اما اینطور نیست چرا که «کمیته ترکیب مصوبات دولت با قوانین» اخیرا در نظر کارشناسی مشکلات اساسی در مقررات واردات خودرو مطرح کرده است. این شورا بر اساس مصوبه نهایی اصل 138 قانون اساسی زیر نظر رئیس شورای اسلامی تشکیل شد و کلیه قوانین و مقررات مصوب شورای دولت باید به تصویب این شورا برسد در غیر این صورت این قوانین قابل اجرا نخواهد بود. قابل اجرا .
در این نامه برخی از مسائل با بررسی آنها تا حدود زیادی روشن می شود. در بند اول نامه مجلس تبصره دو بند یک آمده است که «ارزش گمرکی بر اساس ماده 14 قانون امور گمرکی محاسبه می شود» ماده 14 به قانونی اشاره دارد که کالاهای وارداتی. خودرو باید شامل هزینه های قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن خودرو، هزینه حمل و نقل در کشور سازنده، هزینه حمل تا گمرک ایران و هزینه بیمه باشد، اما این تنها بخش کوچکی است. هزینه های انجام شده بر روی قیمت خودروی وارداتی و چندین عنصر دیگر کاملاً نادیده گرفته می شود. مواردی مانند انبار، تخلیه و بارگیری و هزینه بندری، هزینه هلال احمر، هزینه های درج شده در بودجه سالانه برای خرید آمبولانس، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده و تعدادی موارد دیگر که از حوصله این مقاله خارج است.
absnews
در حالی که دولت سیزدهم با شعار دولت سیزدهم دولت تحول آفرین، کارشناسی، پاک و ضد فساد تشکیل داد، اما بررسی کارنامه یکساله صنعت خودرو نه حکایت از تحقق چنین شعاری دارد و نه خودرویی. سیستم یکپارچه شده هم برای مبارزه با رانت و هم برای مافیا و شفافیت ایجاد شد اما اخیرا بی سر و صدا لغو شد و از سوی دیگر «هیئت مصوبات و قوانین دولت» ایرادات اساسی به مقررات واردات خودرو پیدا کرده است.
آیین نامه واردات خودرو در تاریخ 5 مردادماه به تصویب هیأت وزیران رسید و نسخه ای از آن در 12 شهریور 1401 با موضوع تعیین سازوکار واردات خودرو به مجلس ارسال شد.
به گفته سالمندان، قیمت های خودروساز باعث غیرواقعی شدن قیمت خودرو شده و خودروساز خودرو را با سه برابر قیمت در بازار می فروشد.
اگر سیستم یکپارچه خودرو با تمام ظرفیت خود کار کند، این هیئت بسیار ارزشمند خواهد بود، سیستمی که عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت امنیت گفت که باعث ایجاد شفافیت در همه ابعاد، افزایش عرضه و توقف تولید محصولات معیوب می شود. خودرو و جلوگیری از تخلفات رانتی، اما متاسفانه عرضه خودرو در این سامانه متوقف شده و امکان نظارت بر عرضه واردکنندگان از بین رفته است، بنابراین واردکننده می تواند نبض بازار را در دست گرفته و با بهانه های مختلف برای خود رانت قیمتی ایجاد کند. مانند مقدار محدود ارز برای واردات. از دیگر امکاناتی که سامانه یکپارچه خودرو میتوانست ارائه دهد، امکان نظارت بر ارز تخصیصی به واردات و کنترل میزان فروش واردکنندگان بود تا قیمتهای کاذب ایجاد نشود و تخصیص ارز به درستی انجام شود.
گروه توسعه بازرگانی خبرگزاری آنا; صنعت خودرو با سابقه بیش از 60 ساله خود فراز و نشیب های زیادی داشته و همواره به دلیل تداخل متغیرهای موثر بیرونی از جمله تضاد منافع مدیران، بی کفایتی مدیران، انتصابات مشکوک و … دستخوش تغییراتی بوده است.
حال این سوال پیش می آید که چگونه در جلسه هیات وزیران که وزرای امنیت و اقتصاد نیز در آن حضور داشتند این لیست بلندبالای هزینه ها نادیده گرفته شد؟!
در بند 2 نامه مجلس، سپردن تعیین سود بازرگانی به گروهی غیر از هیأت وزیران، تخلف از قانون است که می تواند اقدامی برای افزایش کارایی دولت در جلسات هیأت وزیران باشد، اما موضوع اصلی است. در اینجا بند 3 نامه مجلس به رئیس جمهور آمده است که به این موضوع اشاره دارد که نحوه تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت فنی و حرفه ای واردکنندگان محول شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای کمیسیون های متشکل از چند وزیر!
بررسی ترازنامه یکساله خودروسازی نشان دهنده تحقق شعارهای دولت در زمان تشکیل آن نیست که نظام یکپارچه خودرو زمانی با هدف مبارزه با رانت و مافیا و ایجاد ایجاد شده است. شفافیت، اما اخیرا بی سر و صدا لغو شد و از سوی دیگر «کمیته اجرای مصوبات دولت با قوانین» بر اساس آیین نامه واردات خودرو است.