جاده اصفهان – شیراز 130 کیلومتر کوتاه می شود
سرپرست پروژه های سریع السیر مناطق مرکزی و جنوبی کشور گفت: بزرگراه اصفهان – شیراز به طول 224 کیلومتر طولانی ترین بزرگراه کشور است که طول جاده بین این دو شهر را 130 کیلومتر کوتاه می کند. و زمان سفر دو ساعته
بزرگترین پل بزرگراهی کشور در بزرگراه اصفهان – شیراز
مجری طرح های بزرگراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به سیاست یک دهه گذشته دولت در راهسازی گفت: سیاست دولت مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی در ساخت بزرگراه ها است. دولت باید دیگران را به ساخت بزرگراه تشویق کند. در حال حاضر هزار کیلومتر بزرگراه در سراسر کشور با پیشرفت بیش از 50 درصد در حال ساخت است، در حالی که در 30 سال گذشته حدود 2400 کیلومتر بزرگراه در کشور وجود داشت و حدود 3000 کیلومتر پروژه بزرگراهی کشور بود. در دست ساخت است، در دست مطالعه است.
هزار کیلومتر بزرگراه در سراسر کشور با بیش از 50 درصد پیشرفت در حال ساخت است
چهارراه اصفهان کشور ترانزیتی
به گزارش ای بی اس نیوز، علیرضا سلواتی درباره توسعه شبکه بزرگراهی کشور گفت: در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 2700 کیلومتر به شبکه راهداری کشور اضافه شد. پروژه های شبکه آزادراهی در اوایل دهه 50 انجام شد و پس از آن از اوایل دهه 70 دوباره این روند در کشور آغاز شد و قبل از انقلاب قم – تهران تنها بزرگراه کشور کمتر از 200 کیلومتر بود.
وی افزود: در پایان سال 1390 قرارداد احداث بزرگراه اصفهان – شیراز با مشارکت دولت و بخش غیردولتی منعقد شد و مدت اجرای آن پنج سال بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز 485 کیلومتر و زمان سفر 5.5 تا 6 ساعت است و جاده های شیب دار و مارپیچ در حوالی مرودشت و شیراز خطراتی را به همراه دارد و جاده قدیم آباده به اقلیدس و مرودشت به شکل کمان است. و جاده بزرگراه مستقیم است 130 کیلومتر مسافت سفر و حدود دو ساعت زمان سفر کوتاه می شود. ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که کوتاه شدن مسیر در استان فارس را توضیح می دهد.
سلواتی ادامه داد: این 1000 کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و در سه سال آینده تا سال 1403 تکمیل و به شبکه راهداری کشور می پیوندد. علاوه بر این شبکه بزرگراهی را به کریدور ترانزیتی کشور ارائه کرده ایم. به عنوان مثال پیوند مشهد- سرخس به چابهار- زاهدان که هم کریدور و هم ترانزیت را پوشش می دهد و مناطق همجوار را توسعه می دهد. متاسفانه با وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آب های آزاد، توسعه مطلوبی را در شرق کشور شاهد نبوده ایم. این نقاط بسیار راهبردی است و سیاست های کلی نظام نیز معطوف به توسعه شرق و جنوب شرق کشور است. به گونه ای که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز در این راستا جذب شده است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سلواتی در پایان تاکید کرد: اولویت ما هم سرعت و هم کیفیت است و این اولین بزرگراه کشور است که نزدیک به 60 کیلومتر سطح بتنی دارد و دوام بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه بزرگراه ها محور توسعه کشور هستند، افزود: هرجا بزرگراه ایجاد کنیم بعد از آن شاهد توسعه منطقه هستیم. بزرگراه ها عامل توسعه هستند و با وجود فشارهای شدید، تورم و افزایش هزینه ها، این روند در سال های اخیر تشدید شده است.
مجری طرح های بزرگراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: در مشکل بزرگراه های در حال اجرا، اصفهان به شیراز، اصفهان به یزد، اصفهان- کرمان، اصفهان- چهارمحال و بختیاری و اصفهان به – جاده های تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان در شمال کشور یعنی اصفهان-نطنز-کاشان، کاشان-قم و قم-تهران راه اندازی شده است که البته مسیر جدیدی از کاشان به شمال کشور با سرمایه گذار توافق شده است. حدود 60 کیلومتر کوتاهتر است و جاده در کنار جاده تهران – قم در سمت کاشان ایجاد می شود.
مجری پروژه های بزرگراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به اینکه این بزرگراه در شرف بهره برداری است، گفت: حجم کار بسیار زیاد است و تاکنون حدود 494 درصد از پروژه 000 هزینه شده است. میلیارد تومان و برای 6 درصد باقی مانده به دلیل تورم و افزایش هزینه باید 3000 میلیارد تومان دیگر هزینه کنیم.
سالواتی با اشاره به اینکه 3 هزار میلیارد تومان باقی مانده تخصیص داده شده است، تصریح کرد: اکنون دو لایه آسفالت جاده در حال تکمیل است که لایه اول و 85 درصد لایه دوم تکمیل شده و حدود 900 میلیارد تومان نیز برای بتن ریزی هزینه شده است. جداول وسط بزرگراه ها
انتهای پیام
وی ادامه داد: مشارکت این پروژه 50 درصد از سوی دولت و 50 درصد از سوی بخش خصوصی است که دولت فعلاً سهم خود را طلب نمی کند و پس از بهره برداری و بازگشت سرمایه، سود و هزینه ها به دست می آید. بخش خصوصی آن را به دولت تحویل خواهد داد.
وی افزود: بزرگترین پل بزرگراهی کشور 264 متر طول و 107 متر ارتفاع دارد و کاربران می توانند به راحتی در 15 ثانیه از این سمت به سمت دیگر عبور کنند و ساخت این پل به تنهایی دو سال به طول انجامیده است. با اختصاص این 3 هزار میلیارد تومان بزرگراه اصفهان – شیراز تا پایان سال افتتاح و به بهره برداری می رسد.
سلواتی در خصوص ویژگی های بزرگراه اصفهان – شیراز خاطرنشان کرد: بزرگراه اصفهان – شیراز به طول 224 کیلومتر بزرگترین بزرگراه کشور است و یکی از خوش آب و هواترین پروژه هایی است که بسیاری از مردم کشور پس از استفاده از آن طعم آن را خواهند چشید. آی تی. علاوه بر این، احداث کنارگذر شرقی اصفهان نیز بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایت مردم استان را برانگیخت.
وی با تاکید بر اینکه اصفهان چهار راه ترانزیتی کشور است، گفت: برای عبور از شرق به غرب یا از شمال به جنوب کشور، استان اصفهان گذرگاه است و به همین دلیل شبکه راه ها و گذرگاه های آن است. چهار خطه است در واقع سهم استان اصفهان از کشور برای اولین بار مطرح می شود. با تلاش فرمانداران سابق استان تقریباً راه های شهرستان های استان به جز راه های محدود به نایین یاسوج در جنوب غربی چهار خطه و تندرو است.
بزرگراه اصفهان – شیراز فاصله اصفهان تا شیراز را 130 کیلومتر کاهش می دهد