به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سوبان نظری دبیر اتحادیه شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه گازوئیل تقریباً صفر به فروش می رسد و سهمی در حمل بار ندارد، گفت: بگوییم که فردا بیدار شدیم و دیدیم. که قیمت گازوئیل تا 2000 تومان افزایش یافته است. هزینه های حمل و نقل چه می شود؟
وی ادامه داد: در حمل و نقل ریلی 14 تومان اضافه می شود یعنی 600 تومان می شود 614 تومان. اما 84 تومان به قیمت حمل و نقل جاده ای اضافه می شود یا 734 تومان. اگر قیمت گازوئیل به 16000 تومان برسد یعنی حدود 32 سنت. می دانیم که گازوئیل در کشورهای همسایه 3 برابر گرانتر فروخته می شود.
وی افزود: در این صورت قیمت حمل و نقل ریلی با توجه به افزایش قیمت آزویل که حدود 17 درصد است، 712 تومان افزایش می یابد. نرخ حمل و نقل جاده ای از 650 تومان فعلی به 1322 تومان افزایش می یابد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی به مثالی اشاره کرد و گفت: فرض کنید در مسیر 1000 کیلومتری (سنگان – مبارکه)، یک تن کامیون 650 هزار تومان (قیمت فعلی گازوئیل) است، اما اگر قیمت گازوئیل باشد. به 16 هزار تومان افزایش می یابد، نرخ یک میلیون و 300 هزار تومان است.
نظری بیان کرد: این نشان می دهد که ریل نسبت به حمل و نقل جاده ای کارایی کمتری دارد. نتیجه افزایش قیمت سوخت چه خواهد بود؟ اگر از قبل آمادگی نداشته باشیم نتیجه این می شود که رانندگان به طرق مختلف درخواست افزایش قیمت می کنند. ما می دانیم که اعتصاب یکی از رایج ترین روش هایی است که رانندگان بر صاحبان بار در سراسر جهان فشار می آورند. نتیجه این است که پس از مدتی، صاحبان کالا افزایش تعرفه را می پذیرند.
وی گفت: امروز صنعت ریلی 4 برابر حجم کالای جابه جا شده در حال حاضر از طریق ریل تقاضا دارد اما این ظرفیت در شبکه ریلی وجود دارد. از نظر بار مناسب ریل، 4 برابر مقدار فعلی است.
وی با اشاره به تعداد ناوگان مورد نیاز و کمبود فعلی شبکه ریلی خاطرنشان کرد: به دلیل متنعم بودن بخش حمل و نقل جاده ای، بخش حمل و نقل ریلی نتوانسته نفس زیادی بکشد. حمل و نقل ریلی توجیه چندانی برای سرمایه گذاران ندارد.
absnews