اخبار اقتصادی روز

خودکفایی ایران در احیای قسمت های داغ توربین های گاز/ فعالیت شرکت های مختلف «فاجعه صنعت برق» است – اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز


علی سارانی نژاد مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار در گفت وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، اظهار داشت: شرکت قطعات توربین شهریار که در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان است، پیش از این یکی از معاونان مهندسی نیروگاه ایران بود. شرکت توسعه صنعتی.

وی افزود: 25 سال پیش وزارت نیرو تصمیم گرفت وابستگی به کشورهای خارجی را برای بازسازی مدارهای گاز داغ قطعات واحدهای گازی با فناوری پیشرفته محدود و سپس قطع کند.

سارانی نژاد خاطرنشان کرد: قراردادی با یک شرکت معتبر تولید مجدد قطعات گرم اروپایی منعقد شد و فناوری در آن زمان خریداری شد و پس از آن شرکت قطعات توربین شهریار به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

وی ادامه داد: فناوری خریداری شده در روز اول مختص چند نوع نیروگاه بود، اما در طول سال ها تلاش و فعالیت شبانه روزی متخصصان این شرکت، این دانش فنی توسعه یافته و به دانش بومی تبدیل شده است. برای تمامی نیروگاه های گازی

مدیرعامل قطعات توربین شهریار واحدهای گازی صنعت نیروگاه ایران را انواع و برندهای مختلف دانست و گفت: با توسعه دانش بنیان فناوری نوسازی این قطعات در ایران، در حال حاضر قادر به نوسازی تمامی توربین‌های گازی هستیم. که در کشور با همه برندها وجود دارد و ما همه ظرفیت ها را داریم.

وی افزود: بیش از 90 درصد تولید برق کشور مربوط به فعالیت نیروگاه های حرارتی است و نیروگاه های حرارتی در سه نوع نیروگاه گازی، دیگ بخاری و سیکل ترکیبی فعالیت می کنند.

سارانی نژاد با بیان اینکه در نیروگاه های سیکل ترکیبی به ازای هر دو واحد گازی یک واحد گرمایش در مدار وجود دارد، گفت: در واقع در سبد تولید برق حرارتی کشور دو سوم تولید برق متکی به واحدهای گازی است.

وی در خصوص ظرفیت کاری ادامه داد: وزن و حجم کاری واحدهای گازی با فناوری ها و اندازه های مختلف متفاوت است. یکی از رایج ترین واحدهای تولید برق در کشور واحدهای V94.2 می باشد که ماهانه می توانیم قطعاتی از مسیر گاز داغ 5 توربین V94 خانگی مانند چهار ردیف پره ثابت و موبایل را بازیابی و تعمیر کنیم. یعنی سالانه ظرفیت بازسازی کامل 60 توربین 160 مگاواتی را داریم که اگر واحدهای با ظرفیت کمتر را در نظر بگیریم این ظرفیت بیشتر هم می شود.

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار گفت: در حال حاضر ایران از نظر دانش فنی، مهندسی و اجرا از نظر بازسازی قطعات گاز داغ توربین‌های گاز کاملا خودکفا بوده و تنها وابستگی به خارج از کشور است. در این زمینه تامین برخی مواد اولیه می باشد.

وی افزود: توربین گازی وجود ندارد که امروز برای بازسازی آن به کارشناسان خارجی نیاز داشته باشیم. توان و دانش متخصصان ایرانی به حدی است که قطعات داغ هر نوع توربین گازی را با هر تکنولوژی و هر ظرفیتی در داخل کشور بازسازی و تعمیر می کنیم.

سارانی نژاد با بیان اینکه در سال های اخیر شرکت های دیگری کار بازسازی قطعات داخلی توربین های گازی را آغاز کرده اند، گفت: تعداد شرکت هایی که ظرفیت و صلاحیت کار در این زمینه را دارند کمتر از انگشتان دست است. دست، اما توانایی کار این شرکت ها و تجربه آنها بسیار کمتر از ما است.

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار با اشاره به فعالیت چند شرکت جدید فاقد صلاحیت فنی در این زمینه، گفت: بازسازی اساسی قسمت های داغ توربین های گازی منجر به کاهش تصادفات و افزایش پایداری توربین ها می شود. واحدها و کاهش هزینه؛ اما متأسفانه بنگاه های مختلفی در کشور ایجاد شده که اصولاً کار نمی کنند و قطعاتی که این بنگاه ها معمولاً تعمیر و مرمت می کنند باید بارها و بارها بازسازی شوند که این یک فاجعه برای صنعت برق کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: حدود 80 درصد بازار کشور مربوط به کسب و کار شرکت قطعات توربین شهریار است و نه تنها بازار داخلی، بلکه بخش بزرگی از بازار کشورهای اطراف از جمله عراق، سوریه و همسایگان شمالی ایران است. ، ما توانایی و ظرفیت پاسخگویی به نیازهای آنها را داریم. .

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار از صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه نوسازی قطعات گرم توربین های گازی به کشورهای منطقه خبر داد و گفت: در سال گذشته حدود یک میلیون دلار در این حوزه صادرات داشته ایم. اما قابلیت افزایش 2 تا چند برابری صادرات خدمات فنی و مهندسی در این حوزه وجود دارد.

سارانی نژاد با تاکید بر اینکه هدف این شرکت تامین نیازهای ملی است، گفت: طرح های توسعه ای برای افزایش ظرفیت شرکت قطعات توربین شهریار در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: قطعات مدار گرم اگرچه کمتر از 5 درصد وزن توربین را تشکیل می دهند، اما قلب یک توربین گازی محسوب می شوند و از نظر ارزش بیش از 25 درصد ارزش توربین گازی به آن مربوط می شود. قطعات مسیر داغ توربین

absnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *