یک کارشناس اقتصادی نگاه واقع بینانه به درآمدهای نفتی و تولید دارایی های عمومی را از نکات مثبت بودجه سال آینده خواند و گفت: با توجه به نرخ تورم و شرایط اقتصادی، افزایش تقریبا 50 درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده باید با جزئیات بیشتری بررسی شود. . این تصمیم باید به گونه ای باشد که فشار اقتصادی بر افراد و شرکت های تولیدی وارد نکند و نتیجه معکوس نداشته باشد.
وحید شقاقی شهری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، نگاه واقع بینانه به میزان فروش و قیمت نفت را از جمله نکات مثبت بودجه سال آینده دانست و گفت: پیش بینی می شود در سال آینده قیمت نفت کاهش پیدا کند که این موضوع نیز شامل می شود. بودجه.
به گفته وی، برنامه دولت برای افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی به عنوان درآمد پایدار از دیگر نکات مثبت بودجه سال آینده است. موضوع سوم، در نظر گرفتن بودجه انقباضی با هدف کاهش کسری بودجه یا کاهش آن است. به طوری که سیاست های محدودکننده و سخت گیرانه در بودجه لحاظ می شود.
شقاقی کاهش میزان درآمد حاصل از تولید دارایی های عمومی در بودجه سال آینده را از دیگر نکات مثبت برشمرد و گفت: امسال دولت 108 میلیارد تومان برای فروش املاک هزینه کرد اما در سال آینده این رقم به 62 میلیارد میلیارد کاهش یافت. تومان و واقع بینانه به نظر می رسد. رویایی است
نقاط ضعف لایحه مالی 1403
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ابهاماتی در بودجه سال آینده وجود دارد که باید برطرف شود، تصریح کرد: اولین مشکل این است که در برنامه هفتم توسعه دولت وعده داده بود که بودجه های سنواتی بر محور برنامه ها و عملیاتی باشد و تخصیص براساس آن انجام شود. در برنامه دستگاه های اجرایی اجرا می شود. اما برای سال بعد، بودجه بندی به روش سنتی ادامه یافت. تا زمانی که نظام بودجه ای کشور برنامه ای نشود، عدم شفافیت بودجه حل نمی شود. اما اگر بودجه ریزی برنامه ای باشد، مردم نیز می دانند که در صورت پرداخت مالیات، دولت خدمات باکیفیت با هزینه کم و بهره وری بالا به آنها ارائه خواهد کرد.
به گفته وی، دومین ضعف به سازمان مالیاتی مرتبط است. اگرچه انتظار میرود که مانند سایر نقاط جهان، بیشتر بودجه دولت از محل مالیات تامین شود، اما شایان ذکر است که اقتصاد ایران در دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. به طوری که تولید ناخالص داخلی کشور از حدود 640 میلیارد دلار در سال 1389 به 380 میلیارد دلار رسید که نشان می دهد اقتصاد ایران در 12 سال گذشته 40 درصد کوچک شده است.
اثر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: از سوی دیگر طی 6 سال گذشته تورم به طور متوسط 40 درصد بوده در حالی که رشد دستمزد کمتر از 20 درصد و رشد قیمت دارایی ها و کالاهای بادوام بسیار بالا بوده است. این وضعیت باعث کاهش قدرت خرید به ویژه در میان طبقات متوسط شده است. در نتیجه طی 12 سال گذشته شاهد کاهش رشد اقتصادی و فشارهای تورمی بوده ایم. حال سوال این است که افزایش 48 درصدی مالیات بر چه اساسی در نظر گرفته می شود و در شرایطی که اقتصاد کوچکتر و قدرت خرید مردم کمتر است، چگونه قرار است مالیات بیشتری دریافت کند؟
شقاقی با بیان اینکه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده می تواند منجر به افزایش تورم و تاثیر بر قیمت تمام اقلام مصرفی خانوارها شود و عامل کاهش رفاه خانوار است، تصریح کرد: در بحث مالیات معمولا بحث ثروت مطرح می شود. مالیات، یعنی طبقاتی که ثروت زیادی دارند مالیات بیشتری بپردازند. اما این رویکرد مالیاتی مانند افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بیشتر دهک های متوسط و پایین جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
شمشیر دولبه مالیات افزایش می یابد
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: به طور کلی در شرایطی که پای اقتصاد ایران کوچکتر شده است، مالیات شمشیر دولبه است و مالیات بیشتر می تواند درآمد مالیاتی را کاهش دهد، زیرا می تواند به نیمه فعال شدن اقتصاد ایران نیز منجر شود. بنگاه های اقتصادی . به همین دلیل سازمان امور مالیاتی باید در شرایط رکود اقتصادی و فشار شدید تحریم ها بر بخش تولیدی محتاطانه عمل کند. به نظر می رسد در این زمینه سقف معافیت مالیاتی از 10 به 12.5 میلیون تومان افزایش یافت و رئیس سازمان امور مالی نیز اعلام کرد که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده هنوز نهایی نشده است و پیشنهاد من این است که این امر به دلیل حذف تبعات تورمی ناشی از این موضوع است.
وی همچنین پیشنهاد کرد: در شرایط سخت اقتصادی و همزمان با تلاش دولت برای تامین هزینه های خود از محل درآمدهای مالیاتی، دولت تلاش کند تا هزینه های غیرضروری خود را کاهش دهد. بسیاری از سازمان ها ماموریت های موازی دارند، هزینه خدمات آنها بالاست و غیره. که این سازمان ها می توانند ادغام شوند یا هزینه های آنها کاهش یابد. علاوه بر این، بسیاری از سفرهای مسئولان ناموفق بود و سودی را تضمین نمی کرد. مواقعی هم مأموریت های موازی دارند: وقتی مردم مالیات می پردازند انتظار دارند کارایی، اثربخشی و بهره وری دولت افزایش یابد و اتلاف منابع کاهش یابد و این حق مردم است.
وی با بیان اینکه مالیات دو طرفه است، از یک سو مردم مالیات می پردازند و از سوی دیگر دولت باید خدمات استثنایی و باکیفیت را با شفافیت و کارآمدی ارائه کند، گفت: افزایش مالیات در این ها امکان پذیر نیست. کشورها. شرایط سخت اقتصادی و مردم باید مالیات 40 درصدی را به عنوان مالیات پنهان متحمل شوند، اما از سوی دیگر شفافیت و بهره وری بهبود نمی یابد.
وی با بیان اینکه در کشورهای اسکاندیناوی مردم مالیات های سنگین پرداخت می کنند، گفت: در این کشورها بیش از 40 درصد درآمد خانوارها صرف پرداخت مالیات می شود اما دولت خدمات باکیفیت را به صورت رایگان ارائه می کند. اختلاس و فساد را به وضوح بیان می کند و به حداقل می رساند، زیرا دولت وکیل مردم است تا از این درآمدهای مالیاتی برای ارائه خدمات به مردم استفاده کند. بنابراین دولت های اسکاندیناوی مسئول هر واحد این مالیات هستند.
به گزارش ای بی اس نیوز، از اول آذرماه بخش اول لایحه بودجه سال 1403 کشور شامل هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی، سقف نقل و انتقالات، نقل و انتقال دارایی های مالی، منابع هدفمندی یارانه ها و مفروضات پیش بینی منابع و مصارف بودجه روز گذشته به مجلس تقدیم شد و رئیس جمهور هفته آینده در مجلس به آن اشاره خواهد کرد.
انتهای پیام