00:01 – 21 نوامبر 1403
تکمیل کریدورهای حمل و نقل یکی از برنامه های اصلی دولت است که بر اساس برنامه هفتم می توان از طریق آن حمل و نقل کالا و مسافر را تا 30 درصد افزایش داد.
یکی از کریدورهای اصلی حمل و نقل ریلی راه آهن چابهار – زاهدان است که پیشرفت آن تاکنون به بیش از 73 درصد رسیده است و در صورت تکمیل این پروژه بخش بزرگی از کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب کشور است. بسته خواهد شد. کامل
خط ریلی چابهار – زاهدان همزمان با تکمیل خط ریلی زاهدان به سمت مشهد و سرخیس در حال ساخت است و تکمیل و بهره برداری از آن برای رشد و بهبود ترانزیت کالا از ایران و همچنین تردد مسافر بسیار موثر ارزیابی می شود. از این رو تکمیل این خط ریلی در اولویت دولت قرار دارد چرا که مقام معظم رهبری برای تکمیل این خط ریلی مجوز برداشت تا سقف 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را داده اند.
توسعه سواحل مکران که همه مسئولان کشور بر آن تاکید دارند تا حدود زیادی با تکمیل و بهره برداری از خط ریلی چابهار – زاهدان – سرخس محقق می شود، بنابراین توسعه و تکمیل تمام قسمت های این پروژه بسیار است. مهم است.
اختصاص 7.4 حمام از محل صندوق توسعه ملی برای راه آهن چابهار – زاهدان
خیرالله خادمی مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص آخرین پیشرفت این پروژه به باشگاه خبرنگاران گفت: طول خط ریلی چابهار – زاهدان 634 کیلومتر است که یکی از مراحل کلیدی است. . 152 کیلومتر بین خاش و زاهدان پیموده شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه قطعه دوم به طول 151 کیلومتر حد فاصل چابهار و نخشهر در بخش زیربنایی حدود 88 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: پیشرفت مادی کل جاده چابهار – زاهدان به 90 درصد رسیده است. بخش بزرگی از جاده نیز تکمیل شده بود.
خادمی با اشاره به اینکه در سال های گذشته 300 میلیون یورو معادل 7.4 میلیون اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای راه آهن چابهار – زاهدان تخصیص یافته است، گفت: تاکنون 2 میلیون و 200 هزار یورو از منابع عمومی و غیره تخصیص یافته است. علاوه بر 4.2 همات از منابع تهاتر و در مجموع 13.8 همات برای این پروژه اختصاص یافته است.
بر اساس آخرین آمار، ارزش روزانه این پروژه عظیم ریلی حدود 1.5 میلیارد دلار است و ارزش روزانه کار تکمیل شده تاکنون به 45 هیمت رسیده است.
اتصال گذرگاه کشورهای آسیای میانه و روسیه به آب های آزاد، دسترسی افغانستان به آب های آزاد و دسترسی هند به بندر چابهار از مهم ترین اهداف ایجاد راه آهن چابهار – زاهدان است که زمینه تقویت خط آهن کشور را نیز فراهم می کند. اقتصاد. کریدور شرقی
بهره برداری از قطعه اول خط راه آهن چابهار – زاهدان
عباس خطیبی قائم مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص آخرین تحولات این پروژه، با اشاره به اینکه پروژه راه آهن چابهار – زاهدان یک پروژه مهم در شرق کشور است، گفت: میزان پیشرفت آن در برنامه ریزی های انجام شده در ساماندهی برنامه و بودجه و تخصیص منابع مالی لازم به 73 درصد رسیده است و امیدواریم تا پایان سال آینده کل طول 450 کیلومتر افتتاح و در نظر گرفته شود. در خدمت
وی ادامه داد: تاکنون منطقه زاهدان خاش به طول 154 کیلومتر در سال گذشته افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است و با توجه به اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکار این پروژه است، امیدواریم این روند طی شود و سرعت اجرای کار با منافذی که ایجاد می شود افزایش می یابد.
الخطیبی تصریح کرد: ایجاد 3200 کیلومتر خط ریلی مقرر در این قانون شامل 1000 کیلومتر دو خط و برقیسازی خطوط موجود و 400 کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال مراکز کشتیرانی و مراکز صنعتی و تجاری و ایجاد 1800 خط ریلی. کیلومتر خطوط راه آهن جدید و وظیفه این شرکت ایجاد و توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کشور است.
حمل بار تا سقف 8 میلیون تن از طریق راه آهن چابهار – زاهدان
با توجه به اینکه خط ریلی چابهار – زاهدان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در حال اجرا است، پیش از این سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص آخرین وضعیت اجرایی این پروژه به باشگاه خبرنگاران گفت: خط ریلی چابهار – زاهدان یک پروژه است اتصال بندر شهید بهشتی به این خط ریلی حیاتی و استراتژیک است.
وی ادامه داد: اتصال این بندر به راه آهن برای حمل و نقل کالا و همچنین از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی هایی که در دولت سیزدهم انجام شد، مقرر شد تا پایان امسال خط ریلی چابهار – زاهدان تکمیل شود اما پس از حادثه رئیس جمهور متاسفانه این پروژه با تاخیر مواجه شد، به طوری که این پروژه به پایان رسید. تکمیل شد. قرار بود هر ماه تکمیل شود و باید برای این پروژه تلاش شود اما به دلیل شرایط منطقه و وجود قاچاقچیان نخواستیم این پروژه را تعطیل کنیم و از منابع مالی دیگر پروژه ها استفاده کردیم و شامل شد. آن را در این پروژه
وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم رایزنی در خصوص این پروژه انجام شد و اکنون قسمت زیربنایی این پروژه تکمیل شده و در حال تهیه ریل برای آن هستیم که از طریق تولید داخلی تامین می شود. بنابراین صفر تا 100 این پروژه جذب شد.
وی تاکید کرد: یکی از برنامه ها و مذاکراتی که با دولت چهاردهم انجام شد، تکمیل این پروژه بود و تلاش می کنیم تا سال آینده اجرایی شود. در صورت بهره برداری از این طرح می توانیم بین 7 و نیم تا 8 میلیون تن کالا و ترانزیت داشته باشیم و تا 100 هزار نفر نیز جابجا شود.
لازم به ذکر است که خط راه آهن چابهار – زاهدان مهمترین پروژه ترانزیتی ایران محسوب می شود که امیدواریم با تزریق منابع مالی این پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد. کریدور شرق کشور تکمیل می شود.