بر اساس گزارش رویترز، حدود 70 تا 85 درصد از صادرات نفت روسیه توسط نفتکش ها انجام می شود و از آنجایی که شرکت های بزرگ کشتیرانی و بیمه جهان در کشورهای گروه 7 مستقر هستند، اعمال سقف قیمتی فروش روسیه را دشوارتر می کند. روغن اما از سوی دیگر، به دلیل اینکه هزینه تولید روسیه حدود 20 دلار در هر بشکه است، سقف قیمتی باعث سوددهی فروش نفت برای روسیه می شود، به طوری که این کشور همچنان به فروش نفت خود ادامه می دهد و به این ترتیب، کمبود عرضه در جهان به وجود می آید. بازار.
اما این دستورالعمل خاطرنشان می کند که شرکت های تجاری ایالات متحده می توانند در فروش نفت روسیه به مقاصد دیگر شرکت کنند تا زمانی که مقررات سقف قیمت را رعایت کنند. این ممکن است برای برخی از بازیگران صنعت کشتیرانی جهانی یک منبع تسکین باشد. در این بخشنامه مشخص شد که چه نوع شرکت هایی موظف به مشارکت در سامانه سقف قیمت هستند. این شرکت ها شامل شرکت های کالایی و واسطه های تجاری و شرکت های فعال در امور مالی، حمل و نقل، بیمه، ثبت پرچم و گمرک هستند.
سایر مشارکت کنندگان، مانند کسانی که بیمه و مراقبت های پزشکی را برای خدمه کشتی ارائه می کنند، یا مسئول بازرسی و بهره برداری از نفتکش هستند، مشمول محدودیت نیستند. شرکتهای کشتیرانی نگران بودند که ناخدای کشتی با محدودیتهایی مواجه شود که این امر خطر تصادف در آبراههای حساس را افزایش میدهد.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورهای G7 به دنبال سقف قیمتی بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه برای نفت دریایی روسیه هستند.
محمولههای نفتی که قبل از ساعت 12:10 صبح به وقت شرقی روز 5 دسامبر بارگیری شده و قبل از 12 ژانویه تخلیه شدهاند مشمول سیاست سقف قیمت نیستند. این تصمیم برای محموله های خریداری شده بالاتر از سقف قیمت قبل از 5 دسامبر برای رسیدن به مقاصد خود که اغلب مسافت های دریایی طولانی دارند، تاخیر ایجاد می کند.
علاوه بر این، سقف قیمت شامل اولین نقطه فروش خارج از روسیه است، یعنی اولین نقطه ای که محموله به سرزمین اصلی می رسد. اگر نفت پس از این مرحله مجدداً در خشکی فروخته شود، ممکن است با قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده فروخته شود.
به گفته این دیپلمات اروپایی، کشورهای لهستان، لیتوانی و استونی این سقف قیمت را بسیار بالا میدانند زیرا میخواهند قیمت در قیمت تمام شده تولید تعیین شود، در حالی که قبرس، یونان و مالت این قیمت را به دلیل خطر از دست دادن قیمت بسیار بالا میدانند. پرچم کشتی هایشان زیر می دانند.
به گزارش ای بی اس نیوز، مکانیسم سقف قیمت، با هدف جلوگیری از فروش نفت روسیه در زمان جنگ، باعث سردرگمی ارائهدهندگان خدمات کشتیرانی برای ماهها در مورد قوانین ویژهای شده است که برای جلوگیری از نقض مجازاتها باید از آنها پیروی کنند. دستورالعملهای جدید منتشر شده توسط دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری ایالات متحده به چندین سؤال پاسخ میدهد، از جمله اینکه محدودیتها چه زمانی اجرا میشوند و انواع سناریوها و کسبوکارهایی که مشمول آن هستند. البته این بخشنامه هنوز سقف قیمت را اعلام نکرده است. آمریکا همچنان در حال مذاکره با شرکای خود در این زمینه است.
گروه هفت شامل ایالات متحده، اتحادیه اروپا به طور کلی و استرالیا است و قرار است سقف قیمت صادرات نفت روسیه از طریق دریا را از 5 دسامبر اعمال کند.
نفتی که مبدأ آن از کشور دیگری صادر می شود، مانند صادرات نفت قزاقستان که از طریق پایانه دریای سیاه کنسرسیوم خط لوله خزر انجام می شود و از روسیه ترانزیت می شود، مشمول قیمت سقف نمی شود.
هر روغنی که پس از این تاریخ خریداری یا تخلیه شود باید سقف قیمت را رعایت کند.
بخشنامه جدیدی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا صادر شده است که جزئیات بیشتری را به طرح پیچیده اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و استرالیا برای تعیین سقف قیمتی نفت روسیه از 5 دسامبر اضافه می کند.
انتهای پیام
با این حال، این دستورالعمل تصریح می کند که اگر یک محموله بدون تغییر قابل توجه در خارج از روسیه به دریا بازگردد، همچنان مشمول سقف قیمت خواهد بود.
بخشنامه جدید شرکت های آمریکایی را از واردات نفت روسیه منع می کند. دفتر کنترل دارایی های خارجی تاکید کرد که ممنوعیت ایالات متحده که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین اعلام شد، همچنان به قوت خود باقی است.
بر اساس گزارش رویترز، نکات اصلی آخرین دستورالعمل وزارت خزانه داری آمریکا به شرح زیر است:
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز