اخبار اقتصادی روز

توسعه صنعتی رانت به دنبال دارد



یک کارشناس اقتصادی با اشاره به گذشت بیش از 20 سال از اولین سند توسعه صنعتی و ادامه بلاتکلیفی آخرین سند راهبرد صنعتی، گفت: مشکل عدم وجود استراتژی توسعه صنعتی همچنان وجود دارد و توسعه صنعتی عمدتاً مطرح است. دنبال فضاهایی که اجاره و تولید بالاتری دارند به سمت صنایعی می رود که انرژی اولیه و مواد اولیه صادراتی هستند. کل صنعت در خودرو خلاصه می شود و سایر بخش های صنعت که بسیار استراتژیک هستند فراموش می شوند.

حسین حقگو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه همیشه بحث عدم وجود استراتژی توسعه صنعتی در حوزه صنعت وجود دارد، گفت: سند راهبرد صنعت باید در شهریور سال گذشته در این زمینه نوشته شود، اما وجود دارد. هنوز خبری از آن نیست در حال حاضر توسعه صنعتی بیشتر به دنبال فضاهایی است که رانت بالاتری دارند و تولید به سمت صنایعی می رود که انرژی محور و مواد اولیه صادراتی دارند. به نظر می رسد مانند سال های گذشته در این زمینه با سردرگمی مواجه هستیم و تا زمانی که سند راهبرد صنعت و سازمان متولی آن به طور قطعی مشخص نشده و به جای تشکیل سازمان های موازی مانند سازمان بازرگانی، تکلیف خود را مشخص نکنند. وزارت حریم خصوصی، این وضعیت ادامه خواهد داشت. .

وی افزود: در آخرین تصمیمات در خصوص این سند، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور دستور تهیه این سند را دادند و آقای مخبر نیز حکم سرپرستی آقای عادل آذر را بر مؤسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت صادر کردند. و برنامه ریزی و قرار بود در شهریورماه سند راهبرد صنعت رونمایی شود اما پس از درگذشت آقای عادل آذر خبری از این سند نشد. این نهاد زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه است و این سوال مثبتی بود، زیرا مشکلی که در اسناد قبلی تهیه شده توسط این وزارتخانه مغفول مانده بود این بود که این وزارتخانه بین نهادی نیست، اما سازمان برنامه می تواند ایجاد اجماع بین کارشناسان مختلف

نامشخص بودن آخرین سند راهبردی صنعت پس از درگذشت عادل آذر

حقگو با بیان اینکه پس از درگذشت آقای عادل آذر هیچ خبر جدیدی از این سند منتشر نشده است، گفت: نبود سند راهبردی صنعت، نقص بزرگی است که در قانون تشکیل وزارت صنایع به آن اشاره شده است. و معادن در سال 1380 و اقداماتی در این راستا انجام شد که در نهایت با تغییر دولت مصادف شد. بعد از آن سه چهار نسخه دیگر از این سند تهیه شد که آخرین آن مربوط به دولت آقای روحانی و در زمان وزارت آقای مدرس خایانی بود و توسط آقای روحانی نیز رونمایی شد. در نهایت هم گفته شد که سند مناسب نیست و بایگانی شد.

وی افزود: در دولت جدید همانطور که گفته شد دوباره این موضوع مطرح شده اما هنوز خبری از سند نهایی نیست. این یک سوال اساسی است و با گذشت 20 سال از تهیه سند در این زمینه، تصویر کلی از صنعت در کشور وجود ندارد. بعد از واگذاری های مربوط به اصل 44 مشخص نیست بنگاه های صنعتی در چه وضعیتی هستند، چه ساختاری بر آن ها حاکم است و وضعیت نیروی انسانی و فناوری چگونه است و کنترلی در این زمینه صورت نگرفته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر قرار است این صنعت آماده شود باید آسیب شناسی از وضعیت موجود و راهکارهای آینده ارائه شود، گفت: آسیب شناسی می تواند وضعیت بنگاه های اقتصادی را مشخص کند و نشان دهد که زنجیره تولید چگونه در حال پیشرفت است. کشور. اما آنچه اکنون می بینیم این است که تنها به صنعت خودرو اشاره شده است. بنابراین به نظر می رسد اگر وزارت خودرو تشکیل شود، مشکلات حل خواهد شد. هیچ خبری نیست جز اینکه هر روز در رسانه ها اعلام می شود خودرو در بورس عرضه می شود یا ثبت نام می شود. کل صنعت در خودرو خلاصه می شود و سایر بخش های صنعت که بسیار استراتژیک هستند فراموش می شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *