یکی دیگر از مزایای توسعه پیام رسانی تولید محتوای انبوه توسط کاربران است. اگر محتوا در فضای مجازی را یکی از کالاهای قابل تولید، توزیع و مصرف بدانیم، اقتصادی که پیرامون آن شکل می گیرد را می توان اقتصاد محتوا نامید. در این اقتصاد، محتوا یک بار تولید می شود و بارها فروخته می شود و هزینه توسعه و ترویج هر محصول و خدمات محتوایی به مراتب کمتر از درآمد آن است، به راحتی می توان از تقاضا و نیازهای بازار مطلع شد و داده ها و تحلیل های آن از جمله موارد است. صاحبان مهمترین دارایی ها، تجارت و کشور است.
در این شرایط، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازرگانان توصیه میکنند که حتی در صورت بازگشایی این پلتفرمها، در تجارت خود روی پلتفرمهایی که با قوانین جمهوری اسلامی منطبق نیستند سرمایهگذاری نکنند، زیرا در هر صورت سرمایهگذاری میکنند. بنابراین به مسئولیت های بین المللی خود عمل نکنند و البته ممکن است با محدودیت هایی مواجه شوند.
مزیت استفاده از پیام رسانی داخلی چیست؟
بر این اساس شاید وجود پیام رسان های متعدد در کشور ضروری نباشد، اما حذف یکباره آن ها غیرممکن است. در این راستا به گفته مسئولان، برنامه مدونی برای تقویت پیام رسان های ملی در دست اجراست و در نهایت باید دو یا سه پیام رسان در کشور فعال شوند تا بتوانند نیازهای مردم را برطرف کنند.
اولین قدم برای ورود کسب و کارها به فضای مجازی استفاده از سایت یا پیام رسانی برای تبلیغات و نمایش محصولات و ارتباط با مشتریان است. در همین حال، یک پیک داخلی ممکن است بهتر از یک پیک خارجی برای ارائه چنین خدماتی مناسب باشد، زیرا آنها با مشاغل داخلی آشنا هستند یا می توانند از طریق تحقیقات هدفمند آنها را محقق کنند.
به گفته کارشناسان، اگر قرار است پیام رسان داخلی به جریان اصلی تبدیل شود، هر دوی این موارد باید اتفاق بیفتد. ایجاد ارزش افزوده داخلی توسط پیام رسان ها و تسهیل زندگی مردم از جمله ویژگی هایی مانند خرید بلیط، پرداخت مالیات، نوبت دهی پزشکی، نسخه الکترونیکی، تبادلات مالی، دریافت اخبار، ارتباط با نهادهای دولتی در پیام رسان ها ضروری است. این ارائه خدمات در حال ساخت ثروت است و مردم از این پلتفرم ها استفاده می کنند.
در این میان یکی از دلایل محبوبیت پیام رسان های خارجی در دنیا این است که روابط جهانی برقرار می کنند و کاربر می تواند از طریق آنها با کاربران کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند. با وجود این، هر کشور معمولاً یک پیام رسان داخلی دارد که خدمات دیگری را ارائه می دهد و مردم از آن استفاده می کنند. طبیعتا در ایران باید اینطور باشد.
در چند روز گذشته در خصوص جبران خسارات وارده به شرکت ها گفته شد که تعامل خوبی با وزارت اقتصاد و دارایی صورت گرفته و برنامه ای در نظر گرفته شده که شرکت ها به بسترهای داخلی مهاجرت کنند و با کمک وزارت اقتصاد به سیستم حمایتی از جمله معافیت مالیاتی و تسهیلات اعطایی به استفاده کنندگان مجهز شده است.
بر اساس تحلیل تحلیلگران، طی چند سال گذشته بدون شک طراحی اپلیکیشن های ایرانی بدون مشکل نبوده است و البته این موضوع تنها به نمونه های بومی محدود نمی شود و تمامی اپلیکیشن ها در نسخه های اولیه خود دارای مشکل هستند، اما به ترتیب برای پرورش فرهنگ کاربران برای استفاده از پیام رسان های داخلی باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. از جمله اینکه کاربران با سامانهای مانند تلگرام آشنا هستند که از سالها پیش شروع به کار کرد، در حالی که مدتهاست ملیها فعال نبودهاند، بر این اساس حمایت و تقویت پیامرسانهای ملی برای رقابت با همتایان خارجی خود انجام میشود. یکی از موضوعاتی است که علاوه بر وزارت ارتباطات توسط رئیس دولت قبل نیز مورد تاکید قرار گرفت.
در این جلسه همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد تسهیلات کارآمد با نرخ سود پایین و همچنین امکان ارائه خدمات الکترونیکی عمومی از جمله دولت الکترونیک و خدمات بانکی و شهری را ارائه و در ارائه آنها کمک کند. زیرساخت شبکه و ذخیره سازی
از مزایای اقتصاد محتوا بهره مند شوید
اخیرا پس از اینکه دسترسی کاربران ایرانی به دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ به دلایل امنیتی و با دستور مراجع ذیصلاح محدود شد، سوال استفاده و جایگزینی پیام رسان های داخلی مشابه خارجی ها با رعایت ایمنی کاربران و قوانین کشوری مطرح شده است. اهمیت بیشتری پیدا کند.
