در نشست توسعه حملونقل عمومی با خودروهای برقی در کشور عنوان شد: برقیسازی حملونقل پاسخی به مشکلات عمده در زمینه مصرف سوخت از جمله عدم تعادل بنزین، هزینه یارانه سوخت و هوا است. آلودگی که برق رسانی آن را حل می کند. هر یک از این مشکلات تا حدی
به گزارش ای بی اس نیوز، حمیدرضا طهوری در نشست «توسعه حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی در کشور: نیازها و سیاست ها» در پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بازرگانی، با اشاره به چهار مشکل عمده در حوزه مصرف سوخت های فسیلی، گفت: ما با مشکل عدم تعادل بنزین در کشور مواجه هستند. البته هنوز تعداد خودروها کافی نیست و تقاضا برای خودروهای بیشتری وجود دارد که منجر به مصرف بیشتر بنزین می شود. از طرفی شرایط کشور برای تولید بنزین به گونه ای است که بدون سرمایه گذاری سنگین در این زمینه نمی توانیم تولید بنزین را افزایش دهیم.
مشاور امور فناوری وزارت کشور همچنین پرداخت یارانه انرژی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یارانه سوختی که از خزانه کل دولت پرداخت می شود، مبلغ بسیار بالایی است و اگر این یارانه پرداخت نمی شد، شاید کل حمل و نقل عمومی کشور تحت پوشش مبلغ پرداختی یارانه سوخت در یک سال قرار می گیرد. اما در حال حاضر امکان کاهش مصرف بنزین وجود ندارد و یارانه سوخت نیز قابل حذف نیست.
از سوی دیگر به گفته وی در طول سال آلودگی وجود دارد اما به دلیل وارونگی هوا در فصل زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این مشکل نیز خسارت هایی را به همراه دارد. علاوه بر این، سوختهای فسیلی گازهای گلخانهای تولید میکنند که بر آلودگی هوا تأثیر میگذارد. بنابراین به نظر می رسد برقی شدن حمل و نقل پاسخی به چهار مشکل عمده در زمینه مصرف سوخت باشد، اگرچه راه حل و پاسخ کاملی نیست، اما برق رسانی حمل و نقل هر یک از این مشکلات را تا حدودی حل می کند و پاسخی به چهار فوق العاده است. چالش ها.
مشاور امور فناوری وزارت کشور برقی شدن حمل و نقل را مزایای زیادی در سطح ملی برای کشور دانست و گفت: آنچه در این زمینه حائز اهمیت است نحوه تنظیم سیاست ها در کشورها به گونه ای است که سود ملی با سود شرکتی تلفیق شود. و همچنین بهره برداری هماهنگ.
به گفته وی، ایران کشوری است که از نظر نیروی انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکت های دانش بنیان نیز در این زمینه کار کرده اند، اما دولت ها کمی دیر به این موضوع پرداخته اند و چون آنها قبلاً با نهادها و فعالان ملی کار کرده اند. اینطور نیست، حالا که نیاز زیادی به خودروهای برقی وجود دارد، این نیاز باید با واردات تامین شود. موسسات مساعد تولید ملی هستند و مأموریت سازماندهی حمل و نقل و در نتیجه شاید ایجاد تعادل بین این دو بخش را دارند که هم نیازهای کوتاه مدت ملی را برآورده می کند و هم در بلندمدت بر تولید ملی تمرکز می کند.
مشاور امور فناورانه وزارت کشور با بیان اینکه کمیته فنی در این زمینه در وزارت کشور تشکیل شده و در خصوص اتوبوس ها و موتورسیکلت های برقی هدف گذاری شده است، گفت: در این چارچوب ابتدا باید انواع خودروها و وسایل نقلیه باید با توجه به شرایط ما در ایران انتخاب شوند. لذا بررسی هایی صورت گرفت و نتایج به تایید دفتر شورای عالی ترافیک کشور رسید.
وی در خصوص زیرساخت شارژ خودروهای برقی نیز گفت: در مورد اتوبوس برقی این سوال به سازنده واگذار شده است که سازنده اتوبوس برقی باید جایگاه شارژ را نیز تامین کند و در مورد موتورسیکلت نیز پیشنهاداتی وجود دارد اما نهایی نشده است. . .
برنامه ریزی تولید اتوبوس برقی
طهوری با بیان اینکه احتمالا اتوبوس های برقی تولید داخل می شود و واردات در این حوزه انجام نمی شود، تصریح کرد: اما در مورد خودرو، خرید از خارج مجاز بوده است. البته این خرید باید توسط صنعت خودرو انجام شود نه تجار و تجار تا این واردات منجر به تولید داخل شود. در مورد موتورسیکلت، تمرکز اصلی بر تولید داخلی یا واردات و بومی سازی توسط صنایع است.
البته به گفته وی این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید به تدریج اضافه شود تا در بخش های مختلف بازدهی حاصل شود. همچنین برای اینکه مشکلی برای رانندگان و مالکان ایجاد نشود، پیشنهاد می شود برای برقی شدن تاکسی ها ابتدا شرکت های تاکسیرانی اقدام به خرید خودروهای برقی کنند و سپس این موضوع به رانندگان تاکسی منتقل شود. و تقریباً این پیشنهادات پذیرفته شد. تا بتوان این خودروها و موتورسیکلت ها را به صورت ناوگان خریداری کرد.
مشاور فناوری وزارت کشور همچنین گفت: در حوزه زیرساخت های کشور در خصوص برقی شدن خودروها، ظاهراً در زمینه تامین برق مشکلات کمی وجود دارد، اما وزارت کشور معتقد است که در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. حوزه. توزیع این کارها باید به تدریج انجام شود زیرا اگر بخواهیم سریع اقدام کنیم ممکن است با مشکل مواجه شویم.
مجید جلیلی – رئیس گروه تحقیقات فناوری پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بازرگانی – نیز در این پخش گفت: در کشور ما میانگین سفر یک خودرو در طول سال حدود 16500 کیلومتر است و هزینه مصرف بنزین نیز بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال. 60 میلیون تومان است. از این مبلغ 3.5 میلیون تومان توسط مصرف کننده و مابقی هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می کند. اما در مورد خودروی برقی با ناوبری یکسان و اگر هر خودروی برقی در هر کیلومتر 200 وات برق مصرف کند، طبق تعرفه برق داخلی، هزینه سالانه 15 میلیون تومان خواهد بود که 4.5 میلیون تومان باید توسط مصرف کننده و مابقی یارانه را دولت پرداخت می کند.
انتهای پیام