مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال آینده وضعیت کسب و کار برندهای معروف خارجی که عموما محصولات خود را در مراکز خرید و مراکز خرید بزرگ عرضه می کنند مشخص می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، محسن گرجی در پاسخ به ای بی اس نیوز درباره وضعیت تجاری برندهای بزرگ خارجی که معمولا محصولات خود را در مراکز خرید و مراکز خرید بزرگ به فروش می رسانند، گفت.
وی با بیان اینکه برخی از برندهای خارجی قبلا با قوانین خاصی مجوز فعالیت در کشور را دریافت کرده بودند، گفت: به عنوان مثال هر سال 20 درصد بازار خود را در ایران تولید می کنند و این درصد هر سال در حال افزایش است. نرخ ارز واردات پوشاک ممنوع است و پس از مدتی مجوز فعالیت این برندها در ایران تمام شد اما همچنان در کشور فعالیت می کنند. البته پس از ممنوعیت واردات، مجوز جدیدی برای برندهای خارجی صادر نشد.
گرجی با بیان اینکه این برندهای خارجی مدعی تولید کامل در داخل کشور هستند، تصریح کرد: البته اثبات این ادعا زمان بر است. بسیاری از برندها مانند همه جای دنیا تولیدی بدون کارخانه دارند و به عبارتی تولیدات خود را به کارگاه های کوچک واگذار می کنند.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر برندهای خارجی تولید داخلی داشته باشند، نگاه متفاوتی به آنها می شود، گفت: با توجه به این پیچیدگی ها، تعیین تکلیف برندهای خارجی برای سال آینده در دستور کار وزارت حراست قرار گرفت، باید نحوه نظارت و تعامل با این شرکت ها مشخص می شد.
وی در پاسخ به سوال دیگر ای بی اس نیوز مبنی بر اینکه در صورت صحت تولید داخلی آیا این شرکت ها همچنان نماینده شرکت خارجی هستند؟ وی گفت: برخی از این برندها مدعی هستند که همچنان نماینده شرکت های خارجی هستند. اما همه این موارد تایید شده است. اما مهم ترین مسئله برای وزارت حراست میزان تولید داخلی، تامین خط تولید و فعالیت کارگران است. در حال حاضر اطلاعات مربوط به تعداد ماشین آلات خریداری شده، خطوط تولید، نحوه تامین مواد اولیه و … از این شرکت ها جمع آوری شد و ما نیز از آنها خواستیم اطلاعات مربوط به برون سپاری تولید را ارائه دهند. بنابراین تحقیقات بیشتر همچنان مورد نیاز است.
گرجی همچنین گفت: بررسی ها نشان می دهد شرکت های خارجی بر نمایندگی خود در ایران نظارت دارند تا کالاهای باکیفیت تحت لیسانس تولید شود. همچنین لازم به ذکر است که کیفیت مواد اولیه ایران دست کمی از سایر کشورها ندارد و مورد تایید کشورهای خارجی نیز می باشد.
همچنین به گفته وی برخی از این کالاها با شناسه و برچسب تولید ملی به فروش می رسد و بنابراین نمی توان گفت که با ارائه کالای خارجی مشتری را فریب می دهد.
انتهای پیام