به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، معضل آلودگی هوا مشکل ناشناخته ای نیست و مطالعات بسیار خوب و جامعی در این زمینه در کشور انجام شده و راه حل های آن نیز مشخص است.
به طور کلی راهکارهای کاهش آلودگی هوا برای کاهش منابع سیار که ۸۰ درصد منابع انتشار آلاینده در شهرهای ایران را تشکیل میدهند، به دو دسته راهحلهای سیاستمحور و راهکارهای مبتنی بر فناوری (شامل ارتقا، بهبود و نوسازی ناوگان و بهبود کیفیت سوخت).
بنابراین به نظر می رسد تاکید برنامه ها باید بر کاهش منابع انتشار به ویژه کاهش شدت مصرف انرژی و افزایش کیفیت احتراق باشد. یعنی با توجه به محدودیت منابع، بهتر است بر افزایش کیفیت احتراق، کاهش مصرف سوخت در صنایع و خودروهای سبک و سنگین و نظارت بر افزایش کیفیت تجهیزات کنترل آلایندگی موجود در آنها تمرکز شود. و سازمان محیط زیست باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.
در اسناد بالا، چندین مورد بر اهمیت محیط زیست در برنامه ها و طرح ها تاکید دارند. از سوی دیگر قوانین و موافقت نامه های مختلفی برای مقابله با آلودگی هوا به نهادهای مختلف ابلاغ شده است.
در این گزارش یکی از عوامل مهم کاهش آلایندگی شهرهای بزرگ کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی و نظارت بر افزایش کیفیت تجهیزات ضد آلایندگی خودروهای سبک و سنگین است.
بنابراین می توان با اقدامات منظم و مستمر و به شرط اراده جدی دولت در مدت زمان کوتاهی میزان افزایش آلاینده ها را کاهش و سپس تحت کنترل قرار داد. تا زمانی که حفاظت از محیط زیست آخرین اولویت دولت ها باشد، نمی توان انتظار داشت که معضل آلودگی در شهرهای بزرگ حل شود.
برای خواندن متن کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.
در همین راستا پژوهشکده علوم و فناوری انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف در گزارشی به بررسی عوامل موثر بر آلودگی هوای کلانشهرهای ایران پرداخت.
بر اساس این گزارش، ظرفیت خودپالایی محیطی دیگر در بیشتر کلانشهرها قادر به کنترل خود نیست. از طرفی سهم منابع موبایل در بسیاری از شهرهای ایران نیز زیاد است. بر اساس گزارش پایش کیفیت هوای شهر تهران در سال 2016، حدود 80 درصد از منابع انتشار آلاینده ها از «منابع متحرک» و 20 درصد از «منابع ثابت» بوده است. این در حالی است که کیفیت سوخت تولید شده برای خودروها در آن سال ها خوب بود (یورو 4 و 5) اما کاهش محسوسی در مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشورها مشاهده نشد و از آنجایی که تولید آلایندگی مستقیم دارد. در رابطه با مصرف سوخت، مسئولان باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.
در ادامه این گزارش، مرکز تحقیقات فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف به چالش ها و آسیب های ساختاری مرتبط با موضوع آلودگی هوا و در نهایت لزوم موفقیت در حل معضل آلودگی هوا قبل از اجرای برنامه ها پرداخته است. و برنامه های کنترلی برای کاهش و حذف انواع آلاینده ها، وجود زنجیره ای حاکی از همسو و منسجم بودن قوانین و مصوبات و ساختار حکمرانی خوب در اقتصاد کلان کشور است. قوانین هماهنگ، بازدارنده و شفاف و ساختار اداری مالی و سازمانی نقش مهمی در اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت و بلندمدت دارند.
absnews