به گزارش دانشگاه تهران، بهزاد مظهری، هادی حسام سادات، محمدعلی ترابی، محمدرضا حبیب آقایی، رضا شهزادی، فرامرز عباسی، حسین اسپرسپ و دکتر امین قربان حسینی در این پروژه برای انجام مراحل مختلف این پژوهش همکاری داشتند. .
استاد تمام دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه تهران گفت: بر اساس تحقیقات مستمری که در بالا ذکر شد، در سال 1400 نرم افزار طراحی و تحلیل لوله های کامپوزیت یکپارچه در آزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت به عنوان آخرین حلقه تحقیقاتی برای پیش بینی توسعه یافت. رفتار خزشی یک لوله کامپوزیت که با بار داخلی و بار عرضی در دو حالت بارگذاری سروکار دارد. برای پیش بینی این رفتار، نرم افزار تنها به اطلاعاتی مانند خواص اولیه الیاف و رزین های استفاده شده به صورت جداگانه و همچنین رفتار خزشی رزین خالص به کار رفته در ساختار لوله در قالب چندین آزمایش نیاز دارد. خزش کوتاه مدت از 500 دقیقه در دماهای مختلف.
وی در خصوص مزایای این طرح گفت: مراکز تولیدی می توانند قبل از آزمون از نتیجه پاسخگویی مطلوب اطمینان حاصل کنند و سپس آزمون صلاحیت بلند مدت را آغاز کنند. همچنین در این طرح، روش آزمون تسریع شده معادل تدوین شده است. به جای انجام آزمایش به مدت یک سال، آزمون سه ماهه بر اساس الگوی بارگذاری جدید انجام می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، دکتر رهام رفیعی، مدیر پروژه و استاد دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران گفت: اگرچه در استانداردهای بین المللی و ملی از تست خزش بلندمدت به عنوان یکی از محدودیت های اصلی در طراحی یاد می شود؛ اما در این راستا از آزمون خزش درازمدت استفاده می شود. اما با استفاده از این مدل می توان رفتار خزشی طولانی مدت لوله های کامپوزیت را در مرحله طراحی سازه های لوله پیش بینی کرد.
وی یادآور شد: کاربر نرم افزار مذکور پس از درج اطلاعات مذکور، مشخصات لوله کامپوزیت را به صورت قطر، فشار اسمی و سفتی اسمی وارد می کند. نرم افزار ابتدا ساختارهای لوله کامپوزیت (تعیین تعداد لایه ها، زوایای قرارگیری الیاف و ترتیب و ترتیب چینش لایه ها با در نظر گرفتن محدودیت های ماشین آلات تولیدی) را به صورت کاملا اتوماتیک طراحی می کند. سپس با انجام فرآیند بهینه سازی دو سطحی و چندهدفه و ترکیب روش الگوریتم ژنتیک و روش جستجوی مستقیم، حالت بهینه طراحی سازه را ارائه می دهد که منجر به حداقل هزینه خواهد شد. در نهایت، نرم افزار بر اساس دو روش توسعه یافته برای تحلیل رفتار خزش طولانی مدت، خزش یک بار تحت فشار داخلی و یک بار تحت فشار عرضی، نتایجی را ارائه می دهد و نتایج را ارائه می دهد.
دکتر رفیعی اعلام کرد: در حال حاضر رایزنی لازم با یک شرکت در قطر برای صادرات این فناوری به این شرکت به عنوان مجری لوله های کامپوزیت در لوله های انتقال گاز در حال انجام است.
absnews
رئیس آزمایشگاه تحقیقات کامپوزیت افزود: همزمان با این تحقیق، چندین مطالعه موازی دیگر در آزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت از سال 1393 تا 1397 برای شناسایی رفتار مکانیکی لوله کامپوزیت تحت بارهای مختلف و تمرکز ویژه بر شناسایی آسیبهای موجود در آزمایشگاه انجام شد. گفت. ساخت لوله . تحقیقات مذکور در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد با حمایت صنعتی و یا در قالب قرارداد تحقیقات صنعتی کاربردی با مراکز خصوصی تولید کننده لوله مذکور و صندوق حمایت از پژوهشگران و مبتکران کشور انجام شد.
به گفته دکتر رفیعی، آزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت دانشکده علوم و فناوری نوین دانشگاه تهران از سال 1392 به طور ویژه بر این چالش و توسعه روشهای محاسباتی مناسب برای پیشبینی بلندمدت تمرکز داشته است. رفتار خزشی کامپوزیت ها لوله در دستور کار گرفته شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران گفت: در فاز تکمیلی پروژه، انجام آزمایشات در شرایط مرطوب و همچنین تدوین مدل مناسب برای در نظر گرفتن پدیده جذب آب و خزش در پیش رفتن. دستور جلسه.
محققان دانشگاه تهران موفق به توسعه نرم افزاری یکپارچه برای طراحی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی رفتار بلند مدت لوله های کامپوزیت شده اند که سازندگان و اپراتورهای لوله با استفاده از آن می توانند محصولاتی با کمترین قیمت و حداکثر خواص مکانیکی به دست آورند.
وی گفت: در فاز اول به طور کلی روش مناسب برای مدل سازی خزش بلندمدت ابداع شد. سپس رویکرد مذکور برای حالت بارگذاری فشار داخلی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد اجرا شد و برای این مورد نتایج پیش بینی ابزارهای محاسباتی همراه با نتایج مشاهدات آزمایشگاه شرکت الوطنی کویت مورد ارزیابی قرار گرفت. به عنوان یک همکار آزمایشگاه تحقیقاتی ترکیبی
دکتر رفیعی با اشاره به اینکه از سال 1397 تا 1399 در قالب یک قرارداد تحقیقات صنعتی کاربردی با شرکت گاز استان بوشهر، توسعه روشی مناسب برای پیشبینی رفتار خزشی لولههای کامپوزیت تحت فشار عرضی در دستور کار قرار گرفت. با توجه به تغییرات سطوح تنش در این بار نسبت به بار فشار داخلی، امکان استفاده از روش قبلی برای بررسی رفتار وجود نداشت. به همین دلیل تدوین روشی مناسب برای بارگذاری فشار عرضی در قالب پایان نامه دکتری مورد توجه قرار گرفت. در این پایان نامه، تجهیزات آزمایشی مورد نظر ساخته شد و یک لوله کامپوزیت صنعتی به مدت دو سال برای مطالعه موردی تحت بار فشاری عرضی قرار گرفت.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز