به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، طرح مبارزه با برندهای پوشاک قاچاق از سال 1396 آغاز شد و تا پایان سال 1398 به صورت غیر متمرکز ادامه داشت. اما متاسفانه به دلیل عدم تداوم اجرای این طرح و نظارت جدی همچنان برندهای قاچاق به صورت آشکار در بازار قابل مشاهده هستند.
شایان ذکر است، تاکنون تولیدکنندگان پوشاک و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از ایجاد فضای امن برای قاچاق کالا در کشور، خواستار اعمال مجدد مصوبات قبلی ضد ستاد قاچاق در حوزه فرآوری پوشاک قاچاق و برخورد جدی تر با عرضه کنندگان کالاهای قاچاق در سطح بازار در دسترس قرار گرفت.
در همین راستا اخیرا اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران طی نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری به سهولت ورود پوشاک و سایر کالاها به کشور از طرق مختلف از جمله گمرکات، تشریفات مرزی، دریانوردی و … اشاره کرده است. تلنجی، مناطق آزاد و با توجه به گستردگی مرزها و نبود گلوگاه، موثرترین راه برای مقابله با این ویروس شدید فلج کننده، درمان آن در سطح عرضه است و خواستار تشدید اقدامات متقابل شدند.
در بخشی از این نامه آمده است: هر چند طبق فرمان معظم له، نهادهای مسئول مبارزه با قاچاق کالا باید مصمم باشند که اقدامات قاچاقچی کاملاً سودآور و همراه با خطر بوده و نوع قاچاق کالا از مبادی ورودی تا محل فروش صورت می گیرد. بازار باید در این مبارزه هدف اقدامات مختلفی قرار گیرد. متأسفانه اکنون شاهدیم که تقابل در همه زمینه ها کنار گذاشته شده و بازار پوشاک کشور در حال حاضر تحت تاثیر قاچاق بیش از سه میلیارد دلاری است و این مشکل پنهان می ماند در حالی که حرکت عملیاتی و مثبتی برای برخورد وجود ندارد. با این مشکل، به خصوص در سطح عرضه.
شایان ذکر است که مقام معظم رهبری نیز بارها در دیدارهای مختلف با اصناف و کارگران و تبیین شعارهای سال بر اهمیت مقابله با قاچاق کالا قبل از مبادی ورودی به محل فروش در بازارها تاکید کرده اند. لذا با توجه به مطالبات تولیدکنندگان ایرانی و فرمایشات مکرر رهبری، انتظار می رود تجربه موفق اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال های 97 تا 98 خود را بازتولید کند.
بررسی اقدامات سال های 97 و 98 در خصوص برندهای پوشاک قاچاق نشان می دهد که در این طرح با افزایش نظارت ها، بر واحدهای تجاری بزرگ مستقر در مجتمع های تجاری مهم تهران و شهرهای بزرگ تاکید شده و در نتیجه این اقدامات، خطراتی به وجود آمده است. و هزینه های قاچاق پوشاک به کشور افزایش یافته است که باعث شده تولید داخلی کشور تا حد زیادی رونق بگیرد.
علیرغم اثرات مثبت فراوان مبارزه با قاچاق و رضایت تولیدکنندگان پوشاک، متاسفانه وفور کالاهای قاچاق در بازار نشان می دهد که عملکرد متولیان امر در زمینه مبارزه با قاچاق پوشاک با نوسانات شدید و در مجموع اقدامات لازم به طور مستمر انجام نشده است. به همین دلیل است که بیش از 35 درصد از حجم بازار پوشاک به ارزش حدود 3 میلیارد دلار به کالاهای قاچاق اختصاص دارد.
با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و نزدیک شدن به بازار شب عید، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولیدکنندگان در این نامه خواستار از سرگیری اقدامات مقابله ای با قاچاق پوشاک به ویژه در سطح عرضه به صورت مستقیم، مستمر و موثر شده اند. توسط مسئولین این حوزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فراجا، واجا و سایر نهادها مسئول این امر هستند و انتظار دارند مسئولان این حوزه به طور مستمر و بدون صحنه سازی و ارائه گزارش عملکرد خود را در رسانه های عمومی اعلام کنند. آمار غیر واقعی در مورد عدم انجام وظیفه
absnews