21:24 – 13 اوت 1403
میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: راه آهن نیز مانند سال های گذشته در تلاش است تا در کنار سایر وسایل حمل و نقل، حداکثر امکانات و امکانات رفاهی را برای زائران اربعین فراهم کند. امسال قطار 24 ساعته از ایستگاه خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه راه اندازی شده است و از دو قطار با ظرفیت 400 نفر استفاده می کنیم. تعداد کل صندلی های پیش بینی شده در اربعین با احتساب قطارهای ویژه در مجموع به 600 هزار صندلی رفت و برگشت می رسد تا بتوانیم برای این ایام آماده باشیم.
وی افزود: زائرانی که می خواهند از مرز غربی تردد کنند از مشهد و تهران به کرمانشاه قطار در نظر گرفته شده است و معمولاً برای رسیدن به مرز خسروی باید مسافتی را از کرمانشاه به صورت زمینی طی کنند.
این مسئول در خصوص خط ریلی شلمچه – بصره گفت: در این زمینه دو مورد پیگیری شد که یکی از آنها قطار مشترک تهران – کربلا بود که سال گذشته تکمیل شد. در این مسیر قطار از تهران به سمت مرز شلمچه و از شلمچه به بصره به فاصله 32 کیلومتر حرکت می کند. دو سال پیش این اقدام برای اربعین انجام شد و سال قبل این برنامه ادامه داشت و در بخشی از سال تا زمانی که متقاضی وجود داشت از این مسیر استفاده می کردیم. اما اگر بخواهیم این قطار مشترک را به قطار مستقیم تبدیل کنیم، 32 کیلومتر فاصله داریم و مذاکرات زیادی در این خصوص انجام شده است، اما موانع زیادی بر سر راه آن وجود دارد. یکی اینکه در این فاصله آنقدر میدان مین وجود دارد که عملیات پاکسازی آغاز شده است. موضوع بعدی ساخت پل روی اروندرود است که قرار بود از شمال بصره عبور کند هفته گذشته پایه های پل گذاشته شد و امیدواریم تا سال آینده این موضوع تکمیل شود.
صالحی در خصوص قدمت ناوگان ریلی گفت: در لکوموتیوها هم در حوزه تعمیرات و هم در حوزه نوسازی تاخیر قابل توجهی داریم. در این دولت توانستیم 93 دستگاه لوکوموتیو بازسازی شده را به شبکه اضافه کنیم که نسبت به دولت قبل 48 درصد افزایش داشته است. در حوزه خودروهای باری نیز در دولت سیزدهم 450 دستگاه خودروی باری جدید وارد ناوگان شد. در حوزه مسافربری حدود هزار دستگاه خودروی سواری داریم که بیش از 30 سال عمر دارند و نیازمند نوسازی جدی هستیم و امروز با انبوه تعمیرات مواجه هستیم.
وی افزود: در بومی سازی وسایل نقلیه باری مشکلی نداریم و اکثر قطعات آنها در داخل تولید می شود و خودروهای جدید در این زمینه در داخل تولید می شوند. در خودروهای سواری قسمت زیادی جذب شده است و 3 شرکت داخلی در این زمینه داریم. در لوکوموتیو میزان درون نگری 60 درصد بود و در این مدت به میزان درون نگری به 80 درصد رسیدیم. از حدود 6000 قطعه مورد استفاده در بخش راه آهن، ما توانستیم 4000 قطعه از آنها را با حمایت بخش محلی جذب کنیم.