سالم خبر: وزارت بهداشت در بدترین شرایط ممکن و شرایط بحرانی دارو در کشور، وزرا و معاونان خود را تغییر می دهد و قطعاً شرایط آزمون و خطا را نداریم. فشارها و گروه های فشار از الیگارشی نمایندگان خود را انتخاب کنید.
محمود هادیبور داروساز در گفت و گو با خبرنگار سالم خبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در انتخاب گزینه های مناسب برای تصدی معاونت های خود چه راهکارهایی را باید در نظر بگیرد، گفت: باید ملی پوش باشیم؟ استراتژی برای هر بخش از کشور نظام سلامت. مثلاً در حوزه دارو و انتقال خون باید استراتژی ملی داشته باشیم. تا زمانی که استراتژی ملی نداشته باشیم، انتخاب معاونان رئیس جمهور بر اساس سلیقه خواهد بود. یعنی بر این اساس که فردی بتواند راهبرد ملی در حوزه دارو را پیگیری و اجرا کند، معاون یا رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب نمی شود. بلکه این گروههای تأثیرگذار هستند که بر اساس آنچه ترجیح میدهند و منافع افراد، نزدیکترین افراد به آنها یا گروههای فشار گستردهتری دارند، موقعیتها را تقسیم میکنند. اما مهم این است که در نظر داشته باشیم که استراتژی های ما در رابطه با پزشکی چیست؟
وی همچنین افزود: اگر راهبرد ما در تامین دارو در این شرایط بحرانی مشخص باشد، ملاک ما این است که فردی را انتخاب کنیم که از طرق مختلف بتواند این کار را انجام دهد و دانش درستی در حوزه پزشکی داشته باشد. چون در شرایط عادی نیستیم، در بقیه موارد هم همینطور است، اگر راهبرد ما در حوزه پلاسما ارائه داروی پلاسما به بیماران است، باید آن استراتژی را دنبال کنیم و ذینفعان در تغییر مسیر دخالت نکنند. از درمان این حوزه روابط خانوادگی دارد یا از روابط دیگر مانند لابی های مجلس وارد می شود
هادی پور ادامه داد: همچنین باید به یاد داشته باشیم که وقتی مجلس به وزیری اعتماد می کند باید به وزیر اجازه دهد تا فعالیت خود را آغاز کند و بر فعالیت او نظارت داشته باشد. دخالت مجلس و نمایندگان در انتخاب اعضای اجرایی نامطلوب است. این بدان معناست که فشار از طریق لابی ها نماینده مجلس را به سمت انتخاب فرد خاصی برای این سمت سوق می دهد
ورود یا جلوگیری از تعیین معاون. این عیب است.
وی همچنین با بیان اینکه ابتدا باید استراتژی را تعریف کنیم، سپس افرادی را که با آن راهبرد سازگار هستند معرفی و گزینه های تکمیل پست های نمایندگان و برنامه های آنها را برای رسیدن به اهداف آن ارائه کنیم بهترین شخص و برنامه این تنها راه است. اما متاسفانه ما استراتژی درستی نداریم. در حال حاضر راهبردهای ما ناشی از منافع الیگارشی ثروت است که توانایی دخالت در تغییر مسیر اجرایی را دارد و هر زمان که بخواهد تغییر استراتژی می دهد. یعنی اگر در پنج سال آینده راهبردی با هدف قرار دادن صنعت داروسازی برای رسیدن به استاندارد جهانی یا GMP آسیایی و منطقه ای تدوین شود، در صورت تغییر مدیر یا صلاحدید شخص مسئول، این استراتژی اجرا نمی شود و راکد می ماند. آن زمان
هادی پور تاکید کرد: در طول چهل سال گذشته راهبردهای ما تعیین کننده نبوده و این یکی از مشکلات کسب و کار است. کاندیدای ریاست جمهوری یا وزارت بهداشت قبل از ورود به این عرصه باید تکلیف خود را در بسیاری از امور روشن کند. وزیر بهداشت باید برای نظام سلامت برنامه داشته باشد که بداند چه کسانی به عنوان معاونش آن را اجرا می کنند، در حالی که این موضوع همیشه در دوره های مختلف شکل پوپولیستی به خود می گیرد و بعد به بیراهه می رود. به این ترتیب یک تیم کاری تشکیل می شود و از هر طرف به این تیم فشار می آورند و اگر در مورد فردی اتفاق نظر وجود داشته باشد، اعضای کمیته انتصابات عملا با 100 مانع و دیوار مواجه می شوند. مثلاً در مورد انتصاب رئیس دانشگاه برای علوم پزشکی یا نماینده مجلس که فشار می آورد یا امام جمعه که موافق یا راضی نیست. بنابراین فردی که وارد این عرصه می شود از ابتدا باید بداند که چه استراتژی را دنبال می کند و بر این اساس معاونان و مدیران خود را در سمت های مختلف ببیند.
