سعید گیلبری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طی سه سال گذشته همزمان با انجام رایزنی ها و پس از توافق 25 ساله ایران و وی با بیان اینکه رایزنی ها و تفاهم نامه ای که دولت با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده است، پروژه های فرودگاهی زیادی در کشور اجرا شده است، گفت: در چارچوب این پروژه ها، طرح های توسعه ای زیادی انجام شده است. برای فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اولین جلسه در شهریور 1401 در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.
وی ادامه داد: هاکان انرژی چین پس از برگزاری 76 جلسه با توجه به حساسیت های این پروژه پیشنهاد استفاده از ظرفیت داخلی ایران را مطرح کرد و در نتیجه مقرر شد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب شود.
شالداری تصریح کرد: فاز دوم ایستگاه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شامل ساخت ترمینال به طول 410 هزار متر، کلیه عوامل هواپیمایی و کلیه ساختمان ها و امکانات لازم برای فرودگاه است. مدت قرارداد اجرای فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با چینی ها پنج سال و به ارزش 2.5 میلیارد یورو است.
وی با بیان اینکه در صورت احراز اعتبار لازم و انجام پاکسازی نفت در قالب همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در پایان اسفندماه 1403 ه. عملیاتی است که با در نظر گرفتن هزینه ساخت برج مراقبت بیش از 500 میلیون یورو به نظر می رسد که این مبلغ تامین شده است.
گیلبری گفت: با تامین اعتبار ساخت فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی تردد مسافر به 50 میلیون نفر می رسد و بخشی از پروازهای داخلی به این فرودگاه منتقل می شود.
وی خاطرنشان کرد: اعزام و پذیرش شش میلیون و 635 هزار و 294 مسافر در 45 هزار و 61 سفر و حمل 62 هزار و 32 تن کالا در سال 1401 و همچنین اعزام و پذیرش هفت میلیون و 597 هزار و 837 مسافر در 49 هزار و 256 سفر و حمل 68 مسافر. هزار و 477 تن کالا در سال 1402 هجری شمسی که در مجموع 14 میلیون مسافر در سه سال اخیر می شود.
وی تأیید کرد: در سال 1401 هجری قمری 22 هزار و 700 زائر در سال 95 سفر، 53 هزار و 297 زائر در سال 1402 به 232 سفر و در سال 1403 نیز 56 هزار و 500 زائر از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) تردد کردند.
خبرنگار: کبری عزیزم