وزیر راه و شهرسازی از رسیدن به 97 درصد بزرگراه شیراز – اصفهان خبر داد و گفت: این پروژه با تامین اعتبار از محل تهاتر نفت تا پایان تابستان آماده بهره برداری می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، بزرگراه شیراز – اصفهان از سال 1387 برای احداث جاده ای به طول 222 کیلومتر در کل پروژه 370 کیلومتری به عنوان کریدور شمال به جنوب استان فارس در دستور کار قرار گرفت. طرحی که با کاهش 140 کیلومتری فاصله دو کلانشهر استراتژیک، صرفه جویی بیش از 135 میلیون لیتر بنزین و کاهش شدت و تعداد تصادفات جاده ای، زمان سفر شیراز به اصفهان را به دو ساعت کاهش می دهد.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت 1397 بود که تاریخ اتمام این پروژه را در سال 1398 اعلام کرد، اما این کارها و حتی سال گذشته در مقاطعی توسط رستم قاسمی – وزیر فقید راه و شهرسازی – خادمی اعلام کرد در اواخر سال 1401 بزرگراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز تا ایزدخت به بهره برداری می رسد اما باز هم به این وعده عمل نشد.
وی در آبان ماه سال گذشته میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه را به ای بی اس نیوز گفت: پیشرفت فیزیکی آن حدود 94 درصد و برای تکمیل اولیه پروژه و راه اندازی آن حدود 1500 میلیارد تومان اعتبار و تکمیل آن از ساختمان های مجاور و کلیه امکانات بین راه و روشنایی نزدیک به 2900 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در عین حال اردیبهشت امسال بود که خادمی نسبت به بهره برداری از این بزرگراه در شش ماهه نخست سال ابراز امیدواری کرد.
بیشتر بدانید
پیشرفت 97 درصدی بزرگراه شیراز – اصفهان
مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – اخیراً از پیشرفت 97 درصدی بزرگراه شیراز – اصفهان خبر داد و گفت: زنجیره کریدور شمال – جنوب کشور در حال توسعه است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی افزود: بزرگراه شیراز – اصفهان در شبکه کریدور مرکزی کشور قرار دارد و این زنجیره کریدورها از شمال به جنوب کشور در حال تکمیل است. پروژه 230 کیلومتری یکی از بزرگترین پروژههای بزرگراهی کشور است که فاصله شیراز تا اصفهان را 130 کیلومتر کاهش میدهد و دو ساعت زمان سفر در این جاده را کاهش میدهد. با یک محاسبه حداقلی سالانه 130 میلیون لیتر در مصرف سوخت در کشور صرفه جویی خواهیم کرد که در مقیاس صرفه جویی در مصرف سوخت رقم قابل توجهی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در قطعات یک تا شش پروژه تقریباً کار به اتمام رسیده و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و ایمنی در حال انجام است. تکمیل قطعه هفتم این پروژه که به خوبی در حال پیشرفت است نیز در دستور کار قرار دارد، اما کار گسترده تری که تعریف شده این است که این قسمت در واقع ادامه بزرگراه به سمت بوشهر است. زیرا این زنجیره کریدور شمال به جنوب در منطقه آزادراهی باید تکمیل شود و تا استان بوشهر ادامه یابد.
اعطای اعتبار با غرامت نفت
بذرپاش خاطرنشان کرد: از همین جا به مردم استان فارس و کشور قول می دهیم تا پایان تابستان و پایان شهریور این طرح را به آنها ارائه کنیم. در نظر داریم در همین روزها دومین سفر دولت به استان فارس انجام شود و با هماهنگی مسئولان استانی، افتتاح بزرگراه شیراز – اصفهان را در هفته پایانی شهریور ماه و همزمان با آن انجام دهیم. زمان آغاز ماه ربیع الاول است.
وی ادامه داد: این زنجیره بزرگراه باید به دریا متصل شود چرا که وقتی به دریا متصل می شود می توان گفت اقتصاد دریا را لحاظ کرده ایم تا بتوانیم زیرساخت های کشور را در خدمت قرار دهیم. دریا و به رشد و شکوفایی بخشهای مختلف اطراف این بزرگراه کمک کند و همه شهرها و استانهایی که از آن عبور میکنند باید از آن بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی از منبع تامین اعتبار این پروژه تسویه نفت خبر داد و با بیان اینکه تاکنون اعتبارات قابل توجهی به این پروژه تزریق شده است، گفت: کسری را که داریم در باقیمانده بزرگراه تکمیل می کنیم. دو ماه تا افتتاحیه
بازرپاش گفت: البته امکان افتتاح پروژه در این مرحله وجود دارد، اما از آنجایی که بحث ایمنی برای ما بسیار مهم است، بنا داریم پس از اتمام بخش های مربوط به ایمنی راه ها از جمله خط چراغ گردان، روشنایی، پروژه را آغاز کنیم. و علائم استاندارد کیفیت استفاده را بالا ببرید.
انتهای پیام