سخنگوی انجمن جایگاههای سوخت کشور گفت: محدودیتهای اعمال شده در توزیع سوخت تنها باعث نارضایتی مصرفکنندگان واقعی شده و کمکی به مدیریت مصرف سوخت نکرده است.
رضا نواز سخنگوی انجمن جایگاه داران کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیماگفت: طی پنج سال گذشته با مشکل تثبیت قیمت سوخت در کشور مواجه بودیم. علیرغم اینکه در این مدت شاهد تورم در کشور و افزایش قیمت اکثر کالاها و خدمات بوده ایم، در حوزه فرآورده های نفتی شاهد تثبیت قیمت ها بوده ایم.
وی افزود: براساس تبصره 14 قانون بودجه چهار سال گذشته و تبصره 8 قانون بودجه امسال، منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی به عنوان هزینه در نظر گرفته شد. مخارج این بخش تابعی از تورم است و هر سال افزایش می یابد، اما درآمدهای دولت از فرآورده های نفتی طی پنج سال گذشته ثابت مانده است.
سخنگوی انجمن جایگاه داران کشور گفت: در بخش CNG درآمد دولت از جمعیت به اضافه هزینه هایی که دولت به آن اضافه می کند فقط به توزیع هزینه های خدماتی جایگاه های CNG اختصاص می یابد و باز هم این جایگاه ها سودآور نیست شاهد خاموشی و استهلاک مکرر تجهیزات آنها هستیم.
درآمد دولت از فروش داخلی گازوئیل و CNG صفر است
وی می افزاید: در حوزه نفت، گاز یا گازوئیل هر لیتر از این سوخت با قیمت 300 تومان به فروش می رسد. تا قبل از تصويب شاهي در سال 1403 تقريباً 260 تا 270 تومان براي هزينه هاي توزيع و ماليات بر ارزش افزوده هزينه مي شد. . یعنی دولت بابت عرضه هر لیتر گازوئیل به رانندگان به اندازه هر متر مکعب CNG درآمدی ندارد و مبلغ دریافتی از مردم فقط صرف توزیع این سوخت ها می شود.
نواز گفت: در حوزه بنزین، درآمد دولت از جمعیت پس از کسر هزینه های حمل و نقل و توزیع بسیار کم و کمتر از لیتری 500 تومان است. به این ترتیب هر ساله به دلیل تثبیت قیمت ها و افزایش هزینه های حمل و نقل و توزیع، درآمد دولت از فروش داخلی فرآورده های نفتی و CNG کاهش می یابد.
سخنگوی انجمن جایگاههای بنزین کشور گفت: این اصلاحات فقط مربوط به قیمتها نیست و راهحلهای غیر قیمتی در سالهای اخیر آزمایش شده است. این راه حل های گران قیمت نارضایتی را در بین مصرف کنندگان واقعی ایجاد کرده است و آنها را کمتر اثربخش کرده است و اکنون راه حل های بی ارزش به حداکثر میزان خود استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه داران بویژه در استان های مرزی این نارضایتی را بیشتر احساس می کنند، گفت: راه حل های مختلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به تخصیص بنزین به صاحب خودرو به جای خودرو و بعداً به هر فردی حتی آنهایی که خودرو ندارند اشاره کرد. . ، یا تخصیص راهکارها فقط یارانه سوخت در دستور کار دولت باشد.
نواز بیان کرد: مردم بیشتر نگران افزایش قیمت سوخت هستند، بیشتر نگران تبعات آن یعنی افزایش قیمت سایر کالاها هستند و دولت باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد. از سوی دیگر، در لزوم مبارزه با عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت تردیدی وجود ندارد، اما محدودیت هایی که برای این منظور در زمینه سوخت رسانی در جایگاه ها ایجاد شده است، در بیشتر موارد منفی بوده و تفاوت وجود دارد. مصرف کننده واقعی و متخلف دیده نمی شود.
وی گفت: دولت راهکارهای تشویقی برای تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و مدیریت مصرف سوخت در نظر نگرفته و تنها از راهکارهای منفی استفاده می کند که مصرف کنندگان واقعی را ناراضی کرده است.
طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی ناموفق بود
سخنگوی انجمن جایگاههای سوخت کشور با اشاره به اجباری شدن استفاده از کارتهای سوخت شخصی بر اساس قانون بودجه، گفت: مردم برای مصرف بنزین 1500 تومانی از کارت سوخت شخصی استفاده میکنند، اما هنگام مصرف بنزین 3000 تومانی، شرکتهای تابعه وزارت نفت باید استفاده کند اینها روشهای منفی بود که رضایت مصرف کنندگان را ندارد.
وی گفت: تقریبا یک سال و نیم از شروع این پروژه می گذرد اما نمی توان آن را پروژه موفقی نامید. زیرا نه مصرف سوخت را کاهش داده است و نه استفاده از کارت سوخت شخصی را افزایش داده است و آماری از تاثیر آن در کاهش قاچاق وجود ندارد.
نواز همچنین گفت: دولت باید به جای روش های سلبی از روش های تشویقی با توصیه های کارشناسی استفاده می کرد. به عنوان مثال می تواند اعلام کند که اگر مردم از کارت سوخت شخصی برای مصرف بنزین 3000 تومانی استفاده کنند، سهمیه بنزین 1500 تومانی آنها چند لیتر افزایش می یابد یا از سقف سوخت گیری روزانه آن فرد کاسته می شود.
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که اگر از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند و سوء استفاده یا تخلفی صورت می گیرد یا در هنگام سوخت گیری با مشکلی مواجه می شوند و می خواهند شکایت کنند، پیگیری بسیار راحت تر از استفاده از اورژانس جایگاه است. کارت سوخت . استفاده کرده اند
سخنگوی انجمن جایگاههای سوخت کشور گفت: محدودیتهای اعمال شده در توزیع سوخت تنها باعث نارضایتی مصرفکنندگان واقعی شده و کمکی به مدیریت مصرف سوخت نکرده است.
