معاون ارزیابی انطباق محصولات و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: مقرر شده هر خودرویی که استاندارد 85 را نداشته باشد تا شهریور 1403 از تولید خارج شود.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، محمدرضا درگاهی در گفت وگویی درباره کیفیت خودروهای تولید شده در کشور، اظهار کرد: تولیدکننده مسئول کیفیت خودرو است و خودروسازان نیز هستند. باید به کیفیت خودروی تولید شده احترام بگذارد.
وی نظارت بر وزارت ایمنی را بر عهده سازمان ملی استاندارد دانست و ادامه داد: نظارت بر کیفیت خودروها بر عهده وزارت ایمنی است و باید پاسخگوی مردم و سازمان استاندارد باشد. ، یک سازمان برای حمایت از حقوق مصرف کننده وجود دارد.
استانداردهای خودروهای روسی کاهش نیافته است
درگاهی با تاکید بر اینکه روسیه استانداردهای خود را پایین نیاورد، افزود: اینکه روسیه 40 استاندارد را کاهش داده اساسا اشتباه است و این کشور بیش از 120 استاندارد برای خودروهای خود دارد.
وی تاکید کرد: در حال بررسی استانداردهای خودروهای 85 هستیم و ممکن است پس از بررسی افزایش یا کاهش یابد.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: 85 استاندارد که 9 مورد آن در دولت قبل تعلیق شده بود در دولت سیزدهم برداشته شد و مقرر شد هر خودرویی که استاندارد 85 را نداشت تا شهریور از تولید خارج شود. 1403.
وی گفت: علاوه بر این خودروسازان سه سال است که مجبور به ارائه خدمات پس از فروش شده اند.
ما به خودروسازان چک سفید ندادیم
معاون ارزیابی انطباق محصولات و نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: وزارت ایمنی متولی صنعت خودرو است نه سازمان استاندارد. بر اساس قانون ساماندهی خودرو مصوب مجلس 1400، وزارت ایمنی متولی این حوزه است و سازمان استاندارد فقط وظیفه کنترل را بر عهده دارد.
وی گفت: هر زمان که معتقدیم وزارت حریم خصوصی و خودروساز به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده اند، تاییدیه شرکت های خودروسازی را لغو یا تعلیق می کنیم و چک سفید به آنها نداده ایم.
درگاهی یادآور شد: به عنوان مثال سال گذشته باک بنزین یکی از شرکت های خودروسازی دچار مشکل شد و شرکت خودروسازی برای بررسی مجدد این وضعیت مجبور به فراخوانی تمامی خودروهای سراسر کشور شد.
در ادامه این برنامه رسول سلیمانی کارشناس حوزه خودرو گفت: کیفیت پایین خودرو ناشی از سیاست صنعتی کشور است.
وی گفت: خودروساز اگر محصول قدیمی بسازد سود بیشتری می برد و دیگر هزینه تحقیق و توسعه نمی دهد.
سلیمانی تصریح کرد: خودروسازان نه انگیزه و نه توان مالی برای ساخت خودروی جدید دارند.