وی با بیان اینکه در حالت آزمون و خطا نیستیم، تاکید کرد: در بدترین شرایط ممکن وزارت بهداشت وزیر و معاونان خود را جابه جا می کرد. وضعیت سلامت و پایه های سلامتی مشخص است اگر از موفقیت های خود اعداد بسازیم، مردم حقیقت را می بینند و لمس می کنند. بنابراین باید از زنجیره شعار فرار کرد. بیایید به آنجا برسیم
به افرادی که می توانند و می توانند.
هادی پور همچنین گفت: شما می توانید به اصل جوانگرایی در وزارت بهداشت اعتقاد داشته باشید. از صحت این دیدگاه خبری نیست، اما در صورت تثبیت وضعیت می توان شبابیه را انجام داد. چرا فرانسه یک 73 ساله را در شرایط بحرانی نخست وزیر می کند، در حالی که کشوری است که از نظر جوانان بسیار از ما جلوتر است؟ زیرا یک بحران سیاسی به کسی نیاز دارد که بتواند این بحران را رد کند. کشور ما امروز به این افراد نیاز دارد. افراد با سابقه کار. با دانستن اینکه چه بخشی در اختیار دارند، می توانند استراتژی های لازم را اجرا کنند و به درست کردن کارها ادامه دهند. شناخت ضعف ها و انحرافاتی که در حوزه پزشکی و سایر رشته ها پیش می آید.
وی تاکید کرد: با شرایط فعلی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو جای آزمون و خطا وجود ندارد. جایی برای نام بردن از افرادی که از سن خود فراتر رفته اند و سال ها از رشته پزشکی دور بوده اند و مدیریت آنها به 20 تا 25 سال پیش بازمی گردد، در حالی که فضای پزشکی در دنیا تغییر کرده است، نمی توان نام برد. و این تغییرات در ایران نیز مشخص است.
هادیبور با اشاره به برخی از اسامی پیشنهادی برای سازمان غذا و دارو گفت: بنابراین صحبت های زیاد درباره برخی گزینه ها برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نادرست است. چرا باید امور اجرایی و راهبردی این کشور تحت تأثیر یک الیگارشی ثروتمند باشد؟ دوران اردو را در سازمان غذا و دارو گذراندیم. با این حال، بسیاری از اصول به بیراهه رفتند. آن انقلاب هایی که قرار بود در پزشکی، انتقال خون، درمان، آموزش، پژوهش و… رخ دهد، کجا رفت؟
وی تاکید کرد: امروز در شرایطی نیستیم که بخواهیم انقلابی عمل کنیم. این بدان معناست که با توجه به این وضعیت نابسامان بازار دارویی نمی توانیم افراد جدیدی را با تجربه جدید وارد عرصه پزشکی کنیم یا افراد قدیمی را که سال ها از حوزه پزشکی دور بوده اند، استخدام کنیم. اولین قدم در شرایط کنونی تثبیت نظام سلامت است. ما مردمی هستیم که در شرایط فعلی قرار داریم
ما به آنها نیاز داریم که تجربه کافی در زمینه پزشکی داشته باشند و قدرت کافی برای مدیریت پست ها و سازمان هایی که به آنها داده می شود را داشته باشند. آنها باید در جریان باشند و دقیقا بدانند الان چه اتفاقی می افتد و با این توضیحات انتخاب های انجام شده مشخص است و به نظر من تعلل در انتخاب معاون غذا و دارو چندان پیچیده نیست.
