پس از دو ماه قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد و بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، قیمت محصولات خودروسازان خصوصی مشمول افزایش قیمت شد و به قیمت کارخانه خودروسازان نزدیک شد. رئیس جمهور شب گذشته (دوشنبه) خواستار بررسی و اصلاح روند افزایش قیمت خودروهای مونتاژی شد؛ بر این اساس هنوز مشخص نیست تکلیف مشتریان این خودروسازان چیست و آیا شورای رقابت تصمیم افزایش قیمت را تعدیل یا لغو می کند؟!
به گزارش ای بی اس نیوز، دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودروهای مونتاژ شده و حواشی پیرامون آن می گذرد، سرانجام در 26 تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمت های پایه جدید اعلام شد. تایید شده. اعلام تبدیل شد.
اگر کمی به عقب برگردیم و در ابتدای ماجرا پس از تصویب و افزایش قیمت خودروهای ملی، در اولین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال شورای رقابت تصمیم گرفت که قیمت خودروهای مونتاژ شده را لمس کند. اولین بار و تعیین قیمت محصولات از خودروسازان. . این تصمیم در جلسه شورای رقابت در 26 فروردین 1402 اتخاذ شد، اما مراحل تصویب یک ماه طول کشید و پس از گذشت امروز و پس از گذشت چندین روز از شورای رقابت برای تعیین تکلیف این موضوع، در نهایت قیمت خودروهای مونتاژ شده تعیین شد. مصوب 16 اردیبهشت و یک روز. بعداً (17 مه) اعلام شد.
اما قضیه به این سادگی نبود، خودروسازانی که احساس می کردند قیمت های مصوب شورای رقابت با هزینه های تولید همخوانی ندارد، از اعمال مصوبه شورای رقابت خودداری کردند و تا زمانی که قیمت های مصوب شورای رقابت را اعمال نکردند. دو هفته گذشته این خودروسازان نه تنها دعوتنامه واریز وجه مرحله اول فروش تلفیقی خودرو را همراه با قیمت های خود ارسال کردند، بلکه مرحله دوم را نیز با همان قیمت تعیین شده توسط خود (قیمت کارخانه بالاتر از قیمت مصوب سازمان) سازماندهی کردند. شورای رقابت).
اما در نهایت هفته گذشته یکی از مسئولان شورای رقابت درباره بازنگری قیمت خودروهای مونتاژی توضیح داد و اعلام کرد: شورای رقابت در خصوص خودروهای مونتاژی به صورت مستمر و روزانه جلساتی دارد که در این جلسات اولویت با خودروها است. که قیمت آن تا کنون اعلام شده است. انجام نشد؛ برهمین اساس مقرر شد قیمت خودروهای مونتاژ شده در دستور کار جلسه روز شنبه (26 تیرماه) قرار گیرد و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
بر اساس آنچه تصمیم گرفته شد، این جلسه روز شنبه هفته گذشته (26 تیرماه) برگزار شد و نتیجه آن نیز رقم خورد اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی و اعلام قیمت های جدید بود.
پس از اعلام تصمیم جدید شورای رقابت، خودروسازان مونتاژی رضایت بیشتری پیدا کردند و شروع به صدور دعوتنامه برای پرداخت یا واریز وجه به مشتریان خودرو کردند، خودروهای یکپارچه را با قیمت های جدید و به روز به فروش رساندند که بر اساس آن بسیاری از آنها نیز سپرده خود را واریز کردند. در این مدت آنها این کار را با قیمت های جدید انجام دادند. پس از آن بود که همانطور که گفته شد خودروسازان خصوصی هرگز مصوبه اول شورای رقابت را اجرا نکرده بودند و فاکتورهایی با قیمت های مورد نظر خود صادر کرده بودند.
اما داستان ادامه یافت؛ سید ابراهیم رئیسی – رئیس جمهور کشور – در جلسه هیات دولت شب گذشته (4 تیر) با بیان اینکه هیات رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داد؟ معاون اول رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور بررسی و اصلاح این روند را داد.
وی خاطرنشان کرد: در سال رشد تولید و کنترل تورم، افزایش قیمت کالا بدون اخذ مصوبات لازم توسط هیچ طرفی قابل قبول نیست و نهادها باید خود را ملزم به مقابله با گرانی و تورم بدانند.
بر این اساس سوال قیمت خودروهای مونتاژی حل نشده و این سوال پیش آمده که آیا دولت می تواند شورای رقابت را مجبور به لغو تصمیم خود و کاهش مجدد قیمت خودروها کند؟
همچنین این سوال وجود دارد که با توجه به سپرده گذاری تعداد زیادی از مشتریان این شرکت ها در این مدت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در صورت کاهش مجدد قیمت ها، آیا شرکت ها آماده بازگشت مابه التفاوت هستند؟
پاسخ همه این سوالات زمانی مشخص می شود که دو وزیر و معاون اول منصوب برای بررسی گرانی نتیجه بررسی های خود را اعلام کنند و شورای رقابت نیز موضع خود را در این زمینه اعلام کند.
انتهای پیام