09:57 – 01 نوامبر 1403
جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راهآهن بر تمایل راهآهن برای جلب نظر کارشناسان راهآهن و مدیران شرکتهای راهآهن باری و مسافری در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به عقب افتادن ظرفیت حمل و نقل ریلی، اکنون تلاش می شود با تفویض اختیارات به مدیران مناطق و تمرکززدایی از مرکز و امیدبخشی، تصمیمات کوتاه مدت اتخاذ شود. با هماهنگی بین گروه های راه آهن گرفته می شود.
وی تصریح کرد: عمده مشکلات حمل و نقل ریلی به طول عمر نیروی کششی و لکوموتیوها مربوط می شود و با پیگیری های انجام شده مقرر شد تا پایان سال جاری اعتبارات این حوزه از مرجعیت مقام معظم رهبری تامین شود. ماه
زکری با اشاره به اینکه راه آهن در جدول زمانی 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد تاخیر داشته است، تاکید کرد: طی 5 ماه آینده برنامه ای برای تعمیر و مدیریت لکوموتیوها تدوین می شود. 20 می شود و درصد پرش در شش ماه دوم اتفاق می افتد.
مدیرعامل راه آهن خواستار استفاده از خرد جمعی برای کاهش مشکلات حوزه ریلی کشور شد و خاطرنشان کرد: ترجیح می دهیم به جای تشکیل کارگروه، امکان ورود نمایندگان شرکت های ریلی به بخشی از ساختار ریلی از جمله حضور در ریلی فراهم شود. جلسات نمودار، کمیته عالی حوادث و مناطق ارائه شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار اصلاح ساختار به ویژه در حوزه تجارت خارجی شد و خاطرنشان کرد: لازم است در نرخ تعرفه تدابیری اتخاذ شود تا نرخ تعرفه ریلی نسبت به جاده مناسب باشد بنابراین که صاحبان بار، راه آهن را به جاده ترجیح می دهند.
وی با بررسی تفاهم نامه های منعقده بین سازمان راه آهن و سازمان بنادر گفت: برنامه اقدام مشترکی تدوین شده است تا طی یک ماه آینده بارهای ریلی در بنادر تعیین شود تا سهم کالا در بندر انجام شود. تا پایان برنامه به 25 درصد برسد.
ذاکری با اشاره به درخواست اصلی مدیران شرکت راه آهن در خصوص مشکل تفسیر قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکید کرد: هدف قانونگذار حمایت از صنعت ریلی بوده که در حال حاضر این هدف در حال معکوس شدن است. خروجی
باید گفت؛ درخواست های کلیدی مطرح شده توسط اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی و خدمات مرتبط در این جلسه عبارتند از: تشکیل کارگروه های تخصصی برای بررسی ساختار و قوانین با هماهنگی اداره ضوابط و مقررات راه آهن و تسریع در اجرای فوری ماده 12 به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری های جدید بخش خصوصی و جلوگیری از تبعیض بین راه آهن و حمل و نقل زمینی به ویژه در زمینه گازوئیل. قیمت ها و مالیات بر ارزش افزوده و تسهیل در صدور مجوزها پیشتاز در حوزه ترانزیت، تامین لکوموتیو برای بخش مسافر و رفع تنگناها.