یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان باید تمام وجوه مدعی را در طرح فروش خودرو دریافت کنند و در قبال این رسید، متعهد شوند که خودرو را ظرف 6 ماه تحویل دهند.
مهندس سعید مدنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه فروش خودرو به قیمت تکلیفی زیان خودروسازان را افزایش می دهد، اما جیب دلالان را پر می کند، گفت: در طرح های فروش خودرو اگر این محصول وجود داشته باشد. قرار است به قیمت کارخانه و اوراق قرضه فروخته شود در صورت تکمیل فروش که حاشیه سود بالای 100 میلیون دارد بسته به نقدینگی بازار و شرکت همه ثبت نام می کنند اما اگر اعلام کنند که ماشین در زمان تحویل به قیمت بازار فروخته می شود، استقبال نمی شود، زیرا هیچکس ماشینی به قیمت بازار نمی خواهد.
وی افزود: اکنون در طرح فروش خودرو وزارت حراست اعلام شده که در این طرح همه برنده هستند و در نتیجه تقاضا افزایش پیدا می کند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در صورت آزاد شدن قیمت خودرو و تبدیل شدن آن به عرضه و تقاضا، خودروسازان نیز سیاست هایی را در نظر خواهند گرفت تا نقدینگی به جای خرید سهام برای خرید سهام استفاده شود.خرید خودرو.
مدنی در خصوص راهکارهای کنترل نقدینگی گفت: باید کاری کرد که نقدینگی راه خود را پیدا کند. اکنون با سیاست های دولت، سرمایه به سمت کالاها یعنی خودرو، ارز، سکه و مسکن هدایت می شود. در دنیا برای کنترل تورم، نرخ سود بانکی را افزایش می دهند، اما اینجا این کار را نمی کنند، برای کنترل تورم باید نرخ سود بانکی را افزایش دهید، زیرا مردم پول خود را می گذارند و می توانند استفاده کنند، دولت هم می تواند استفاده کند. این پول در تولید
این کارشناس صنعت خودرو گفت: نقدینگی بازار یا باید به سمت بانک ها و یا به سمت بازار سرمایه باشد. برای این کار شرکتهای خودروسازی باید سودآور باشند و برای سوددهی باید درصد سود حتی از نرخ تورم هم بیشتر باشد که باعث میشود نقدینگی به بورس برود که باعث رونق تولید میشود. اگر این نقدینگی ها به سمت بانک ها هدایت شود، می توانند برای توسعه کشور برنامه ریزی و به بنگاه های اقتصادی تسهیلات بدهند.
وی افزود: ما در دولت هفتم و هشتم که نرخ سود بانکی را بالا بردند این تجربه را داشتیم و در آن زمان بهترین شاخص های اقتصادی را داشتیم. همین سوال در مورد خودرو نیز مطرح است. اگر کسی فکر میکند که خرید خودرو سودآور است، برای خرید آن صف میکشد.
مدنی بیان کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح فروش خودرو، دولت باید نیاز داخلی خودرو را بداند و خودروها را به قیمت بازار در زمان تحویل پیش فروش کند و سود خرید را به خودروسازان بدهد. که به نوبه خود باید برنامه ریزی توسعه محصول باید به گونه ای انجام شود که با افزایش تولید تورم را کاهش دهد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر خودروساز قصد دارد خریدار را در صف نگه دارد، باید خودرو را با قیمت روز تحویل دهد، زیرا معلوم نیست دو سال دیگر تورم چقدر افزایش پیدا می کند، زیرا قیمت مواد اولیه گران می شود. .
وی گفت: اداره حراست باید با خودروساز درباره ظرفیت تولید صحبت کند و ثبت نام بر این اساس انجام شود.