رضا نواز سخنگوی انجمن جایگاه داران کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیماگفت: طی پنج سال گذشته با مشکل تثبیت قیمت سوخت در کشور مواجه بودیم. علیرغم اینکه در این مدت شاهد تورم در کشور و افزایش قیمت اکثر کالاها و خدمات بوده ایم، در حوزه فرآورده های نفتی شاهد تثبیت قیمت ها بوده ایم.
وی افزود: براساس تبصره 14 قانون بودجه چهار سال گذشته و تبصره 8 قانون بودجه امسال، منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی به عنوان هزینه در نظر گرفته شد. مخارج این بخش تابعی از تورم است و هر سال افزایش می یابد، اما درآمدهای دولت از فرآورده های نفتی طی پنج سال گذشته ثابت مانده است.
سخنگوی انجمن جایگاه داران کشور گفت: در بخش CNG درآمد دولت از جمعیت به اضافه هزینه هایی که دولت به آن اضافه می کند فقط به توزیع هزینه های خدماتی جایگاه های CNG اختصاص می یابد و باز هم این جایگاه ها سودآور نیست شاهد خاموشی و استهلاک مکرر تجهیزات آنها هستیم.
درآمد دولت از فروش داخلی گازوئیل و CNG صفر است
وی می افزاید: در حوزه نفت، گاز یا گازوئیل هر لیتر از این سوخت با قیمت 300 تومان به فروش می رسد. تا قبل از تصويب شاهي در سال 1403 تقريباً 260 تا 270 تومان براي هزينه هاي توزيع و ماليات بر ارزش افزوده هزينه مي شد. . یعنی دولت بابت عرضه هر لیتر گازوئیل به رانندگان به اندازه هر متر مکعب CNG درآمدی ندارد و مبلغ دریافتی از مردم فقط صرف توزیع این سوخت ها می شود.
نواز گفت: در حوزه بنزین، درآمد دولت از جمعیت پس از کسر هزینه های حمل و نقل و توزیع بسیار کم و کمتر از لیتری 500 تومان است. به این ترتیب هر ساله به دلیل تثبیت قیمت ها و افزایش هزینه های حمل و نقل و توزیع، درآمد دولت از فروش داخلی فرآورده های نفتی و CNG کاهش می یابد.
سخنگوی انجمن جایگاههای بنزین کشور گفت: این اصلاحات فقط مربوط به قیمتها نیست و راهحلهای غیر قیمتی در سالهای اخیر آزمایش شده است. این راه حل های گران قیمت نارضایتی را در بین مصرف کنندگان واقعی ایجاد کرده است و آنها را کمتر اثربخش کرده است و اکنون راه حل های بی ارزش به حداکثر میزان خود استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه داران بویژه در استان های مرزی این نارضایتی را بیشتر احساس می کنند، گفت: راه حل های مختلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به تخصیص بنزین به صاحب خودرو به جای خودرو و بعداً به هر فردی حتی آنهایی که خودرو ندارند اشاره کرد. . ، یا تخصیص راهکارها فقط یارانه سوخت در دستور کار دولت باشد.
نواز بیان کرد: مردم بیشتر نگران افزایش قیمت سوخت هستند، بیشتر نگران تبعات آن یعنی افزایش قیمت سایر کالاها هستند و دولت باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد. از سوی دیگر، در لزوم مبارزه با عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت تردیدی وجود ندارد، اما محدودیت هایی که برای این منظور در زمینه سوخت رسانی در جایگاه ها ایجاد شده است، در بیشتر موارد منفی بوده و تفاوت وجود دارد. مصرف کننده واقعی و متخلف دیده نمی شود.
وی گفت: دولت راهکارهای تشویقی برای تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و مدیریت مصرف سوخت در نظر نگرفته و تنها از راهکارهای منفی استفاده می کند که مصرف کنندگان واقعی را ناراضی کرده است.
طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی ناموفق بود
سخنگوی انجمن جایگاههای سوخت کشور با اشاره به اجباری شدن استفاده از کارتهای سوخت شخصی بر اساس قانون بودجه، گفت: مردم برای مصرف بنزین 1500 تومانی از کارت سوخت شخصی استفاده میکنند، اما هنگام مصرف بنزین 3000 تومانی، شرکتهای تابعه وزارت نفت باید استفاده کند اینها روشهای منفی بود که رضایت مصرف کنندگان را ندارد.
وی گفت: تقریبا یک سال و نیم از شروع این پروژه می گذرد اما نمی توان آن را پروژه موفقی نامید. زیرا نه مصرف سوخت را کاهش داده است و نه استفاده از کارت سوخت شخصی را افزایش داده است و آماری از تاثیر آن در کاهش قاچاق وجود ندارد.
نواز همچنین گفت: دولت باید به جای روش های سلبی از روش های تشویقی با توصیه های کارشناسی استفاده می کرد. به عنوان مثال می تواند اعلام کند که اگر مردم از کارت سوخت شخصی برای مصرف بنزین 3000 تومانی استفاده کنند، سهمیه بنزین 1500 تومانی آنها چند لیتر افزایش می یابد یا از سقف سوخت گیری روزانه آن فرد کاسته می شود.
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که اگر از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند و سوء استفاده یا تخلفی صورت می گیرد یا در هنگام سوخت گیری با مشکلی مواجه می شوند و می خواهند شکایت کنند، پیگیری بسیار راحت تر از استفاده از اورژانس جایگاه است. کارت سوخت . استفاده کرده اند