وی با اشاره به نقش اقلیت ثروت در سیاست بی پایان پزشکی تاکید کرد: اقلیت ثروت در کشور ما ثروت لجام گسیخته ای است که برخاسته از مرزهایی است که من نام آن را اقتصاد خاکستری گذاشتم، یعنی قوانین به شما اجازه ورود و کسب درآمد را می دهد. به عنوان مثال، شما می توانید وام بگیرید به عنوان اولویت صنعت در پزشکی، اما فقط 50 درصد از مبلغ دریافتی را در صنعت داروسازی خرج می کنید و بقیه را در جای دیگر خرج می کنید. صاحبان اقتصاد خاکستری همیشه برای حفظ موقعیت خود مداخله می کنند. به عنوان مثال، اگر گزینه پیشنهادی برای مدیریت سازمان غذا و دارو با چنین نشانه هایی شناخته شود که همه باید نوع کار و قیمت گذاری آن را روشن کنند، قطعاً شبح الیگارشی های متمول در مقابل انتخاب آن می ایستند و از انتصاب آن جلوگیری می کنند. و در صورت انتصاب، موانع زیادی بر سر راه فعالیت آن ایجاد خواهند کرد. الیگارش های ثروتمند در رسانه ها نفوذ کرده اند و مدام شعار می دهند. لوگوهایی که جنبه های ساده را تحریک می کنند. شعارهایی مانند؛ ما باید تولید داشته باشیم! تولید شغل ایجاد می کند! در حالی که اقتصاددانان معتقدند همه تولیدات فرصت های شغلی ایجاد نمی کند. زمانی ایجاد شغل می کند که بر اساس رقابت و شفافیت بازار آزاد باشد.
هادی پور افزود: بنابراین همه این افراد و روندهایی که در انتخاب معاون وزیر بهداشت رخ می دهد، نگرانی ما را مطرح می کند. فعالیت های پشت صحنه جناح های مختلف باعث نگرانی در این زمینه شده است. چرا که نفوذ آنها سال ها تصمیمات را در این کشور به ویژه در زمینه پزشکی تغییر داده است. به خصوص در زمینه هایی مانند انتقال خون که پول وجود دارد
آنها تغییر ایجاد کردند و تصمیمات خود را دیکته کردند و نتیجه این شد که ما هرگز نتوانستیم یک استراتژی ملی داشته باشیم، زیرا مسیر کار را منافع آنها تعیین می کرد. اگر سود امروز آنها به واردات بستگی دارد، مثلاً استراتژی واردات است و اگر فردا به صادرات بستگی دارد، استراتژی آنها صادرات است و اگر پس فردا به بسته بندی مجدد بستگی دارد، استراتژی آنها همین خواهد بود. این سیستم باید شفاف باشد و به افراد دارای تضاد منافع اجازه تصمیم گیری و اعمال تصمیمات خود را در جایی ندهد.
وی همچنین با تاکید بر تضاد منافع برخی اتحادیه های خصوصی با مصالح عمومی و ارائه دارو به بیماران تصریح کرد: اتحادیه ها منافعی دارند و اتحادیه بر اساس منافع علمی شکل نمی گیرد، در حالی که بدنه سازمانی و ساختار رهبری است. بر اساس مصالح عمومی شکل گرفته اند. اما مواردی وجود دارد که منافع یک اتحادیه خاص با منفعت عمومی در تضاد است، در حالی که منافع بیماران و شهروندان، منفعت عمومی است. صنف مدعی است که شما اجازه می دهید 5 سال داروی بی کیفیت تولید کنم تا جا پایی بیفتم، در حالی که نمی توانید چنین کاری را در ساختار دارویی کشور انجام دهید زیرا شما مسئول سلامت کشور هستید. بنابراین، اردوگاهی را تشکیل می دهد که سازمان را با منافع متضاد اداره می کند. بنابراین اصل ستاد سازمان غذا و دارو با علم به این ماجرا از ابتدا زیر سوال بوده و هست و مشارکت این افراد در تصمیم گیری ها در این ستاد سوال برانگیز شده است.
