به گزارش ای بی اس نیوز، محور ریلی رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر یکی از پروژه های مهم ریلی کشور است. به گفته مسئولان تاکنون عملیات اجرایی 12 کیلومتر از سمت آستارا و 10 کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است. همچنین با همکاری روسیه بخشی دیگر از فاینانس این پروژه محقق خواهد شد.
وی هزینه های اجرای این پروژه ابر ریلی را بسیار سنگین دانست و گفت: به دلیل عبور این خط ریلی از شالیزارها، کمبود مصالح و معادن لازم، هزینه های زیاد ناشی از تملک زمین، برای احداث این خط ریلی، وام به مبلغ 800 میلیون یورو بدون هزینه تملک زمین مورد نیاز است. در حال حاضر زیرسازی 10 کیلومتر اول مسیر کامل و آماده ریل گذاری است. امسال مناقصه 11.5 کیلومتر آخرین قطعه انجام شد و اجرای آن توسط شرکت کشتی سازی خاتم الانبیاء (ص) انجام می شود.
تاکنون مقدمات تامین مالی پروژه با استفاده از منابع داخلی آغاز شده و با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روش های تامین مالی پروژه برای تملک زمین جاده توافقاتی صورت گرفته است اما نحوه تامین مالی روسیه در این پروژه هنوز مشخص نیست و به گفته مقامات، نوع سرمایه گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهره برداری و نحوه مشارکت دو کشور در دست مذاکره است. در نهایت با تخصیص اعتبار لازم، فاینانس پروژه رشت – آستارا مشخص می شود.
البته معاونان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان می کنند که با توجه به اهمیت راه آهن رشت – آستارا، علیرغم نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه، این خط ریلی حتی بدون حضور روسیه نیز تکمیل می شود؛ اما این خط ریلی نیز در حال انجام است. اما اکنون که روسیه برای بازدید از راه آهن رشت – آستارا به این کشور سفر کرده است، به نظر می رسد موضوع همکاری دو کشور بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.
خادمی همچنین اخیرا بر تمایل روسیه برای همکاری در ساخت راه آهن رشت – آستارا تاکید کرد و گفت: مدتی است که مذاکرات با روسیه ادامه دارد و با توجه به پیگیری این کشور در بحث سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی، از مسیر بازدید شد.” . در ادامه این بازدید طی جلسه ای موضوعات اساسی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت توافق طرفین، تفاهم نامه همکاری تنظیم و به امضای طرفین خواهد رسید.
با حضور هیئت روسی و بازدید از راه آهن رشت – آستارا، سرمایه گذاری و اجرای این خط ریلی از سوی روسیه مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت در صورت توافق طرف ایرانی و روسی، تفاهم نامه همکاری تنظیم و امضا خواهد شد. توسط احزاب
در ادامه مهرداد بذرپاش که پس از مرحوم رستم قاسمی سرپرستی وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفت، به اتمام پروژه رشت – آستارا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تمام سیاست های وزیر سابق راه و شهرسازی این است. در دستور کار است و در عین حال به دنبال افزایش دسترسی به ریل در کشورهای همسایه هستیم.
در همین راستا طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازدید هیات روسی از راه آهن رشت – آستارا منتشر شده است و در حال حاضر سرمایه گذاری و اجرای این خط ریلی توسط روسیه در دست بررسی است و در نهایت اگر ایرانی ها و روسیه طرفین توافق می کنند، یادداشت همکاری تهیه و امضا می شود که توسط طرفین امضا می شود.
به گفته خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اعتبار مورد نیاز برای احداث این خط آهن 20 هزار میلیارد تومان اعلام شده است که روزانه 17 هزار میلیارد تومان و برای اجرا 3000 میلیارد تومان نیاز است. ارزش گذاری زمین
انتهای پیام