به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ابتدای این گزارش نگاهی داریم به مجوزهایی که قبل از شروع هر پروژه ساختمانی در ایران باید از ارگان ها، سازمان ها و وزارتخانه ها اخذ شود تا پروژه عمرانی میراث باستانی کشور را از بین نبرد. . . .
1- مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: این سازمان مسئولیت حفاظت، نگهداری و مدیریت آثار باستانی ایران را بر عهده دارد. بنابراین برای پروژه های ساختمانی در مجاورت آثار باستانی باید به این ارگان اطلاع داده شود و مجوز لازم از آن اخذ شود.
2- مجوز سازمان حفاظت محیط زیست: این سازمان مسئولیت حفاظت و مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ایران را بر عهده دارد. برای پروژه های ساختمانی در مجاورت آثار باستانی باید به این سازمان اطلاع داده شود و مجوزهای لازم از آن اخذ شود.
3- مجوزهای شورای حفاظت از منابع طبیعی: این شورا وظیفه تصویب و صدور پروانه پروژه های عمرانی در جوار منابع طبیعی و آثار باستانی را بر عهده دارد. برای پروژه های نزدیک به آثار باستانی باید به این شورا ابلاغ شود و مجوز لازم از آن گرفته شود.
4- مجوز از شوراهای شهرداری و دهیاری: برای پروژه های عمرانی در مجاورت آثار باستانی باید از شوراهای شهرداری و دهیاری مجوز لازم اخذ شود.
به طور کلی برای پروژه های ساختمانی در مجاورت آثار باستانی ایران باید مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست، هیئت حفاظت منابع طبیعی و شورای شهر و روستا اخذ شود.
اکنون عمارت مسعودیه که از 15 دی ماه 1377 با شماره 2190 به ثبت آثار ملی رسیده است، از 14 سال پیش که مترو بهارستان توسط دولت راه اندازی شد، تردد مترو هر روز بیش از پیش تخریب می شود و حتی این تخریب به قبل از افتتاح مترو و قطعا در زمان ساخت مترو برمی گردد.
این یعنی ساخت و راه اندازی مترو تهران در ایستگاه ملت به بهارستان بدون در نظر گرفتن آسیب هایی که به عمارت مسعودیه وارد کرده و همین بی توجهی باعث تخریب این اثر تاریخی شد. یعنی سازمان هایی که هر روز وظیفه نگهداری از این اثر ملی را بر عهده دارند مترو ساخته شد و بعد از این 14 سال مترو به این سمت حرکت می کند و به جای اینکه چرخه تخریب را متوقف کند، تخریب را افزایش می دهد. ، با نگرانی از این که اگر به نفع طرف دعوا باشد نه تنها به نفع اثر ملی نیست، بلکه هر روز مخرب تر می شود، شکایت کردند.
عمارت مسعودیه بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است که در میدان بهارستان تهران واقع شده است. این بنا در زمینی به مساحت 15600 متر مربع و مساحت آن حدود 9000 متر مربع ساخته شده است.
احسان دهقان، دبیر کمیسیون واگذاری و حراج بناهای تاریخی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در تشریح آسیب های وارده به این بنای تاریخی و مسیر مرمت آن گفت: مجموعه اصلی. عمارت مسعودیه در دیوانخانه بود که منگنههای گچی در ضلع غربی این مجموعه نصب شد تا در صورت مشاهده ترکهایی در این مجموعه، کارشناسان متوجه خطر تخریب شوند.
وی با اشاره به ترک خوردگی این منگنه ها می افزاید: این ترک های 4 میلی متری به ما نشان می دهد که این مجموعه باید تعمیر شود.
معاون اقتصادی و بازرگانی صندوق های توسعه و احیا گفت: چند سال پیش و پس از راه اندازی ایستگاه متروی ملت در بهارستان که در 20 متری این ساختمان قرار دارد، این مجموعه دچار یک سری آسیب شد به طوری که هنگام عبور قطار از مترو ملت به بهارستان یا معاونت. برعکس ، صدا و ارتعاش است، این حادثه از داخل ساختمان مسعودیه شنیده و لمس می شود.
دهقان افزود: این حادثه همراه با ورود رطوبت به یکی از دیوارهای مجموعه که گمان می رود ضلع غربی بنا باشد در سال های اخیر باعث تخریب بخشی از دیوار شده که روزگاری توسط ستون ها نگه داشته شده است.
او دلیل پیروی نکردن است مرمت وی این بنا را اختلاف شرکت بهره بردار و مسئولان وقت وزارت میراث فرهنگی می داند و می افزاید: این اختلاف تنها در این قسمت منجر به مرمت اضطراری می شود و بقیه مراحل مرمت به موکول می شود. پس از قطعنامه مشکل قانونی
مرمت عمارت مسعودیه پس از تخلیه صندوق توسعه انجام می شود
دبیر کمیسیون واگذاری و مزایده بناهای تاریخی گفت: در ابتدای تیرماه سال گذشته رای دادگاه صادر شد و ظاهراً در آن زمان مدیرعامل حاضر به صحبت با گروه سرمایه گذاران نبود. به مجموعه
معاون اقتصادی و بازرگانی صندوق توسعه و احیا ادامه داد: گروه سرمایه گذاری اعظم با توجه به تجربه موفق راه اندازی ساختمان دیگری به نام امیران کاشان با استقبال بیشتری مواجه شده است و با توجه به وجود مسائل میراث فرهنگی در این مجموعه، مدیرعامل جدید صندوق، سنوات فعالیت در قراردادهای قبلی را به نصف کاهش می دهد و این تعهد در دادگاه و به شرح ذیل مستند می شود. با تخلیه اموال خود، کار مرمت را با جدیت ادامه خواهند داد.
دهقان با اشاره به اینکه بخشی از این تخلیه توسط صندوق از میدان خانه مسعودیه انجام شده است، یادآور شد: قسمت دیگر و مابقی مراحل تخلیه تا دو ماه آینده و این ساختمان انجام می شود. به طور کامل تخلیه و تحویل پیمانکار می شود.
وی با تاکید بر اینکه این مجموعه خدمات پذیرایی، اقامتی و گردشگری به عمارت مسعودیه تهران نیز تعمیم می یابد، گفت: با ساختمان تداخل نداشته باشید.
دبیر کمیسیون تخریب و مزایده آثار تاریخی گفت: بر اساس رای دادگاه هیچ گونه خسارتی از سوی وزارت میراث فرهنگی به شرکت مذکور تعلق نمی گیرد و این قرارداد در قالب قراردادهای BOLT است. هم به نفع سرمایه گذار است و هم به نفع آثار تاریخی نفیس زیر نظر وزارت میراث فرهنگی خواهد بود.
وی در پایان بر اهمیت حفاظت از میراث ملی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد ویژه ما کاهش 20 درصدی سرعت قطارها از ایستگاه مترو مهلات بهارستان و بالعکس است و در مدت 10 ثانیه پیامی با عنوان کم است. سرعت حرکت قطارها در این ایستگاه به دلیل حفاظت از میراث ملی باید در واگن ها توزیع شود، لازم به ذکر است این پیشنهاد در جلسه ای که 6 ماه پیش در آنجا برگزار شد به شهردار فعلی ارائه شد اما اقدام خاصی صورت نگرفته است. تا حالا.