طرح اصلاح قانون نظام صنفی به زودی در مجلس بررسی می شود. اما به نظر می رسد علیرغم اتفاق نظر در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی، اصلاحاتی مطرح شده است، موافقان و مخالفانی در داخل بدنه نظام صنفی کشور وجود دارد و مرکز پژوهش های مجلس نیز توصیه کرده است که تصویب قانون نظام صنفی به تصویب برسد. قانون کلی و جزئیات مصوبه کمیسیون اقتصادی در این خصوص مشروط به رفع ابهامات و اعمال برخی اصلاحات.
به گزارش ای بی اس نیوز، با توجه به ایرادات و اشکالات قانون نظام صنفی مصوب 1392 مجلس، پس از گذشت هفت سال از آخرین اصلاحات قانون نظام صنفی کشور، طرح جدید اصلاح این قانون در سال 1399 با 8 ماده به مجلس ارائه شد. . البته پیش از آن نیز طرحی با عنوان «طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور» در مجلس دهم در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده بود که به دلیل مصادف شدن با سال پایانی مجلس دهم، به اطلاع عموم نرسید. صحنه سرانجام مردادماه آخرین برنامه هشت ماده ای در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد.
در اواخر آذرماه نمایندگان شورای اسلامی درخواست اولویت بندی بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را پذیرفتند و قرار است به زودی این اصلاحیه در مجلس بررسی شود. اما به نظر می رسد علیرغم اتفاق نظر در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی، برخی اصلاحات پیشنهادی موافقان و مخالفانی در نهاد صنفی کشور دارد. به عنوان مثال اخیراً رئیس اتاق شرکتهای تهران به ای بی اس نیوز گفته است که قانون نظام صنفی باید اصلاح شود، اما اصلاحات پیشنهادی همه مشکلات بنگاهها را حل نمیکند و گاهی اوقات میتواند مشکلات جدیدی ایجاد کند.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس امروز نیز گزارشی با عنوان «نظر کارشناسی در مورد: گزارش کمیسیون اقتصادی درباره «پیش نویس اصلاح قانون نظام صنفی کشور» منتشر کرد. بر اساس این گزارش، به نظر میرسد مهمترین چالش قانون نظام صنفی که منجر به ارائه لایحه اصلاحی این قانون شد، حذف سقف دو مأموریت متوالی و چهار حکم متناوب برای عضویت مجدد در هیئت مدیره بوده است. مدیران اتحادیه ها در همین راستا، بر این اساس بررسی مصوبه کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی مجلس حاکی از آن است که از هشت ماده این طرح، تنها یک ماده یعنی ماده (2) طرح در خصوص اصلاح ماده (22) قانون رفع محدودیت عضویت در هیات مدیره هیات مدیره اتحادیه ها تصویب شد.
ضمناً اصلاح ماده (12) قانون در چارچوب قانون مصوب تسهیل صدور پروانه کسب. الحاق ماده (20) مکرر مبنی بر بارگذاری سالانه کلیه درآمدها و هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی حسابرسی شده طبق استانداردهای حسابرسی و در قالب نرم افزار مالی واحد در سایت اتاق اصناف ایران و دبیرخانه. شورای عالی نظارت به تفکیک اتحادیه و اتاق. ادغام فعالیت های مشابه یا همگن اتحادیه در قالب اتحادیه. تغییر در ترکیب اعضای سوال کننده و بازجو؛ صدور مجوز تأسیس بانک اصناف توسط اتاق ایران، اصلاح تبصره یکی از مهم ترین مصوبات و تغییرات کمیسیون اقتصادی مجلس است.
این در حالی است که مرکز پژوهش ها به برخی از این مصوبات انتقاد کرده است. به عنوان مثال، در جریان تصویب کمیسیون، این شرط که افراد نمی توانند بیش از دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب به عنوان هیئت مدیره اتحادیه انتخاب شوند حذف شد و تنها شرط عضویت در هیئت مدیره اتحادیه ها برای بیش از دو دوره در نظر گرفته شد. دوره های متوالی دو سوم آرا به دست آمد. اما اجرای این بند ممکن است منجر به فساد و تمرکز قدرت در هیأت رئیسه اتحادیه ها و اتاق، امکان انتخاب فردی برای ریاست اتحادیه های دیگر پس از پایان دوره و امکان انتخاب فرد شود. به عنوان رئیس اتحادیه های دیگر پس از پایان دوره. شورای ریاست با رای تنها یک ششم آرای اتحادیه.
همچنین هزینه تامین منابع برای ایجاد بانک سهامی از محل درآمد اتاق ها از دیگر انتقادات مرکز تحقیقات به این مصوبات است چرا که اضافه شدن بند «از محل درآمد اتاق های مذکور» ممکن است موجب فشار بر اندام ها شود. . اتحادیه ها باید سهم بیشتری بپردازند و سایر پرداخت ها باید برای ایجاد سرمایه اولیه مورد نیاز برای تأسیس بانک انجام شود.
در مجموع، مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است که برخی از طرحهای اساسی که به شدت مورد نیاز جامعه صنفی امروزی است، در طرحهای کمیسیون اقتصادی لحاظ نشده است. به عنوان مثال می توان شورای عالی نظارت و کمیسیون نظارت شهرداری موضوع مواد (48 و 53) قانون، بازنگری در شرح وظایف اتاق اصناف و اتحادیه ها را اصلاح و روان کرد. ، تقویت نظارت بر اتحادیه ها، افزایش ضمانت اجرا برای تضمین حقوق مصرف کننده و بررسی موارد ذکر شده در تخلفات صنفی. بر این اساس مرکز پژوهش های مجلس توصیه کرد که تصویب مصوبات کلی و تفصیلی کمیسیون اقتصادی منوط به رفع ابهامات و اجرای اصلاحات پیشنهادی باشد.
انتهای پیام