البته این مشکل خیلی زودتر برمی گردد. در جلسه بهمن ماه ۱۳۹۳ شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد؛ بخشهای دیگر سند حمایت از پیامرسانهای داخلی بررسی و تبادل نظر شد و مقرر شد پیامرسانهایی که سهام آنها متعلق به ایران و میزبانی آنها در داخل کشور باشد، پیامرسان داخلی محسوب شوند.
بر اساس این گزارش پژوهشی، مهم ترین موضوع صرفه اقتصادی، امکانات پیام رسانی و حفظ حریم خصوصی است. هنگامی که کاربران از محصولی استفاده می کنند، سرمایه گذاری روی آن موجه می شود، بنابراین اقناع عمومی و افزایش آگاهی از خدمات گسترده پیام رسان های داخلی از جمله راهکارهای موجود برای افزایش عملکرد این پیام رسان ها است. آگاهی عمومی، معرفی خدمات، صرفه اقتصادی و حفظ حریم خصوصی از جمله تحولاتی است که باید در فضای این شبکه ها صورت گیرد تا مورد استقبال عموم قرار گیرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، با مروری بر تاریخچه استفاده از اینترنت در ایران، مشخص می شود که جهش مصرف پهنای باند در کشور ناشی از فعالیت پیام رسان های اجتماعی است. پیام رسانی بخش بزرگی از اوقات فراغت افراد را پر کرده و کسب و کارهای زیادی را ایجاد کرده است و به همین دلیل بررسی حوزه پیام های اجتماعی و اثرات مکان یابی آن ضروری است.
در دنیای امروز تولید محتوا و انتشار آن در بستر فضای مجازی یا به صورت مستقیم برای فروش و درآمدزایی و یا برای اهداف دیگری مانند معرفی استفاده تجاری و فرهنگی از یک محصول انجام می شود. بر اساس آمارهای رسمی جهانی، در سال 2013، 106 میلیارد دلار ارزش افزوده در حوزه تولید محتوا ایجاد شده است. در سال 2016 این مبلغ فقط برای بازی های آنلاین معادل 100 میلیارد دلار است. اگر ایران تنها از یک درصد از مزایای این اقتصاد برخوردار باشد، می تواند تحول عظیمی در تولید ناخالص داخلی خود ایجاد کند.
پیام رسان بومی چه زمانی از امتیاز برخوردار می شود؟
انتهای پیام
در این راستا، به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آنچه در این زمینه حائز اهمیت بود این است که در این ایام تلاش می شود تا مشکلات پیش روی شرکت های پرمخاطب به کارهای عادی و روزمره مرتفع شود. توانمندی های لازم در بسترهای ملی برای برآوردن شرایط فعلی. از آنجایی که این محدودیت ها ایجاد شده است، مردم برای برقراری ارتباط و کسب و کار خود با مشکلی مواجه نخواهند شد.
برخی تحلیلگران همچنین خاطرنشان میکنند که مردم باید مطمئن باشند که در صورت ضایع شدن حقوق آنها در یک بستر داخلی، مرجعی وجود دارد که از حقوق آنها دفاع و نظارت کند و حقوق مردم را بگیرد و قوانین سنگینی بر آنها تحمیل نکند. . در همه کشورها این اتفاق افتاده است و حفظ حقوق مردم علاوه بر ارزش افزوده ملی باعث افزایش اقبال پیام رسان های ملی می شود.
در حال حاضر تمرکز بر روی حمایت از پیام رسان هایی است که مردم به آنها لطف بیشتری نشان داده اند و زیرساخت های آنها آماده است و در این مدت کیفیت آنها افزایش چشمگیری داشته است.
با تمام این اوصاف، حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی برای رقابت با همتایان خارجی یکی از موضوعاتی است که علاوه بر وزارت ارتباطات در جلسات و نهادهای تصمیم گیری در فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
مزیت استفاده از پیام رسان های داخلی این است که اگر بنا به دلایلی محدودیت هایی برای فعالیت نرم افزارهای خارجی اعمال شود، اختلالی در فعالیت آنها ایجاد نمی شود. در دولت قبل بر لزوم حمایت از پیام رسان های داخلی تاکید شد و رفع موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفت. اما ممکن است بین کاربرانی که مهم ترین دلیل عدم استفاده از سیستم های پیام رسان داخلی را عدم تضمین حریم خصوصی می دانند سردرگمی ایجاد شود و این سوال پیش بیاید که آیا برنامه و ضمانت حفظ حریم خصوصی وجود دارد؟ باید گفت که بر اساس اعلامیه، بخش مهمی از مصوبه مربوط به پیام رسان ها، ایجاد مکانیزم و روال حفظ حریم خصوصی کاربران است.
مرکز ملی فضای مجازی در پایان ژوئن 2016 سندی با عنوان «سیاستها و اقدامات سازماندهی پیامرسان داخلی» تهیه کرد و هدف از تهیه آن را درک پیامهای رسانههای اجتماعی داخلی و سازماندهی پستهای رسانههای اجتماعی خارجی عنوان کرد. . منظور از پیام رسانه های اجتماعی، سیستم های کاربر محور است که بستری را برای تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباط فردی و گروهی از طریق تبادل محتوای چند رسانه ای فراهم می کند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز