وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پرونده فساد چای دباش به تشریح سلسله اقدامات دستگاه های ذیربط دولتی برای رسیدگی به این پرونده پرداخت و تاکید کرد که معادل کل دلارهای تخصیصی ریالی بوده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ها و تدابیر دولت مردمی از ابتدای تاسیس تاکنون، شناسایی مفاسد و سرچشمه ها و گلوگاه های فساد در دستور کار همه نهادهای دولتی قرار گرفته است. به ویژه نهادهای نظارتی دولتی و در این راستا پرونده های متعددی در راستای مبارزه با فساد تشکیل شده است. وی اعلام کرد: پرونده فساد چای دباش که اقدامات و فعالیت های کلاهبرداری آن از سال 1396 آغاز شد، در اواخر سال اول دولت شناسایی و تحت نظارت و نظارت دستگاه های ذی صلاح قرار گرفت. مجموعه مذکور از ترفندها و سازماندهی خاصی در روند اقدامات خود استفاده می کرد. از جمله اینکه وی از شرکت های متعدد با ذینفع واحد سوء استفاده کرده و تخلفات خود را با استفاده از اسناد و مدارک جعلی، ارزش گذاری بیش از حد، اظهارنامه های خلاف واقع و اظهارنامه های متناقض کالا و عدم رعایت تعهدات مبادله ای و استفاده از حداقل شش شرکت با نام متفرقه شروع به ثبت سفارش و دریافت ارز کرد. در نتیجه، کشف دقیق مشکل، تأیید تخلف و اثبات ذینفع انحصاری شرکتهای مختلف نیازمند بررسیهای دقیق و زمانبر بود. ضمناً طبق مقررات قانونی، بروز مشکل عدم پرداخت تعهد ارزی مستلزم پایان مهلت قانونی (18 ماهه) است که دولت و وزارت اطلاعات برای این موضوع در نظر گرفته اند و در پیش گرفته اند. مراحل زیادی برای پیدا کردن
معادل کل دلارهای تخصیصی به ریال اخذ شد
روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد: حدود نیمی از ارز دریافتی شرکت های مذکور در سال های 1400 و 1401 مربوط به واردات ماشین آلات و تجهیزات فرآوری چای (اسانس، کاغذ صافی، مقوا و سایر اقلام) و مابقی آن بوده است. نیمی از آن مربوط به واردات چای بود. ; بر این اساس اعداد ادعایی مبنی بر تخصیص ارز تنها برای واردات چای کذب است، افزود: در دولت سیزدهم ارز ترجیحی به شرکت های مذکور داده نشد. کلیه ارزهای دریافتی این شرکت و کارکرد آن به صورت نیمه ارزی بوده و قبل از تخصیص ارز، ریال آن به طور کامل توسط شرکت های مذکور پرداخت شده است. همچنین دولت با محوریت وزارت اطلاعات در روند رسیدگی به این موضوع اقدامات زیر را انجام داده و تکمیل آن نیز در دستور کار قرار دارد:
– شناسایی، رصد و رصد پرونده شهریور 1401
– ارسال گزارش مقدماتی به دادسرای ویژه جرائم اقتصادی تهران در اسفند 1300.
– ارسال 17 بخشنامه و گزارش تکمیلی حاوی هزاران سند به دادسرای مذکور در راستای تحقیقات.
– تعقیب قضایی و اخذ قرار قضایی و منع خروج متهم از کشور و جلوگیری از تکرار موارد مشابه و جلوگیری از خروج متهم از کشور.
– از موضوع پرونده اطلاع داده و اعلام کند که رسیدگی در فروردین ماه 1402 توسط دبیرخانه هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در جریان است.
– ورود کلیه محموله های وارداتی چای و مواد مرتبط
– نمونه برداری از چای وارداتی جهت شناسایی نوع و کیفیت محصولات و جلوگیری از غیرقابل استفاده بودن چای
– بررسی دقیق اسناد و اظهارنامه های گمرکی و شناسایی اضافات و اظهار کالاهای ناسازگار.
– شناسایی چای فروشان خارج از کشور و اخذ مدارک واقعی از آنها و تطبیق مدارک واقعی با مدارک ارائه شده توسط شرکت مذکور.
– شناسایی و مصادره اموال و دارایی های متهمان به منظور اخذ حقوق گمرکی و بازیابی جرایم.
– جلوگیری از اقدامات متهمان در زمینه استرداد محموله جدید چای در مسیر بنادر ایران و همچنین تحویل و تخلیه آن در گمرکات کشور.
– شناسایی تعدادی از افسران و افراد دخیل در قصور و تخلف احتمالی در دستگاه های دولتی، پیگیری عزل و انتقال آنها و رسیدگی به تخلفات آنها در کمیسیون های رسیدگی به تخلفات. ضمناً این مقام قضایی رسیدگی کننده به پرونده است که عنوان اتهام و همچنین افراد متهم و روند رسیدگی به آنها را تعیین می کند.
پرونده تا زمانی که همه عوامل شناسایی و رسیدگی شود، رصد خواهد شد
با تشریح فعالیت های انجام شده در راستای رفع مبانی تخلف و فساد و با استفاده از نتیجه گیری این پرونده و موارد مشابه به ویژه در حوزه ارز و واردات کالا، با نظام مندسازی ثبت سفارش و حذف عامل انسانی، وی با شناسایی شرکتهای دارای ذینفع واحد، تشکیل کمیتههای فنی برای بررسی ثبت سفارش و تخصیص ارز، تعیین سقف ثبت سفارش بر اساس نیاز کشور در کالاهای مختلف و در نظر گرفتن سوابق تجاری و صلاحیت شرکت ها به طوری که ثبت و تخصیص ارز از مهمترین اقدامات است و افزود: تمامی اقدامات مذکور در ماه های اخیر با همکاری نهادهای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی به طور دقیق و بدون ایجاد حاشیه انجام شده است. برای نهادهای کنترل دولتی؛ زیرا بیم آن می رفت که با ایجاد جنجال موضوع از مسیر رسیدگی صحیح و اصولی خارج شود. عزم جدی حکومت مردمی مبارزه قاطعانه و غیرمسئولانه با انواع فساد و بستن گلوگاه های فساد است. همانطور که در این گزارش اشاره شد، موضوع مذکور در پایان سال اول دولت مورد رسیدگی و پیگیری قرار گرفت و این مسیر تا شناسایی و رسیدگی به تمامی عوامل ادامه خواهد داشت. دولت مردمی برای ادامه این مسیر و برخورد با تخلفات گزارش شده به مرجع قضایی نیازمند تشریفات قضایی است که بحمدالله با همکاری و همراهی دستگاه های مختلف قضایی برای برخورد با متخلفان اقدامات جدی انجام خواهد داد. و کمک به دستیابی به نتایج اقدامات دولت برای ریشه کنی مناطق فساد در حال انجام است.
انتهای پیام