تکنولوژی و فناوری

دانش آموزان باهوش برای موفقیت نیازی به رفتن به مدارس انتخابی ندارند

نتایج یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه ویکتوریا در استرالیا انجام شد، این باور را به چالش می‌کشد که دانش‌آموزان باهوش برای موفقیت و موفقیت باید در مدارس انتخابی شرکت کنند.

مدارس انتخابی، مانند مدارس تیزهوشان یا مدارس نمونه، مدارسی هستند که فقط دانش آموزانی با بهترین عملکرد تحصیلی در آن پذیرفته می شوند. دانش آموزان در آزمون ورودی شرکت می کنند و کسانی که بالاترین نمرات را دارند مجاز به ثبت نام هستند.

برخی می گویند دانش آموزان باهوش برای دستیابی به بهترین عملکرد تحصیلی خود به این مدارس نیاز دارند. دانش‌آموزان این مدارس می‌توانند در امتحانات پایان ترم از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی پیشی بگیرند، بدون اینکه والدینشان مجبور به پرداخت شهریه دبیرستان شوند. طرفداران انتخاب مدرسه می گویند که این فرصتی را برای کودکانی که از زمینه های اجتماعی-اقتصادی محروم هستند فراهم می کند تا بهترین آموزش ممکن را دریافت کنند.

اما مخالفان می گویند که این مدارس به نفع خانواده های ثروتمندی است که برای فرزندان خود معلم خصوصی استخدام می کنند تا در امتحانات ورودی نمرات بالایی کسب کنند.

مطالعات نشان می دهد که والدین علاقه مند به ثبت نام فرزندان خود در مدارس منتخب هستند. زیرا آنها معتقدند که این مدارس احتمال پذیرش فرزندانشان در بهترین دانشگاه ها و استخدام در مشاغل محترم و پردرآمد را افزایش می دهد.

برای بررسی مزایای بالقوه حضور در مدارس انتخابی، تیمی از محققان در دانشگاه ویکتوریا از 3000 دانش آموز طی 11 سال نظرسنجی کردند. این دانش آموزان در آغاز این مطالعه در سال 2009 پانزده ساله بودند. محققان نتایج این مطالعه را در مجله British Journal of Educational Studies منتشر کردند.

تأثیر مدارس منتخب بر زندگی دانش آموزان
دانش‌آموزان مدارس منتخب در آزمون‌های تحصیلی بهتر عمل می‌کنند، اما این مدارس تأثیر کمی بر آینده آنها دارند.

نقش مدارس منتخب در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان

همانطور که انتظار می رفت، در این مطالعه، دانش آموزان مدارس منتخب در آزمون های ریاضی و خواندن نمرات بالاتری کسب کردند. با این حال، بین سنین 19 تا 25 سال، تحصیل و اشتغال دانش آموزان در این مدارس تفاوت قابل توجهی با دانش آموزان مدارس غیرانتخابی نداشت. برای مثال، 81 درصد از دانش آموزان مدارس منتخب تا سن 19 سالگی وارد یک شغل یا دانشگاه امن شدند. در حالی که این درصد برای دانش آموزان مدارس غیرانتخابی به 77.6 درصد رسید. با این حال، این تفاوت زمانی ناپدید شد که محققان متغیرهای کلیدی، مانند زمینه اجتماعی-اقتصادی، جنسیت و منطقه جغرافیایی را در نظر گرفتند.

در سن 25 سالگی، تفاوت معنی داری بین پیامدهای این دو گروه وجود نداشت. به جز اینکه دانش‌آموزان مدارس انتخابی رضایت کلی بالاتری از زندگی داشتند (با تفاوت تنها 0.19 امتیاز در مقایسه با دانش‌آموزان مدارس غیرانتخابی). در نهایت، احتمال رفتن به دانشگاه یا یافتن شغل برای هر دو گروه مشابه بود.

محققان می گویند این نتایج نشان می دهد که تحصیل در مدارس منتخب مزایای قابل توجهی برای افراد ندارد. از سوی دیگر، ایده داشتن این مدارس تحت حمایت دولت باعث می شود که دولت ها در آموزش کودکان تبعیض قائل شوند و به تعداد کمی از دانش آموزان امتیازات انحصاری بدهند.

بیشتر تحقیقاتی که بر مدارس انتخابی متمرکز شده‌اند، فقط به جنبه‌های کوتاه‌مدت جذب دانش‌آموز می‌پردازند و آنها را بهبود می‌بخشند. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که ارزیابی انتقادی این مدارس از منظری وسیع‌تر ممکن است ایده گسترش آنها را زیر سوال ببرد.

منبع خبر: https://digiato.com/interdisciplinary/clever-pupils-dont-need-attend-academically-selective-schools-to-thrive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *