اخبار اقتصادی روز

درس های بد زاکربرگ از گوگل

به گزارش بیزینس اینسایدر، متا از زمان راه اندازی خود در سال گذشته بیش از 19 میلیارد دلار ضرر در کسب و کار متاورس خود گزارش کرده است که بسیاری از سرمایه گذاران را به وحشت انداخته است، از جمله سرمایه گذارانی که در نامه ای سرگشاده به زاکربرگ از او خواسته است که این ضرر را متوقف کند. ارزش سهام متا از ابتدای سال جاری تاکنون 70 درصد کاهش یافته است.

به گفته لارا مارتین، تحلیلگر فناوری در Needham، بیش از 95 درصد از درآمد متا از دستگاه های تلفن همراه حاصل می شود. مدیر عامل متا به سرمایه گذاران گفت: سیاست جدید اپل منجر به کاهش 10 میلیارد دلاری درآمد در سال 2022 خواهد شد. هدف متا به دست آوردن موقعیت مرکزی است که گوشی هوشمند اپل در زندگی مصرف کنندگان پیدا کرده است.

والتر ایزاکسون در کتاب استیو جابز نوشت: استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل، ظاهراً از معرفی اندروید توسط گوگل که به اعتقاد او کپی غیرقانونی آیفون است عصبانی بود و آن را یک محصول دزدیده شده نامید.

اندروید در مقایسه با متاورس

گوگل یک دنبال کننده سریع بوده است، اما سرمایه گذاری متا ریسک بیشتری دارد زیرا در دنیای متا سرمایه گذاری می کند. محصولی تا حد زیادی تست نشده به گفته زاگوتوویچ، سرمایه گذاری یک ریسک بزرگ است و ریسک اصلی این است که هنوز نتایج ملموسی نخواهد داشت.

گوگل بیش از یک دهه پیش اندروید را برای رقابت با اپل طراحی کرد. در کتاب War Dog نوشته فرد Vogelstein آمده است: در سال 2007 این شرکت عرضه اولین گوشی اندرویدی را چند روز زودتر از موعد مقرر متوقف کرد و آن را طوری طراحی کرد که بیشتر شبیه نسل اول آیفون باشد.

تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی اپل به مدل کسب و کار فیس بوک ضربه زد

کارشناسان فناوری می گویند حرکت متا برای ورود به فضای متاورس راهی برای بازپس گیری کنترل اطلاعات مصرف کننده از اپل بود.

با این حال، یک تفاوت اساسی بین تلاش گوگل برای فرار از سلطه اپل و شرط بندی متا وجود دارد. آمار نشان داده است که تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات گوگل ناامید کننده است. در مقابل، اپل یک میلیون واحد آیفون نسل اول را ظرف 74 روز از زمان معرفی خود فروخت.

انتهای پیام

آزمایش گوگل جواب داد، آیا متا هم کار می کند؟

به گزارش ای بی اس نیوز، کارشناسان می گویند متا می خواهد کنترل اطلاعات مصرف کنندگان را از اپل پس بگیرد. تلاش چند میلیارد دلاری متا برای ساخت متاورس و تصمیم این شرکت در سال گذشته برای تغییر نام تجاری خود از فیس بوک به متا، راهی برای سلب کنترل داده های مصرف کننده از دستگاه های اپل بود. تلاش متا شبیه تصمیم گوگل برای ساخت اندروید است، اما به نظر می رسد پروژه زاکربرگ عنصر کلیدی را که باعث موفقیت اندروید شده است را از دست داده است.

برخی از تحلیلگران وال استریت معتقدند متا از این پروژه خارج خواهد شد. در حالی که پایبندی به مدل کسب و کار قدیمی تحت طرح جدید حریم خصوصی اپل، میلیاردها دلار از درآمد تبلیغاتی فیس بوک را متحمل می شود، ساخت یک دنیای مجازی از پایه ارزان نخواهد بود.

گوگل مسیری را که اپل در پیش گرفته بود دید و به توسعه پلتفرم اندروید برای مطابقت با iOS اپل ادامه داد. این شرکت همچنین به سرمایه گذاری روی گوشی هوشمند خود ادامه داد، دستگاهی که می داند مردم می خواهند. سرمایه گذاری گوگل نتیجه داد و اندروید اکنون پیشروترین سیستم عامل موبایل در جهان است.

اپل سال گذشته سیاست حفظ حریم خصوصی خود را تغییر داد و ردیابی کاربران و کسب درآمد از تبلیغات را برای فیسبوک دشوارتر کرد. مارک زاگوتوویچ، تحلیلگر متا در بنچمارک، گفت: «اپل در واقع درآمد فیس بوک را کاهش داد زیرا منبع عظیمی از داده ها را از نظر دسترسی شرکت به داده های کاربران برنامه حذف کرد.» برای متا گران تمام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *