یک حقوقدان گفت: قانون کار بر اساس مولفه های شناخته شده بین المللی باید مبتنی بر توسعه و رشد اقتصادی و ارتقای فرهنگ کار و افزایش و ارتقای تولید ملی و ایجاد و سرمایه گذاری علاوه بر رویکرد حمایت از هر دو باشد. کارگر و کارفرما قانون فعلی دارای کاستی های زیادی در زمینه های ذکر شده است.
سید مهدی حجتی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره قانون کار ناظر بر روابط کارگر و کارفرما در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر قانون کار که در آبان ماه 1369 در 203 ماده و 12 فصل به تصویب رسیده است، بر روابط کار تأثیر می گذارد. حاکم کشور ما این قانون جایگزین قانون قبلی خود یعنی قانون کار مصوب اسفند 1337 شد که قرار بود به صورت آزمایشی برای مدت دو سال در کشور اجرا شود. اما تا تصویب قانون کار فعلی به حیات خود ادامه داد.
وی با بیان اینکه قانون کار فعلی با رویکردی گسترده برای حمایت از کارگران به تصویب رسیده است، گفت: صرف نظر از موفقیت یا عدم موفقیت اجرای این قانون در حوزه حمایت از کارگران، اساساً رویکردی که در کشور ما حاکم بوده است تصویب اولین آیین نامه مربوط به رشته کار که در اردیبهشت 1325 با عنوان تصویب قانون کار با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب هیأت وزیران رسید، رویکردی برای حمایت از کارگر بود. در این تصویب نامه که تحت فشار اتحادیه های کارگری وقت تصویب شد، مقررات وسیعی برای حمایت از کارگران پیش بینی شد و بعداً اولین قانون کار تحت عنوان قانون اجازه اجرای گزارش کمیسیون تجارت، هنر و تجارت مربوط به کارگران و کارفرمایان در خرداد 1328 به تصویب مجلس رسید. امتیازات حفاظتی کمتری نسبت به تصویب نامه کابینه برای کارگران در نظر گرفته شد. اما رویکرد غالب در این قانون نیز رویکردی حمایتی بود.
حجتی افزود: قانون کار ایران از نظر مقررات حمایتی از کارگران قانونی آینده نگر است اما در مورد این حمایت های گسترده به عاملی علیه کارگران و شغل آنها تبدیل شده است. به عنوان مثال، در مورد کارگران زن، قوانین کار، کارفرما را موظف می کند که علاوه بر مرخصی زایمان، برای شیردهی نیز زمانی را در نظر بگیرد، یا کارفرما باید مهدکودک یا مهدکودک ایجاد کند که باعث می شود کارفرمایان تمایل کمتری به استخدام کارگر زن در آنها داشته باشند. نرخ بیکاری زنان در زمینه شغلی بیشتر از کارگران مرد است و یا کارفرما مجبور است جای کارگران مرد اعزامی به خدمت سربازی یا اشتغال به تحصیل را حفظ کند. اینکه کارگر خدمت سربازی یا دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده و به سر کار بازگردد. بنابراین سیاست قانونگذاری در قانون کار بر این اساس است که به هر قیمتی می خواهد کارگر را در کارگاه نگه دارد و این رویکرد به نفع بسیاری از کارفرمایان نیست. دیدگاه غالب مدیریت دولتی نیز تابع قانون کار است که با واقعیت های اقتصاد آزاد و کار در بخش خصوصی در تضاد است و برخی به دلیل این حمایت های گسترده، قانون کار را ضد کارفرما می دانند.
حجتی با بیان اینکه در زمان تصویب قانون کار، اقتصاد کشور عمدتاً دولتی بود و بخش خصوصی سهم کمی در اقتصاد کشور داشت، افزود: این موضوع با توجه به تغییر شرایطی که ایجاد کرده است، قانون کار را تحت تاثیر قرار داده است. در سال های اخیر در کشور حاکم شده است و دقیقاً به همین دلیل ابتدا در قانون برنامه سوم و سپس در قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف به اصلاح قانون کار با رعایت اصل سه جانبه گرایی و اصلاح قانون کار شده است. همسویی منافع کارفرمایان و کارگران تا پایان سال اول برنامه توسعه که تاکنون نتیجه آن بوده است، لحاظ نشد و لایحه دولت در این خصوص به دلیل مخالفت ها و انتقادات تشکل های کارگری از سوی مجلس رد شد.
