با امضای شیوه نامه مشترک دستورالعمل های اداری موضوع ماده 148 قانون کار بین معاون وزیر در امور روابط کار و معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی، اکنون نماینده تامین اجتماعی سازمان برای حل و فصل اختلافات کارگری در دعاوی بیمه ای به جلسات مراجع دعوت می شود و در دعاوی بیمه ای بزرگ مانند مطالبات منجر به برقراری مستمری بازماندگان می شود، دستور رسیدگی مشترک محلی صادر می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، یکی از حقوق قانونی کارگران در قانون کار، بهره مندی از حمایت های اجتماعی است. طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی و ماده 148 قانون کار پرداخت حق بیمه کارگر به عهده کارفرما است که در قالب ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی و پرداخت انجام می شود. از حق بیمه مقرر. عدم پرداخت حق بیمه موجب مجازات کیفری، قانونی و یا اعمال مقررات تامین اجتماعی خواهد شد.
موضوع پرداخت حق بیمه یکی از مهمترین دغدغه های کارگران است و رعایت این تکلیف قانونی یکی از خواسته های جامعه کارگری است. برخی از کارفرمایان نیز به دلایل غیر قابل توجیه از بیمه کارگران خودداری کردند و برخی دیگر دستمزد واقعی کارگران خود را در لیست های ارائه شده توسط بیمه اعلام نکردند. وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی دستورالعملی را در خصوص اجرای بند 148 قانون کار با هدف کاهش پرونده های خسارت بیمه ای و اختلافات مربوط به محاسبات سوابق بیمه ای تهیه کنند.
در سال 1393 دستورالعملی تحت عنوان “دستورالعمل اداری ماده 148 قانون کار” به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی و تضمین اصل عدالت و رضایت گروه ها به منظور ساماندهی رسیدگی به دعاوی بیمه ای در مراجع حل اختلاف کار، حمایت از حقوق بیمه شدگان و کاهش اعتراضات با مراجع قضایی کشور توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت تهیه و ابلاغ شد. در متن ابلاغیه دستورالعمل مذکور ذکر شده است که پیرو ابلاغ، شیوه نامه این دستورالعمل تهیه و به دستگاه های اجرایی ارسال شود تا ابهام و شفافیت در مسئولیت ها تا حد امکان رفع شود. وظايف مراجع انتظامي، منجر به ايجاد اتفاق نظر در نحوه برخورد با تعقيب، انتشار تصميمات، اجراي تصميمات موضوع ماده (148) قانون كار و ارتقاي كيفيت و بهنگام ارائه خدمات مي شود.
طی روزهای اخیر دستورالعمل اجرایی مشترک بند 148 قانون کار بین معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی به امضا رسید. این آیین نامه پس از جلسات فشرده در سال 1401 بین معاونت روابط کار اداره کار و معاونت امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی و اداره کل حقوقی آن سازمان تشکیل شد و سرانجام در بیست و هفتم فروردین ماه سال جاری انجام شد. بین معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با حضور معاون کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری امضا شد.
در آیین نامه جدید که مشتمل بر 29 ماده است، نحوه اجرای دستورالعمل های اداری ماده 148 قانون کار. مقرر می شود نماینده سازمان تامین اجتماعی در جلسات مراجع حل و فصل اختلافات کارگری در زمینه مطالبات بیمه ای دعوت شود. ضمناً در دعاوی عمده بیمه ای از قبیل دعاوی منتهی به ایجاد مستمری بازماندگان، قرار رسیدگی محلی مشترک و ضمانت اجرای تشریفات و دستورالعمل های اداری نیز مقرر شده است.
در دستورالعمل تهیه شده، بر اجرای دقیق رأی شماره 600 مورخ 04/02/1392 شورای عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر بی اثر بودن پذیرش کارفرما در دعاوی بیمه و عدم صدور آن تاکید شده است. تصمیم بر اساس پذیرش کارفرما در دعاوی بیمه. شیوه نامه رایج دستورالعمل های اداری موضوع ماده 148 قانون کار 27 فروردین امسال معاون روابط کار وزارت تعاون کار و تامین اجتماعی به ادارات کل تعاون کار و تامین اجتماعی استان ها ابلاغ شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار موظفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحد خود اقدام کنند. طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی، کارفرما موظف است حق بیمه سهم خود و بیمه شده را به سازمان بپردازد و موظف است سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را به آن اضافه کند. سازمان در زمان پرداخت حقوق یا دستمزد و مزایا. در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه از قسمت بیمه شده خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود. تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن موجب برائت از مسئولیت و تعهدات سازمان در قبال بیمه شده نمی شود.
انتهای پیام