هادی پور افزود: شما با شفافیت، در اقتصاد مسالمت آمیز، در اقتصاد متقابل با دنیا، در اقتصاد رقابتی، ثروتی خلق کردید که اکنون هدف این ثروتمندان شفافیت است. در غیر این صورت اقتصاد پایدار و رقابتی نخواهد بود. فقط همین را می گویند. بنابراین از نظر آنها باید مدیری باشد که از این جریان حمایت کند به جای اینکه به رقابت در عرصه اصلی و شرکت های بزرگ و بزرگ معنا بدهد، باید در عرصه های کوچک رقابت بیاورد، یعنی بار استخدام را تحمیل کند. داروسازان در داروخانه ها مانند وضعیت فعلی.
وی ادامه داد: تا زمانی که مدیر منصوب به این گروه ها بدهکار است، موظف به تامین منافع است
الیگارشی ثروت است. فراموش نکنیم که تنها یک اصل وجود دارد که می تواند در همه جا حکمرانی خوب ایجاد کند، دارو، غذا، بهداشت، سلامت و غیره. این اصل خیر عمومی است. وزارت بهداشت به طور کلی موظف به حفظ سلامت و رفاه شهروندان است و هیچ چیزی که از این مسیر منحرف شود، از جمله منافع الیگارشی های ثروتمند، نباید در تصمیم گیری کلی دخیل باشد.
هادی پور با اشاره به برخی مسائل حقوقی در حوزه پزشکی تصریح کرد: در بین الیگارش های متمول مسائل حقوقی زیادی وجود دارد. بسیاری از پرونده ها هنوز باز نشده است زیرا بخش مدنی در جامعه ما از استقلال قوی برخوردار نبوده است. اگر این استقلال قوی وجود داشت، مطمئناً موضوعاتی در مورد کیفیت کار و محصولاتی که تولید می کنند باز می شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر افراد معدودی را می شناسم که بتوانند این وضعیت بحرانی را برطرف کنند، تاکید کرد: مهمترین شاخص گزینه های تصدی معاونت های وزارت بهداشت به ویژه سازمان غذا و دارو، مالی و فیزیکی است. . قدرت ذهنی برای ورود به این سوراخ خطرناک. ثانیاً، تجربه لازم در نظام دارویی به معنای داشتن شناخت کافی از بازار دارو، صنعت دارو، داروسازی و… برای ورود به این عرصه پرتلاطم است. یعنی باید از نظر بدنی فردی مناسب باشد تا بتواند کار را به نحو احسن انجام دهد.
هادی پور ادامه داد: ثانیاً باید تجربه لازم را در این سیستم دارویی داشته باشد، یعنی از وضعیت فعلی بازار، صنعت داروسازی، داروسازی، بیمه، نیازهای درمانی شهروندان و … مطلع باشد. عقاید او 20 سال پیش به حوزه پزشکی تعلق نداشت. تعداد گزینه های مناسب با دستور FDA مشخص است. گزینه های میانی شغلی باید با تجربه عملی در این زمینه و کسانی که مورد قبول جامعه دارویی و جامعه هستند منصوب شوند.
وی در پایان گفت: در صورت عدم توجه به شاخص های لازم، بیم آن می رود که فردی که مدت زیادی غیبت پزشکی داشته به سازمان غذا و دارو معرفی شود و هنوز اطلاعی نداشته باشد. آیا حمایت از دارو متوقف شده است یا خیر ذهنیت 40 ساله وارد سیستم دارویی فعلی می شود که منجر به … تا زمانی که سر آلت در دست حامیان آن باشد.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/17310/%D8%B8%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D9%84%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%AF
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز