یک تکنیک منسوخ
وی ادامه داد: این امر مشمئز کننده نشان داد که او اطلاعات چندان ابتدایی از موضوع زندگی انسان و وضعیت فیزیولوژیکی زنان در جامعه ندارد. این رفتار طبق موازین و اصول اخلاق حرفه ای – چه در دنیا و چه در ایران – توهین آشکاری به نیمی از جمعیت کشور است. پخش چنین سخنانی از تلویزیون در واقع باعث انتشار افکار مسموم می شود.
منبع: پایگاه خبری آفتاب
به همین منظور در گفت و گو با مینو بدیعی – روزنامه نگار کارکشته – و همچنین حمید ضیایی پرور – استاد ارتباطات – از منظر علوم ارتباطات و استانداردهای ساخت برنامه تلویزیونی به این معضل و این سوال پرداخته است.
این حرف های زشت نه با استانداردهای تلویزیون دنیا و نه جمهوری اسلامی سازگاری دارد
این سخنان توهین آشکار به نیمی از جمعیت کشور است
این روزنامه نگار قدیمی در پایان گفت: متأسفانه این روزها اصول اخلاق حرفه ای مخدوش شده و در رسانه ای مانند تلویزیون این اصول کاملاً مخدوش شده و اخلاق حرفه ای وجود ندارد. در حالی که باید از کلمات، عبارات و تصاویری استفاده شود که معیارهای اصلی مربوط به رعایت اخلاق حرفه ای را مخدوش نکند.
ضیایی پرور در پایان با اشاره به رفتار اخیر مهمان و مجری برنامه تلویزیونی «هفت» خاطرنشان کرد: از این ژست در تکنیک های تبلیغاتی استفاده می شود و مشاوران ارتباطی و تبلیغاتی برند اینگونه نکاتی را به افراد مشهور، هنرمندان، سیاستمداران می دهند. و عده ای که کامنت های فحاشی می کنند و روی خط خبر می آیند و تیتر می شوند. حتی اگر این نظرات تند و توهین آمیز باشد.
به گزارش رکنا، برنامه «هفت» در قسمت جدید خود با حضور ابوالقاسم طالبی – کارگردان – روی آنتن شبکه این سیما رفت و بخشی از گفتگوی بهروز افخمی (مجری) و مهمان برنامه به موضوع بانوان اختصاص داشت. مسائل و اعتراض سلبریتی ها که طنز این رفتارها به یائسگی زنان نسبت داده شد! سخنرانی نامتعارف روی آنتن زنده شبکه سراسری که از منظر یک مربی ارتباطات می توان آن را یک تکنیک علامت تجاری دانست. اینکه آدمی بخواهد به هر قیمتی دیده شود، روشی که البته منسوخ شده است.
مینو بدیعی روزنامه نگار پیشکسوت با قرائت این سخنان توهین آمیز از تلویزیون گفت: این سخنان از نظر معیار کار حرفه ای و اصولی برای آگاه سازی افراد جامعه حرکت مضحک و زشتی است. این سخنان توهین آشکار به نیمی از جمعیت کشور است. یائسگی یک مشکل فیزیولوژیکی است که در بدن هر خانمی اتفاق می افتد و برای آقایان به طور متفاوتی اتفاق می افتد و ربطی به ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارد. و البته زنی که یائسه می شود، درک و آگاهی اجتماعی و سیاسی او افزایش می یابد.
این فعال فضای مجازی در ادامه با بیان اینکه این لحن در یک برنامه تلویزیونی یک تکنیک برندسازی است که می گوید به هر قیمتی شده می خواهید دیده شوید، در این زمینه توضیح داد: نظرات تحریک آمیزی که جامعه نسبت به آن موضع گیری خواهد کرد. این یک روش قدیمی است که برخی از افراد مشهور و هنرمندان از آن پیروی می کنند. مثل رفتار تتلو در کنسرت هایش یا کارگردانی که صرفاً برای نام بردن و قرار گرفتن در خبرها اظهارات تندی می کند. این یک تکنیک برندسازی است که می گوید به هر قیمتی می توانی دیده شوی، حتی اگر قشر بزرگی از جامعه را نفرین یا توهین کنی، اما چون دیده می شوی و در خط خبر قرار می گیری، مجاز هستی.
همچنین حمید ضیایی پرور – مدرس ارتباطات – در پاسخ به این سوال که آیا از نظر علوم ارتباطات این واژه ها در محدوده استانداردهای تولید و پخش برنامه تلویزیونی قرار می گیرد؟ وی گفت: آن سخنان قطعاً در حد استانداردهای تلویزیونی نیست. این نوع صحبتهای زشت و توهینآمیز که بخش بزرگی از جامعه را آزار میدهد، با استانداردهای تلویزیون در دنیا سازگاری ندارد. سیمای جمهوری اسلامی که باید دانشگاه باشد چه؟ بیش از همه فضای کنونی جامعه توجه به زن است و این نوع توهین نه تنها در شأن یک کارگردان و دیگر هنرمندان نیست، بلکه در شأن سیمای جمهوری اسلامی هم نیست.
اتفاقی که در برنامه «هفت» با حضور کارگردان فیلمهای «زنجیرههای طلا» و «یتیمخانه ایران» افتاد را شاید بتوان اینگونه تعبیر کرد که گاهی افراد سعی میکنند از یک دیدگاه دفاع کنند، اما رفتارشان به گونهای است که آنها از این دیدگاه دفاع نمی کنند
خبرگزاری رکنا توسط سردبیران رکنا
https://www.rokna.net/fa/tiny/news-867576>منبع:
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز