وی گفت: در صنعت خودرو، صادرات و واردات، عرضه و تقاضا، کیفیت و رقابت کلیدواژه های اصلی ما هستند که باید به آن توجه شود.
سیاهکلی همچنین با بیان اینکه صنعت خودرو نباید تعطیل شود، بلکه باید اصلاح شود، گفت: صنعت خودرو نباید با الگوی دولتی اصلاح شود، بلکه به معنای واقعی آن به بخش خصوصی واگذار شود.
امیرحسن کاکایی – استاد دانشگاه در این برنامه ملی کیفیت خودرو گفت: در حال حاضر صنعت خودرو نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر با چالش تیراژ تولید مواجه است و قطعا کیفیت مطلوب را ندارد.
کاکایی خاطرنشان کرد: من به ایران خودرو و سایپا امتیاز بالای 15 می دهم و سایر خودروسازان در چارچوب قوانین عالی عمل کردند و بیشتر بهره برداری کردند.
زاوه همچنین گفت: بازار باید توسط بازار تنظیم شود و واردات و صادرات از هم جدا شود. بازار تولید باید از بازار مصرف جدا شود و مصرف کننده ایرانی در انتخاب آزاد باشد. همه کشورهایی که مثل ایران صنایع ناکارآمد بودند، این کار را کردند.
absnews
وی افزود: دولت باید سهام خود را واگذار کند و خودروساز نیز با مدل عرضه و تقاضا و بازار رقابتی فعالیت کند. اگر نتوانیم این فرمول را برای هیچ تولیدی اعمال کنیم و صادرات نکنیم، نه تنها صنعت خودرو، بلکه همه تولیدات دیگر نیز با شکست مواجه می شود. بنابراین؛ تولید باید قدرت ورود به بازارهای جهانی را داشته باشد.
کاکایی افزود: در شرایط فعلی نمی توان کاری برای صنعت خودرو کرد، صنعتی که 10 سال است زیان ده است و به نوعی سرمایه تولید ملی فراری است و به همین دلیل خطوط تولید روز به روز بیشتر می شود. مستهلک شد.»
وی گفت: دولت باید بدون معطلی از صنعت خودرو خارج شود و سهام خود را واگذار کند. اما باید توجه داشت که در انتقال صلاحیت مهم است.
سیاهکلی با اشاره به اینکه مجلس بسیار جدی است و دولت تا حدودی متقاعد شده که باید از صنعت خودرو خارج شود و تنها نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: پشتیبان و ناظر نباید تولیدکننده و سهامدار باشد. در زنجیره مدیریت اگر همه حلقه های مدیریتی در دست یک نفر باشد، فساد و گرفتاری به وجود می آید. بیش از 30 سال است که دولت مسئول تولید، قیمت گذاری و نظارت است و در نتیجه ما به جایی نرسیده ایم. بنابراین؛ این سیاست قطعا اشتباه است و مجلس بدون شک برای حل این مشکل تلاش خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید ثبات سیاسی داشته باشیم، افزود: نه تنها دولت، بلکه در سطح نظام که مجلس شورای اسلامی و نهادهای مختلف نظارتی را در بر می گیرد باید کمیته یا شورا تشکیل داده و در این زمینه به توافق برسند. یعنی کارآفرینی و سیاست گذاری.
وی گفت: ما در سیاست گذاری در صنعت خودرو مشکل داریم.
یک اسب فقیر بهتر از بی اسبی است
سیاهکلی گفت: اگر هدف جلب رضایت مردم است باید اراده مردم را بشناسیم. اگر مردم ناراضی هستند، باید توجه آنها را جلب کنیم. به نظر می رسد منظور دولت این است که تصمیم گیرنده مقصر و خودروساز پشت این سیاست ها بی گناه نبوده و از این سیاست ها سوء استفاده کرده است. بنابراین شما باید به دولت بگویید که شما تهیه کننده و تهیه کننده نیستید پس لطفاً از طرف تهیه کننده صحبت نکنید.
لطف الله سیاهکلی – عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز اذعان داشت: تولیدی که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد اعتماد، اعتبار و احترام ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه خودروساز تاکنون بر خلاف سیاست های کلان عمل کرده است، گفت: خودروساز از مدیریت دانش بهره ای نبرده است، آیا اگر می داشت نمی توانست بستر مشترک داشته باشد یا از شرکت های دانش بنیان کشور استفاده کند. یا این سوال پیش میاد؟ چرا اتاق فکر برای مقابله با تحریم ها ایجاد نشد؟ این خودروساز در شرایط تحریم ناموفق بود که اگر هم بحرانی نمی شد.
