مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: برای تامین اعتبارات عمرانی از محل جبران نفت، امسال 2 تخصیص بودجه از محل جبران نفت داشته ایم که سومین فرآیند تخصیص نیز به زودی انجام می شود.
به گفته این روزنامه نگارخبرگزاری صداوسیما، سیدمیاد صالحی در نشست خبری افزود: در زمینه نوسازی و تعمیر لکوموتیوها تاخیر جدی داریم. در دولت سیزدهم توانستیم 93 دستگاه لکوموتیو باری نوسازی شده را به شبکه اضافه کنیم که نسبت به دولت قبل 48 درصد افزایش داشته است. »
وی با اشاره به تولید 4 هزار و 580 واگن باری جدید در دولت سیزدهم و رشد 106 درصدی نسبت به مدت مشابه دولت قبل، گفت: در حوزه مسافری حدود هزار واگن مسافر بالای 30 سال داریم. قدیمی و ما نیاز به نوسازی جدی داریم و امروز با انباشت تعمیرات مواجه هستیم.
صالحی تصریح کرد: در سال 1397 بودجه ساخت راه آهن 1500 میلیارد تومان بوده در حالی که در سال 2016 2700 میلیارد تومان بوده و در سال 1400 به 2400 میلیارد تومان می رسد در حالی که نرخ ارز نسبت به سال 1395 افزایش زیادی داشته است که این مشکلات خود را به دنبال دارد. حفظ خطوط، نگهداری لکوموتیوها و اجرای پروژه ها را زیر سوال می برد و از سال 1395 به 1400 راه آهن کاهش می یابد.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به افزایش سالانه 50 درصدی بودجه راه آهن از سال 1401 تا 1403 افزود: در سال 1402 تخصیص بودجه عمرانی راه آهن بیش از 7 هزار میلیارد تومان بوده است.
صالحی بیان کرد: طی 3 سال گذشته به طور متوسط 150 درصد تخصیص بودجه داشته ایم و امسال امیدواریم از مرکز معاملات نفت به تخصیص بودجه عمرانی 300 درصدی دست پیدا کنیم در حالی که بودجه مصوب 2 هزار میلیارد تومان است.