در واقع زمزمه های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال 1400 به گوش می رسید تا اینکه در ماه دوم سال 1401 این مشکل محقق شد; اگرچه در بازه زمانی 10 ماهه یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع خودروهای پرمخاطب و پرطرفدار در بورس کالا عرضه شد، اما آینده عرضه خودرو در بورس همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت.
دلیل این امر ایرادات وزارت حراست و سپس بخشنامه های مختلف شورای رقابت بود که نه تنها باعث وقفه در عرضه شد، بلکه سهام خودرو را تحت تاثیر قرار داد و باعث سقوط این سهام و در نهایت سقوط سایر سهام شد. این در حالی است که شورای عالی بورس همواره بر تداوم عرضه خودرو در بورس کالا تاکید داشته و در آخرین جلسه خود این موضوع را نهایی کرده است.
این اتفاقات در حالی رخ داد که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری سال گذشته خود به صراحت اعلام کرد که هدف سازمان بورس از پذیرش فروش خودرو در بورس کالا، حفظ قیمت است. حقوق سهامداران
عشقی با تاکید بر اینکه خودرو در بورس جایی ندارد، به زیان خودروسازان اشاره کرد و گفت: قیمتهای کارخانهای محصولات خودروسازان اصلاح نشده و ادامه روند قبلی تنها به نابودی صنعت خودرو منجر میشود.
وی همچنین دلیل پیشنهاد سازمان بورس برای پذیرش خودرو در بورس را این بود که خودروسازان از وضعیت زیان دهی خارج شوند.
پس از همه این اتفاقات و زمانی که اعلام شد این خودرو دوباره به بورس عرضه می شود، ایران خودرو در تاریخ 4 بهمن سال گذشته طرح عرضه محصولات خود را در بورس منتشر کرد اما در پایان سال، او با این موضوع مواجه شد. پایبندی نیمه تمام به این طرح و بسیاری از خودروهایی که وعده داده بود در بورس عرضه نشد. از ابتدای سال جاری تاکنون خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نیست.
در چنین شرایطی اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که عرضه خودرو به بورس کالا متوقف شده و این توقف قطعی است. فروش خودرو در بورس کالا مستلزم اخذ مجوز از شورای رقابت بود و از آنجایی که مجوز اخذ نشده بود، این تصمیم از نظر شورای رقابت غیرقانونی بود.
در ادامه، سپهر دادجوی توکلی، روابط عمومی شورای رقابت با بیان اینکه حدود اختیارات شورای رقابت در موضوعات مختلف باید بررسی شود، گفت: حدود اختیارات مسابقه شورای رقابت این نیست که کدام یک مشخص شود. کالا در چه بازاری عرضه خواهد شد، اما موضوع مهم خودرو این است که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را تدوین کرده است که در آن فضایی برای فروش خودرو در بورس وجود ندارد. شورای رقابت سیاست گذار صنعت خودرو نیست و فقط در تنظیم دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نقش دارد. از این دستورالعمل می توان تفاسیر متفاوتی ارائه داد.
با چنین اظهارنظرهایی به نظر می رسد موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به مرحله اول بازگشته و بی سر و صدا متوقف شده است.