15:58 – 31 اوت 1403
رحمت الله کرملی در نشست سازمان توسعه تجارت، ازبکستان را پرجمعیت ترین کشور آسیای میانه عنوان کرد و گفت: صادرات ایران به ازبکستان در سه ماهه نخست امسال رشد 10 درصدی داشته است و این کشور در بین مقاصد صادراتی ایران رتبه پنجم را دارد. اتحادیه کشورها کشورها دارند
وی ادامه داد: سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور بیش از 500 میلیون دلار بوده است.
خرمعلی با برشمردن مهم ترین محصولات صادراتی ایران به ازبکستان گفت: مزیت های تجاری که ایران نسبت به ازبکستان از آن برخوردار است شناسایی شده است. صنایع شیمیایی (سودا سوز آور، اتیلن گلیکول – پلی استایرن)، محصولات کشاورزی، سیب درختی، خوراک ماهی، پسته، پرتقال، انواع محصولات پلیمری (انواع پلی اتیلن خطی و انواع ترکیبات پلیمری)، صنایع ماشین سازی، ساخت و ساز و محصولات فولادی از ایران به ازبکستان صادر می شود.
کرملی در جریان هدف گذاری ایران از صادرات یک میلیارد دلاری به ازبکستان قرار گرفت و افزود: یکی از برنامه های مهم دو کشور نهایی کردن مفاد توافقنامه تجارت ترجیحی است که امیدواریم به زودی نهایی شود تا شاهد نتایج آن باشیم. در آینده رشد تجارت خارجی
وی به تشکیل اولین کمیته مشترک حمل و نقل بین معاونان وزیر راه و شهرسازی و وزارت حمل و نقل ازبکستان اشاره کرد و گفت: نقشه راه برای این کار تهیه شده است و امیدواریم با تشکیل جدید در کمیته دولتی در دولت چهاردهم مقدمات نهایی امضای این سند نیز فراهم خواهد شد چرا که توسعه همکاریهای دو کشور در ایجاد شرکتهای حملونقل مشترک در بنادر جنوبی کشورمان نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. و تسهیل جابجایی کالا بین دو کشور.
رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان در خصوص مزیت های ازبکستان برای ایران گفت: توانمندی های ازبکستان برای ایران را می توان مکمل اقتصاد ایران دانست. این کشور در زمینه طلا جزو 5 کشور جهان است و در زمینه تکمیل زنجیره محصولات نساجی و کشاورزی می توان از توانمندی های این کشور بهره بیشتری برد. ما همچنین می توانیم به ویژه در بخش معدن و صنعت همکاری کنیم.
وی با تاکید بر جایگاه مثبتی که ازبکستان در حوزه معادن به ویژه محصولاتی مانند مس، مولیبدن و فلزات کمیاب از آن برخوردار است، گفت: ایران و ازبکستان می توانند سرمایه گذاری مشترکی در حوزه معدن داشته باشند.
خرمعلی به استراتژی 7 ساله ازبکستان برای افزایش حجم تولید ناخالص ملی به 160 میلیارد دلار تا سال 2030 اشاره کرد و گفت: ازبکستان در حوزه های مختلف از جمله انرژی، خودرو، راه سازی، معدن، کشاورزی و مواد شیمیایی استراتژی های ویژه ای را شناسایی کرده است. از آنجایی که ما در این زمینه ها توانمندی های خوبی داریم، شرکت های ایرانی می توانند در قالب سرمایه گذاری مشترک و به صورت چند جانبه با شرکت های مختلف ازبکستانی و خارجی به عنوان شریک سوم در پروژه های خود در آنجا مشارکت کنند و حضور خود را در منطقه افزایش دهند. این بازار
مشاور بازرگانی ج. وی با تاکید بر اینکه شرکت های ایرانی بیشتر به دنبال صادرات و واردات کالا هستند، ادامه داد: رقبای ما رویه خود را در این زمینه تغییر داده اند، زیرا با آمدن رئیس جمهور جدید، طرز تفکر ازبکستان نسبت به هشت سال گذشته تغییر کرده است. ، و به دنبال سرمایه گذاری هستند.
وی گفت: ازبکستان تقریباً در سال 2018 وزارت سرمایه گذاری، تجارت و صنعت را تشکیل داد و بر جذب سرمایه گذاری در این کشور تمرکز کرد. اگر بتوانیم از طریق شرکای خارجی بخشی از انرژی خود را در مقوله سرمایه گذاری در ازبکستان متمرکز کنیم، بدون شک وضعیت کشور عزیزمان ایران نیز در پرونده تجارت خارجی این کشور دوست و برادر بهبود خواهد یافت.