معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با دستگاه های مختلف از جمله اتحادیه دریانوردان و اتحادیه مالکان کشتی به حقوق دریانوردان تعقیب و گریز در مواردی که شکایت می شود توجه ویژه ای دارد. . بنابراین سوء استفاده از دریانوردان به هر نحو خط قرمز سازمان بنادر و دریانوردی است و کنترل مستمر و مؤثر همواره اعمال می شود.
صفایی گفت: بر اساس سند LEG 109/4 (الف) کمیته حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی، حدود 400 کشتی با پرچم های مختلف وجود دارد که عمدتاً توسط فدراسیون کشتیرانی ITF پرچم گذاری شده اند. این خدمه در آبهای جمهوری اسلامی ایران رهاسازی شدند که از این تعداد 64 ملوان ملوان با ملیت هندی هستند که اکثر مشکلات آنها برطرف و به کارگروه مشترک IMO / ILO گزارش شد.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی با اشاره به برخی اطلاعات منتشر شده از سوی برخی رسانه های بین المللی، هدف از این گفت وگوها زیر سوال بردن عملکرد جمهوری اسلامی ایران از نظر خدمه بوده است. از کشتی های خارجی وی با بیان اینکه آنها زیر پرچم و یا تحت مالکیت کشور فعالیت می کنند، افزود: ادعاهای مطرح شده کذب محض است و چنین اخباری با هدف تخریب وجهه ایران منتشر می شود.
صفایی با تاکید مجدد بر اجرای الزامات قانون کار و کنوانسیون کار دریایی MLC توسط مالکان کشتی و شرکت های کشتیرانی، به دریانوردان عزیز ایرانی به ویژه دریانوردان خارجی توصیه کرد در هنگام عقد قرارداد دقت لازم را داشته باشند تا از بروز هرگونه اختلاف در روابط کاری جلوگیری شود. . اعمال شرایط کار و درخواست کار در قایق فقط از طریق مجاری قانونی و موسسات کاریابی مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال 1400، 393 پرونده مربوط به دریانوردان ایرانی و خارجی توسط گروه MLC بررسی و پیگیری شد که 102 مورد مربوط به ملوانان هندی بود.
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری و احقاق حقوق دریانوردان با رعایت موازین انسانی، شرعی و قانونی دریانوردان، تبعیضی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس گزارش، این انجمن طی سه سال گذشته توانسته حدود 300 درخواست عودت را که عمدتاً ملیت هندی بوده، رسیدگی کند و حدود 600 هزار دلار را نیز با جدیت پیگیری کند. ” از دستمزد دریانوردان گزارش دقیق و مفصلی از عملکرد این انجمن به صورت دوره ای به فدراسیون بین المللی حمل و نقل (ITF) ارائه می شود.
وی افزود: انجمن دریانوردان بازرگانی ایران که نماینده ITF در ایران نیز هست با همکاری نزدیک سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریانوردی کشور خدمات مهمی را برای رفع مشکلات ملوانان از جمله ملوانان سرگردان در آب ها ارائه کرده است. تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران.
absnews
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های ذی صلاح از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه همواره بر رعایت الزامات ملی و بین المللی به ویژه کنوانسیون کار دریایی (MLC) تاکید داشته اند. ) توسط مالکان کشتی و شرکت های حمل و نقل.
وی با اشاره به اینکه سایر پرونده ها جدی گرفته می شود خاطرنشان کرد: تمامی این پرونده ها با همکاری مراجع مختلف کشوری از جمله انجمن دریانوردان بازرگانی ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه و اتحادیه مالکان کشتی ایران حل و فصل شده است. همزمان در همه گیری ویروس کرونا حدود 1000 دریانورد هندی با همکاری و کمک مقامات محلی ترخیص شدند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز