بر اساس نتایج یک مطالعه روانشناسی در دانشگاه سوانسی در ولز، دانش آموزان حواس پرت بیشتر از سایر دانش آموزان از ابزارهای هوش مصنوعی (به ویژه ChatGPT) برای تکمیل تکالیف تحصیلی خود استفاده می کنند. این نتایج اعتبار تحصیلات دانشگاهی را زیر سوال برده است.
بر اساس گزارش Phys، محققان در مارس 2023 از 160 دانشجوی بین 18 تا 24 سال نظرسنجی کردند تا بفهمند در گذشته چقدر از ابزارهای هوش مصنوعی در دوره های خود استفاده کرده اند. نتایج این مطالعه در مجله اینترنت و آموزش عالی منتشر شد.
32 درصد از شرکت کنندگان گفتند که تمایل دارند از ابزارهایی مانند ChatGPT در وظایف خود استفاده کنند. از سوی دیگر، 15 درصد گفته اند که در گذشته به ندرت از چنین ابزارهایی استفاده می کردند.
هیچ یک از شاخص های رفتار تحصیلی قادر به پیش بینی صحیح استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در دوره آموزشی نبودند. این شاخصها ویژگیهای شخصیتی (مانند وظیفهشناسی، همدلی یا توافقپذیری، سنگدلی یا ماکیاولیسم، خودشیفتگی یا خودشیفتگی)، نمرات و اعتماد به نفس در درسها بودند.
اما یک عامل کلیدی قادر به پیش بینی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بود: درجه بی تفاوتی.
تأثیر بی تفاوتی بر استفاده از هوش مصنوعی در تکالیف
محققان می گویند که این نتایج آنها را شگفت زده کرد. علاقه یک دانشجو به رشته تحصیلی خود دلیل اصلی عدم انجام تکالیف خود با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است. هر چه میزان بی علاقگی در بین دانش آموزان بیشتر باشد، آنها تمایل بیشتری به انجام تکالیف خود با کمک هوش مصنوعی دارند.
در واقع تاثیر این عامل از همه عواملی که در بالا ذکر شد بیشتر است. به عنوان مثال، حتی اگر دانش آموزی آگاهی بالایی داشته باشد اما علاقه ای به مطالعات خود نداشته باشد، باز هم احتمال اینکه از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کند بسیار زیاد است.
محققان همچنین تأثیر ریسک و عواقب تقلب با ChatGPT را بررسی کردند. نتایج نشان میدهد که اگر دانشآموزان بدانند که خطر تقلب زیاد است یا مجازاتهای تقلب بسیار شدید است، کمتر از هوش مصنوعی استفاده میکنند. اما آنهایی که بیعلاقگی و بیعلاقگی زیادی دارند، با وجود خطرات زیاد، همچنان تقلب میکنند.
این نشان می دهد که سیاست های تنبیهی سخت و شدید ممکن است راه حل مناسبی برای جلوگیری از تقلب نباشد و می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد و عملکرد کلی دانش آموزان را کاهش دهد. زیرا برای جلوگیری از تقلب دانشآموزان بیعلاقه، مجازاتهای بسیار سختتری لازم است.
یافته های محققان در مورد بی تفاوتی به عنوان یک عامل خطر اصلی تأیید می کند که این اقدام می تواند اعتبار یک تحصیلات دانشگاهی را کاهش دهد. بنابراین برای حفظ این تعادل باید اقدامات موثری از سوی اساتید و دانشگاه ها صورت گیرد. استفاده از روش های نوین تدریس و ارزشیابی که انگیزه مشارکت دانش آموزان را افزایش می دهد یکی از این روش هاست.
منبع خبر: https://digiato.com/interdisciplinary/disengaged-students-more-likely-to-use-ai-tools-for-assignments
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز