به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، پس از اعمال تعرفه 100 درصدی کانادا بر واردات خودروهای برقی ساخت چین، شرکت آمریکایی تسلا که بسیاری از خودروهای برقی خود را در چین تولید می کند، خواستار معافیت از این قانون شد.
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که تسلا قبل از اعلام رسمی مذاکرات با کانادا را آغاز کرده است.
این منبع گفت که این خودروساز نرخ های مالیاتی مشابه نرخ هایی را که در اتحادیه اروپا وضع می کند، درخواست کرده است.
در اقدامی مشابه متحدان غربی خود، دولت کانادا اعلام کرد که تعرفه واردات خودروهای برقی ساخت چین را 100 درصد و برای فولاد و آلومینیوم 25 درصد افزایش خواهد داد.
این اقدام مشابه ایالات متحده، نزدیکترین شریک تجاری کانادا است، جایی که دولت بایدن در ماه مه تعرفه 100 درصدی را بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال کرد.
در مقابل، اتحادیه اروپا قصد دارد عوارض گمرکی بسیار کمتری را بر واردات از چین، به ویژه بر خودروهای تسلا، اعمال کند.
این تصمیم پس از یک نشست سه روزه پشت درهای بسته با حضور جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و وزرای کانادایی در شهر هالیفاکس در استان نوا اسکوشیا اتخاذ شد.
ترودو گفت: «بازیگرانی مانند چین تصمیم گرفتهاند در بازار جهانی مزیتی ناعادلانه به خود بدهند و امنیت صنایع حیاتی ما را به خطر بیندازند و کارگران کانادایی خودرو و فلز را بیکار کنند. »
وی همچنین تاکید کرد که اتاوا به همکاری با ایالات متحده و متحدانش ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان در سراسر جهان به طور غیرمنصفانه از اقدامات غیربازاری کشورهایی مانند چین آسیب نخواهند دید.
تعرفه های جدید کانادا بر واردات خودروهای برقی که شامل خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس و وانت هیبریدی می شود، از اول اکتبر اعمال می شود و علاوه بر تعرفه های فعلی 6.1 درصدی بر واردات از چین خواهد بود.
عوارض اضافی واردات فولاد و آلومینیوم نیز از 24 مهرماه در این کشور آغاز می شود.
بر اساس این گزارش، تعرفه 100 درصدی واردات خودروهای برقی از چین بر خودروهای تسلا تولید شده در این کشور نیز تأثیر خواهد گذاشت.
دولت کانادا اعلام کرد که اگر خودروسازان تولید خود را از چین به کشورهای دیگر منتقل کنند، تحت تأثیر این قانون قرار نخواهند گرفت.
absnews