به گفته 10 تاجری که خواستند نامشان فاش نشود، در اواخر ژانویه، شرکتهای نفتی روسیه تخفیفهایی بین 15 تا 20 دلار در هر بشکه نفت به خریداران هند و چین ارائه کردند. علاوه بر این، فروشندگان روسی به شرکت های کشتیرانی 15 تا 20 دلار در هر بشکه برای انتقال نفت از روسیه به چین یا هند پرداخت می کردند. در نتیجه، شرکتهای روسی در ژانویه تنها 49.48 دلار در هر بشکه برای صادرات نفت از اورال پرداخت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد کاهش داشت و تنها 60 درصد کمتر از قیمت معیار اروپایی برنت بود.
تحریمهای روسیه که شامل ممنوعیت واردات انرژی روسیه به ایالات متحده و ایالات متحده و ممنوعیت حمل و نقل نفت روسیه با قیمت بالای 60 دلار در هر بشکه میشود، یکی از شدیدترین تحریمهایی است که تاکنون علیه یک کشور اعمال شده است. . در پاسخ به این محدودیتها، روسیه تجارت اصلی خود در نفت و فرآوردههای نفتی را به آسیا منتقل کرد و برای رقابت با گریدهای نفت خاورمیانه به چین و هند تخفیفهای عمیقی ارائه کرد.
در مقابل، یک صادرکننده نفت مارس آمریکا، با کیفیتی مشابه نفت اورال، برای حمل محموله به هند حدود 5 تا 7 دلار در هر بشکه می پردازد. با در نظر گرفتن تفاوت قیمت 1.6 دلاری به ازای هر بشکه نفت در ماه مارس نسبت به قیمت پایه وست تگزاس اینترمدیت، یک صادرکننده آمریکایی با صادرات هر بشکه نفت از یک بندر آمریکا تقریباً 66 دلار معادل 90 درصد قیمت وست تگزاس اینترمدیت درآمد کسب می کند.
انتهای پیام
بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه های خصوصی چین در استان شرقی شاندونگ بیشترین سود را از خرید نفت روسیه برده اند. غول پالایشگاهی دولتی سینوپک نیز از نفت ارزانتر روسیه سود برده است و شرکتهای دولتی پتروچاینا، ژنهوا اویل و CNOOC از تجارت نفت روسیه سود بردهاند.
پوتین به غرب گفت که تحریم ها قیمت انرژی را افزایش می دهد، اما قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، از 139 دلار در مارس 2022، چند هفته پس از آغاز جنگ در اوکراین، به 80 دلار در هر بشکه کاهش یافت. قبل از شروع جنگ در اوکراین در 24 فوریه سال گذشته، قیمت نفت برنت حدود 65 تا 85 دلار در هر بشکه بود.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی روز یکشنبه این هفته گفت: مکانیسم سقف قیمت، درآمد مسکو را در ژانویه هشت میلیارد دلار کاهش داد. با این حال، از آنجایی که شرکتهای روسی بخشی از این درآمد از دست رفته را تصاحب میکنند، تخمین دقیق زیان تولیدکنندگان و دولت روسیه دشوار است. همچنین، برخی از گریدهای نفت روسیه، از جمله اسپو، قیمتی بالاتر از اورال دارند که تخمین ضرر روسیه را دشوارتر می کند.
با تولید 10.7 میلیون بشکه در روز در سال 2022 و صادرات نفت و فرآورده های پالایش شده 7 میلیون بشکه در روز، تخفیف ها و هزینه های اضافی باعث کاهش ده ها میلیارد دلاری درآمد تولیدکنندگان روسی در سال 2023 خواهد شد.
با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود، درآمد روسیه کاهش یافته است، اما حجم صادرات علیرغم تحریم ها نسبتاً ثابت مانده است.
فاکتوری که رویترز مشاهده کرده است نشان می دهد که یک شرکت کشتیرانی به یک فروشنده نفت روسی 10.5 میلیون دلار برای یک نفتکش 700 هزار بشکه ای افرامکس برای حرکت از یک بندر دریای بالتیک به یک پالایشگاه هند در ژانویه پرداخت کرده است. یک سال پیش، همین سفر برای یک تاجر نفت روسی بین 500000 تا 1 میلیون دلار، بسته به نرخ بار، هزینه داشت.
به گفته اما لی، تحلیلگر Vertexa Energy Analysis، واردات نفت چین از روسیه بین آوریل 2022 تا ژانویه 2023 به بیش از 1.8 میلیون بشکه در روز رسید. بر اساس تخفیف 10 دلاری در هر بشکه برای گریدهای Spo و Ural، واردات نفت روسیه پالایشگاه های چینی را قادر ساخت که در مدت 10 ماه تقریباً 5.5 میلیارد دلار صرفه جویی کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، حداقل 20 منبع تجاری و بانکی به رویترز گفتند: اکثر برندگان تحریم ها در چین، هند، یونان و امارات متحده عربی مستقر هستند و شرکت های روسی در تعداد انگشت شماری از آنها سهام دارند.
به گفته وزارت دارایی روسیه، پس از اعمال محدودیت قیمتی توسط گروه هفت بر فروش نفت روسیه در ماه دسامبر، درآمد صادرات نفت مسکو در ژانویه 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.
به گفته منابع آگاه، هیچ یک از این شرکتها تحریمها را نقض نمیکنند، بلکه از اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی دوران جنگ پوتین سود میبرند.
در عین حال، با تعرفه های بالای شرکت های کشتیرانی برای حمل و نقل نفت روسیه، پالایشگاه های هند و چین برای خرید نفت روسیه تخفیف های قابل توجهی دریافت می کنند.
تحریمهای غرب علیه روسیه درآمدهای نفتی این کشور را کاهش داده و دهها میلیارد دلار برای شرکتهای کشتیرانی و پالایشی هزینه دارد.
در همین حال، صنعت کشتیرانی جهانی از رونق مالی در کشتیرانی نفت روسیه پس از چندین دهه سود یا زیان کم بهره برده است. این شرکت ها شامل شرکت کشتیرانی دولتی روسیه سوکامفلوت و شرکت های کشتیرانی یونانی هستند. برخی از شرکت های کشتیرانی یونانی و نروژی کشتی های قدیمی خود را با قیمت های بالا به شرکت های کشتیرانی مانند Fractal Shipping که صاحبان آن در دبی مستقر هستند فروخته اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از محکوم کردن جنگ روسیه در اوکراین خودداری کرده و علیرغم فشارهای واشنگتن همکاری های خود را گسترش داده اند.
ممنوعیت حمل و نقل نفت و سقف قیمت، خریداران را محتاط کرده و روسیه را مجبور به پرداخت هزینه نفت کرده است، زیرا تانکرهای کافی برای حمل تمام صادرات خود را ندارد.
واردات نفت روسیه به هند در هفته های اخیر به بیش از 1.25 میلیون بشکه در روز رسیده است که به معنای صرفه جویی ماهانه بیش از 500 میلیون دلار در هزینه واردات نفت با خرید نفت روسیه با تخفیف حدود 15 دلار در هر بشکه است.