رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: اجرای حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی می تواند به جلوگیری از فساد و اتلاف منابع کمک کند و سطح بالایی از اعتماد بین مردم و ذینفعان ایجاد کند.
به گزارش تحریریه خبرگزاری صنعت؛ آقای مهدی غضنفری رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی در چهارمین همایش بین المللی حاکمیت شرکتی در خصوص مفهوم حاکمیت شرکتی گفت: در زمانی که این مفهوم وارد ادبیات علمی و تجاری ایران شد، به دلیل فقدان دانش حکمرانی در کشور، معادل دانستن این واژه با چالش هایی همراه بوده است
وی افزود: انتخاب دقیق واژه حاکمیت برای حاکمیت شرکتی می تواند به درک بهتر این مفهوم کمک کند. حاکمیت شرکتی اکنون به یکی از افتخارات شرکت ها تبدیل شده است و موسساتی مانند بورس انتظار دارند این مفهوم در بالاترین سطح در شرکت ها پیاده سازی شود.
رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: در گذشته به دلیل کوچک بودن شرکت ها و محدودیت فعالیت، واژه حاکمیت به صلاح آنها نبود، اما اکنون با رشد و گسترش روبه رو شده است. از کسب و کارها، این کلمه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی افزود: با گسترش اقتصاد بازار و واگذاری برخی وظایف دولت به شرکت ها، نقش و دامنه این شرکت ها به قدری گسترش یافته که بخش بزرگی از جمعیت داخل و خارج از کشور تحت تاثیر محصولات و محصولات آنها قرار گرفته اند. خدمات
غضنفری با اشاره به لزوم شفافسازی عملکرد شرکتها و شفافسازی حسابهای مالی آنها، گفت: دولت، سهامداران و سایر ذینفعان باید بتوانند خود را از رویدادهای داخلی شرکتها بهویژه در حوزههای مرتبط با محیط زیست آگاه کنند. و سایر امور عمومی
رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی تضاد منافع سهامداران و سایر ذینفعان را یکی از عوامل اصلی شکل گیری حاکمیت شرکتی دانست و گفت: در حاکمیت در کسب و کار، برنامه ریزی استراتژیک یکی از وظایف کلیدی است. که شامل توسعه استراتژی های شرکتی، شایسته سالاری، برنامه ریزی جانشین پروری، استعدادیابی و عدالت در میان کارکنان و ذینفعان است.
غضنفری بنگاههای بزرگ را به دولتهای کوچک مقایسه کرد و گفت: این شرکتها وظایفی مشابه دولتهای سنتی دارند و به مردم خدمات ارائه میکنند. همانطور که دولت ها در قبال تصمیمات خود در برابر مردم پاسخگو هستند، بنگاه های بزرگ نیز باید این مسئولیت را بپذیرند.
به گفته غضنفری، اولین ویژگی پذیرش واقعی حاکمیت شرکتی این است که هر ذینفعی می تواند به وضوح ببیند که در شرکت چه می گذرد، مدیران چگونه انتخاب و برکنار می شوند و فرآیندهای مدیریتی چگونه کار می کنند.
وی با اشاره به اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی در ایران، آن را ابزاری برای کاهش فساد و اتلاف منابع دانست و افزود: اجرای حاکمیت شرکتی کسب و کار در مشاغل وابسته به دولت می تواند به جلوگیری از فساد و اتلاف منابع کمک کند و سطح بالایی از اتلاف منابع را ایجاد کند. اعتماد بین مردم و ذینفعان
رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: حاکمیت شرکتی با ویژگی های مطلوب خود از جمله شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی می تواند اعتماد سهامداران و مشتریان را به همراه داشته باشد.
رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: اجرای حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی می تواند به جلوگیری از فساد و اتلاف منابع کمک کند و سطح بالایی از اعتماد بین مردم و ذینفعان ایجاد کند.
به گزارش تحریریه خبرگزاری صنعت؛ آقای مهدی غضنفری رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی در چهارمین همایش بین المللی حاکمیت شرکتی در خصوص مفهوم حاکمیت شرکتی گفت: در زمانی که این مفهوم وارد ادبیات علمی و تجاری ایران شد، به دلیل فقدان دانش حکمرانی در کشور، معادل دانستن این واژه با چالش هایی همراه بوده است
وی افزود: انتخاب دقیق واژه حاکمیت برای حاکمیت شرکتی می تواند به درک بهتر این مفهوم کمک کند. حاکمیت شرکتی اکنون به یکی از افتخارات شرکت ها تبدیل شده است و موسساتی مانند بورس انتظار دارند این مفهوم در بالاترین سطح در شرکت ها پیاده سازی شود.
رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: در گذشته به دلیل کوچک بودن شرکت ها و محدودیت فعالیت، واژه حاکمیت به صلاح آنها نبود، اما اکنون با رشد و گسترش روبه رو شده است. از کسب و کارها، این کلمه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی افزود: با گسترش اقتصاد بازار و واگذاری برخی وظایف دولت به شرکت ها، نقش و دامنه این شرکت ها به قدری گسترش یافته که بخش بزرگی از جمعیت داخل و خارج از کشور تحت تاثیر محصولات و محصولات آنها قرار گرفته اند. خدمات
غضنفری با اشاره به لزوم شفافسازی عملکرد شرکتها و شفافسازی حسابهای مالی آنها، گفت: دولت، سهامداران و سایر ذینفعان باید بتوانند خود را از رویدادهای داخلی شرکتها بهویژه در حوزههای مرتبط با محیط زیست آگاه کنند. و سایر امور عمومی
رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی تضاد منافع سهامداران و سایر ذینفعان را یکی از عوامل اصلی شکل گیری حاکمیت شرکتی دانست و گفت: در حاکمیت در کسب و کار، برنامه ریزی استراتژیک یکی از وظایف کلیدی است. که شامل توسعه استراتژی های شرکتی، شایسته سالاری، برنامه ریزی جانشین پروری، استعدادیابی و عدالت در میان کارکنان و ذینفعان است.
غضنفری بنگاههای بزرگ را به دولتهای کوچک مقایسه کرد و گفت: این شرکتها وظایفی مشابه دولتهای سنتی دارند و به مردم خدمات ارائه میکنند. همانطور که دولت ها در قبال تصمیمات خود در برابر مردم پاسخگو هستند، بنگاه های بزرگ نیز باید این مسئولیت را بپذیرند.
به گفته غضنفری، اولین ویژگی پذیرش واقعی حاکمیت شرکتی این است که هر ذینفعی می تواند به وضوح ببیند که در شرکت چه می گذرد، مدیران چگونه انتخاب و برکنار می شوند و فرآیندهای مدیریتی چگونه کار می کنند.
وی با اشاره به اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی در ایران، آن را ابزاری برای کاهش فساد و اتلاف منابع دانست و افزود: اجرای حاکمیت شرکتی کسب و کار در مشاغل وابسته به دولت می تواند به جلوگیری از فساد و اتلاف منابع کمک کند و سطح بالایی از اتلاف منابع را ایجاد کند. اعتماد بین مردم و ذینفعان
رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی گفت: حاکمیت شرکتی با ویژگی های مطلوب خود از جمله شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی می تواند اعتماد سهامداران و مشتریان را به همراه داشته باشد.