وی با انتقاد از شمول مقررات جاری قانون کار، گفت: قانون کار ایران از نظر پوشش بسیار گسترده است و مقررات یکسانی را برای همه بخشها اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات دارد. در حالی که هر یک از این حوزه ها با توجه به شخصیت، موقعیت و شرایط حاکم بر این بخش و الزامات آن اعم از کوچک یا بزرگ بودن کارگاه و سایر عناصر دخیل در وضعیت کار و روابط کارگر و کارفرما، تصویب مقررات خاص خودش را می طلبد. به عنوان مثال، مقررات حاکم بر حوزه کشاورزی که عمدتاً شامل کارگران فصلی است، بسته به مدت زمان کار، شرایط آب و هوایی و پراکندگی محل کار، باید با مقررات حاکم بر حوزه خدمات یا صنعت که فاقد این موارد است، متفاوت باشد. شرایط؛ البته ماده 189 قانون کار مقرر می دارد که بخشی از فعالیت های کشاورزی به پیشنهاد شورای عالی کار و تصویب هیأت وزیران از شمول بخشی از قانون کار خارج می شود. کافی. در برخی از بخشهای قانون کار علیرغم گستردگی آن، با سکوت و بیقانونی روبهرو هستیم، مثلاً قانون فعلی در مورد نیروهای خرید خدمت سکوت کرده است و این افراد از شمول قانون کار خارج هستند. در مورد کارگران خانگی نیز همین وضعیت وجود دارد و مستثنی شدن کارگاه های زیر 10 نفر از شمول برخی از مقررات قانون کار به استناد ماده 191 قانون کار یکی از این موارد است علاوه بر این فقدان مقررات ویژه برای کارگران معلول را نیز باید از نقاط ضعف این قانون دانست.
این حقوقدان با اشاره به الحاق ایران به کنوانسیون سیاست اشتغال 1964 در اردیبهشت 1351، ادامه می دهد: بر اساس مفاد این کنوانسیون، دولت موظف است سیاست های اشتغال را به صورت مدون و فعال و با توجه به شرایط و موقعیت ها تنظیم کند. وضعیت کشور باید برنامه ریزی داشته باشد و در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام دهد و لزوم سیاست گذاری در این زمینه به خوبی از اصول متعدد قانون اساسی به ویژه بند 3 اصل 12، 1 اصل 28 و بند آن استنباط می شود. 2 اصل 43 قانون اساسی اما در قانون کار فعلی بیشتر به بایدها و نبایدها توجه شده است و در مواد این قانون فضای انگیزشی وجود ندارد و به همین دلیل فضای حاکم بر کارگاه ها ایستا است و فضای غیر پویا و کارگران کمتر خلاقیت خود را به نمایش می گذارند و دلیل آن این است که قانون کار در فضای توسعه تصویب نشده است و تنها در ماده 119 فصل پنجم قانون کار که چارچوب آموزش و اشتغال است. برنامه ریزی برای فرصت های شغلی ذکر شده و مقررات جاری در این زمینه کامل نیست.
وی افزود: به طور کلی قانون کار باید بر اساس عناصر شناخته شده بین المللی و همچنین رویکرد حمایتی کارگران و کارفرمایان مبتنی بر توسعه و رشد اقتصادی، ارتقای فرهنگ کار، افزایش و ارتقای تولید ملی و ایجاد مشاغل و سرمایه گذاری . . طبیعتاً قانون فعلی در زمینه های مذکور دارای کاستی های فراوانی است و برخی از قوانین متفرقه مانند ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور اصلاح نشده است. بنابراین تا زمانی که مالکیت دولتی در حوزه اقتصاد کاهش نیابد و خصوصی سازی به معنای واقعی آن در کشور اجرا نشود و در اندیشه های مربوط به تنظیم قراردادهای کار و خاتمه آن تجدید نظر نشود، اصلاح قوانین کار. به تنهایی نمی توانند به اهدافی چون رشد و توسعه اقتصادی، افزایش و بهبود تولید ملی و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری دست یابند و صاحبان سرمایه به جای روی آوردن به کار مولد و استفاده از نیروی کار، درآمد خود را در حوزه های دیگر سرمایه گذاری کنند.
حجتی با انتقاد از برخی مقررات مربوط به کار گفت: در خصوص قانون کار و اصلاح آن، موافقان و مخالفان زیادی اظهارنظر کرده اند، اما باید توجه داشت که هر گونه اصلاح قانون کار باید مورد توجه و شرایط اجتماعی کشور قرار گیرد. و با رویکرد درست در حال حاضر، برخی مقررات قانون کار، تعادل بین حقوق و وظایف کارگر و کارفرما را به هم می زند. به عنوان مثال امکان انعقاد قرارداد کار شفاهی یکی از نقاط ضعف قانون کار فعلی است که حقوق کارگران را تضییع می کند و همچنین قراردادهای موقت کار که امروزه به جای استثنا در روابط کارگری و کارفرمایی به یک قاعده تبدیل شده است. استثمار کارگران از طریق سلب حقوق قانونی آنها در حالی که حداقل دستمزد باید طبق ماده 41 قانون کار برای نقاط مختلف کشور و صنایع مختلف باشد. این ماده در عمل به صورت ناقص اعمال می شود و برای تعیین حقوق به جزئیات و شرایط کار و وضعیت کارگاه توجهی نمی شود و بنابراین حداقل دستمزد مصوب کارگران با تورم کشور سازگاری ندارد. . وضعیت؛ در حالی که طبق بند 2 ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد باید برای تأمین سرانه زندگی یک خانواده عادی کافی باشد.
این حقوقدان در پایان تصریح کرد: قانون کار باید از جنبه های مختلف در رابطه کارگر و کارفرما با اتحادیه های صنفی آنها و نیز حدود محدوده آن و سیاست های مربوط به اشتغال و توسعه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. تولید باید با آن مطابقت داشته باشد، با توجه به وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور تحلیل و بازنگری شود.
انتهای پیام