سیاهکلی از دولت خواست بر صنعت خودرو نظارت و حمایت کند و از تولید حمایت کند.
وی با بیان اینکه دولت به تناسب میزان سهام خود اعمال قدرت نمی کند، افزود: دولت در صنعت خودرو اگر حتی یک درصد از سهام را در اختیار داشته باشد، 100 درصد قدرت را اعمال خواهد کرد. چرا دولت باید سهامدار خودرو باشد مگر اینکه حاوی سوء استفاده باشد و ابزار قدرت برای پیشبرد اهدافش باشد. بدون شک با این روش نمی توان ماشین خوبی ساخت.
وی افزود: باید از صنعت خودروسازی عبور کرد چون آلاینده است و به سمت صنایع برق و هیدرولیک رفت. متأسفانه سازوکار روش مدیریتی در حوزه خودرو اشتباه است و ساختار آن دارای مشکلاتی است و نتوانسته ایم هزینه ها و منافع صنعت خودرو را تعدیل کنیم.
نقش دولت فقط باید حمایتی و نظارتی باشد
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت خودرو، نوسانات و ناهماهنگی های سیاستی است که برطرف نشده است.
وی گفت: بارها در صنایع مختلف از جمله خودروسازی به تناقضات سیاسی رسیدهایم. نمیدانیم از صنعت خودرو چه انتظاری داریم و خودروسازی خوب چیست.
وی افزود: تصمیم گیران صنعت خودرو ابتدا باید مشخص کنند که از صنعت خودرو چه می خواهند. همه اتفاقات در چارچوب قوانین کشور رخ می دهد، اگر تعداد شرکت های شما در سایپا و ایران خودرو زیاد است، به تدریج در جلسات اتفاق افتاده و در چارچوب قوانین بوده است.
وی افزود: شغل، ارتقاء و خودکفایی در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده است. هیچ یک از مقادیر تعریف شده برای صنعت خودرو قابل دسترسی نیست. زیرا تمام هزینه ها را مصرف کننده باید پرداخت کند.
وی افزود: در فرآیند تولید خودرو با سه نوع واریانس مواجه هستیم که منجر به نوسانات کیفی، عدم قطعیت و عدم اطمینان محصول می شود و در نهایت کاهش تیراژ به کیفیت بستگی دارد.
سیاهکلی افزود: وقتی بازار رقابتی می شود، کیفیت بالا می رود و قیمت پایین می آید و این قاعده مختص هر کالایی در بازار است و فقط مختص صنعت خودرو نیست.
کاکایی افزود: طبق بررسی های انجام شده بیش از 23 دولت و سازمان دولتی بدون پاسخگویی مناسب در تنظیم صنعت خودرو فعالیت دارند.
بزرگترین چالش صنعت خودرو، نوسانات و ناهماهنگی سیاست ها است
سیاهکلی معتقد است: اگر تولید در بازارهای جهانی وجود نداشته باشد، تولید محکوم به فناست. تولید را نمی توان با مصرف داخلی مدیریت کرد و امکان پذیر نیست.
فربد زاوه – کارشناس و منتقد خودرو با اشاره به اینکه صنعت خودرو در ایران تبدیل به یک تجارت شده است، گفت: نبود صنعت خودرو بهتر از وجود آن است.
سیاهکلی افزود: خودروساز ما همچنان به دنبال پلتفرم داخلی است اما نتوانسته است. سیاست ها و مدیریت خودروساز و سیاست های دولت دست به دست هم داده و باعث تحقیر خودرو، خالی کردن جیب مشتری و به خطر افتادن جان او، آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت می شود.
در یک مصاحبه تخصصی با موضوع صنعت خودرو در ایران، به این نکته اشاره شد که این صنعت با الگوی دولتی اصلاح نمی شود، بلکه به معنای واقعی کلمه با برون سپاری به بخش خصوصی اصلاح می شود و دولت باید از آن خارج شود. صنعت خودرو و واگذاری سهام آن.
به گزارش ای بی اس نیوز، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «صنعت خودرو در ایران» با حضور یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، یک استاد دانشگاه، یک کارشناس خودرو و یک منتقد پخش شد. در تاریخ 3، 5 مارس.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز