به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم شورای اسلامی گفت: آمار پروژه های نیمه تمام متفاوت است. دلیل آن این است که بر خلاف روال قانونی، کلیه پروژه های عمرانی باید طبق بند 23 قانون جدول 2 مجوز اخذ مجوز را طی کنند که متأسفانه برخی از این پروژه ها در کشور غیر معمول نیستند که بدون اخذ مجوز مجوزهای لازم اکنون به عنوان یک طرح و برنامه در ساختار طرح های نیمه کاره دولت تعریف شده است و متاسفانه برخی از این طرح ها افزایش یافته است. از نظر وسعت، یعنی نقشه ها نشان دهنده یک جاده است، فرضاً از تهران به قم، مثلاً به کاشان یا اصفهان اضافه شد. از جمله این موارد گاهی در قوانین داریم که امروز هم دو یا سه تکلیف انضباطی برای جرم انگاری داریم و به طور قطع تخمین زده می شود که حدود 2400 تا 2500 طرح فقط در پیوست یک و گاهی در جدول شماره 20 بودجه داریم. علاوه بر این، حدود 70 هزار طرح استانی وجود دارد و در مجموع، اگر بخواهیم رقمی را بیان کنیم، حدود 80 هزار طرح نیمه کاره داریم که همانطور که در گزارش خود گفتید، در سطوح مختلف قرار دارند. از بزرگراهی که می توان به عنوان بزرگراه تهران-شمال استفاده کرد تا پروژه ها تا جاده روستایی.
زنگنه گفت: در سند ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص لایحه برنامه هفتم، ایشان در بند سوم بحث اصلاح ساختار بودجه چهار نکته را مطرح کردند. یک نکته این است؛ تعیین اعطای پروژه های عمرانی نیمه تمام از طریق واگذاری مسئولیت از طریق مشارکت بخش خصوصی و دولتی غیردولتی در پروژه های عمرانی انتفاعی. با وجود اینکه سال گذشته حدود 260 هزار میلیارد تومان بود، اما تقریباً 100 درصد از اعتبارات عمرانی ما در پروژه تحقیقاتی گنجانده شد که حدود 102 هزار و 300 میلیارد تومان آن مربوط به پروژه های نیمه تمام و مابقی مربوط به سایر حوزه های تملک سرمایه بود. با وجود اینکه سال گذشته سال بسیار خوبی در دستیابی به بودجه های عمرانی داشتیم، اما با توجه به تورم پیش آمده و تعداد پروژه ها، اگر بخواهیم با همین روش تخصیص پیش برویم، حداقل به 10-15 سال زمان نیاز داریم و فقط پروژه های فعلی، یعنی با امسال ما 260-250 اختصاص می دهیم و چیزی اضافه نمی شود، فقط می خواهیم آنها را جمع آوری کنیم، با تخصیص کامل حداقل باید 15-20 سال طول بکشد. علاوه بر این، اگر بخواهیم تورم را اضافه کنیم. این تعداد افزایش خواهد یافت.
زنگنه در پاسخ به این سوال که: در برنامه هفتم چگونه مجلس و دولت به توافق و جمع بندی رسیدند تا این روند تسهیل شود و این قسمت با دقت و سرعت بیشتری انجام شود یا مثلا تعاونی ها انجام دهند. و بخش خصوصی بیاید؟ وی گفت: بند 19 به طور خاص و سپس بند 20 به طرح های تملک سرمایه اشاره دارد. ما در ماده 19 داریم، البته بخشی از آن برای اصلاح به کمیسیون ارجاع شده است، اما کلیات آن مورد تایید دولت و مجلس است. ما طرح ها را به سه قسمت تقسیم کرده ایم. گفتیم که یک سری پروژه وجود دارد که بخش خصوصی و تعاونی آماده مشارکت و مسئولیت هستند.
وی گفت: مثل بزرگراه، بزرگراه هم پول در می آورد، نه دولت در همه جای دنیا بزرگراه می سازد، نه مثلاً خطوط ریلی، خیلی جاها بخش خصوصی می تواند بیاید سرمایه گذاری کند. از منبع درآمد حاصل از حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافر، منابع خود را به اصطلاح مستهلک می کند و گاه حتی برخی پروژه های بیمارستانی یا فرهنگی را کاهش می دهد. مجموعه های فرهنگی، مجموعه های ورزشی و …. برخی از این پروژه ها را که قابل واگذاری به بخش خصوصی و دولتی غیردولتی است ذکر کرده ایم و در ماده 20 مجددا تاکید کرده ایم که نهادها باید آنها را شناسایی کرده و پس از شناسایی به بخش تحویل دهند. خصوصی. حالا سریالی که در ادامه به اشتراک می گذارم، در ادامه برنامه یک سری امکانات را برایشان فراهم کرده ایم که این جذابیت را به خود جلب می کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اضافه کرد: مثلاً چرا الان بخش خصوصی نمی آید در آزادراه سرمایه گذاری کند که ما داریم می رسیم سودش را چگونه محاسبه کنیم؟ ما می گوییم سود تسهیلات بانکی 23 درصد است، روی آن 3 درصد سود حساب می کنیم، بعد حساب می کنیم و می گوییم: شما بیایید بزرگراه را بسازید، 10 سال به شما فرصت می دهیم. می گوید برای من ارزشی ندارد، من می توانم سرمایه ام را در خیلی جاهای دیگر خرج کنم و ارزش ندارد این سرمایه ای را که 10 سال انجام دادم جبران کنم. ما باید بتوانیم این پروژه ها را بشماریم، از بخش خصوصی تعاونی و غیردولتی استفاده کنیم. البته با جذابیت های بسیار خوبی که در ماده 20 قانون هواپیمای هفتم تصویب کرده ایم.
absnews