طرفا با تاکید بر اینکه ترانزیت حوزه ای چند وجهی و چند بعدی است، گفت: تلاش برای تقویت کریدورهای ترانزیتی کشورمان ابعادی چون سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، گمرکی، امنیتی، تجاری، اقتصادی، مالی و بانکی و در نهایت حمل و نقل دارد. وقتی از ابعاد و جنبههای دیگر آن حذف میشویم، اما مدام به بخش حملونقل فشار میآوریم تا ترافیک ترانزیتی بیشتری از زیرساختهای حملونقل عبور کند، واضح است که این بخش تنها نمیتواند به حل مشکلات بخش ترانزیت کمک کند.
وی افزود: حتی اگر یک نهاد مستقل یا یک معاونت مجزا تحت عنوان «ترانزیت» زیر نظر وزارت راه یا اقتصاد یا معاون اول رئیس جمهور ایجاد کنیم، نه تنها وضعیت تغییر نمی کند، بلکه وضعیت دیگری را به مجموعه اضافه می کند. بسیاری از دستگاه ها در زمینه حمل و نقل.
وی تاکید کرد: ساختار موجود موثرتر از ایجاد ساختار جدید است. ما حتی نیازی به قوانین، مقررات و دستورالعملهای جدید در حوزه ترانزیت و مدیریت یکپارچه کریدور نداریم، بلکه برای توسعه ترانزیت نیاز به مشروعیت زدایی و مقررات زدایی داریم.
مقام مسئول در وزارت راه:
طرفا مدیریت یکپارچه تعرفه های گمرکی را یادآور شد و آن را به کارگروه ترانزیت سپرد و خاطرنشان کرد: تعیین تعرفه یک امر حاکمیتی و در حیطه اختیارات معاونت تنظیم بازار است که مصوبات آن به حراست وزارتخانه (سازمان توسعه تجارت) ارائه می شود. و گمرک، به طوری که نه گمرک و نه وزارت صمت به تنهایی تصمیم گیرنده در زمینه تعیین تعرفه ترجیحی برای روابط با کشورها و تجارت ترجیحی نیستند.
امین طرف در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره مدیریت یکپارچه کریدورها در کشور و تعداد نهادهای تصمیم گیر در حوزه ترانزیتی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی با نهادهای تصمیم گیری زیادی روبرو هستیم. . بخش و گاه شاهد تضاد منافع سیاسی و اقتصادی از جمله تلاش برای به دست گرفتن تسلط بر این بخش، بخشنامهها، وضع مقررات و مانند آن هستیم.
مدیرکل دفتر بازاریابی و سازمان های وزارت راه و شهرسازی گفت: ساختار فعلی کارگروه ترانزیت شورای عالی حمل و نقل که در آن همه نهادهای تصمیم گیری در حوزه ترانزیت و حمل و نقل کریدورها عضو هستند، می توانند به تدریج بخش های کوچکی از چالش های حمل و نقل و مدیریت یکپارچه کریدور را حل کنند. اگر هر از چند گاهی تاییدیه های کارگروه ترانزیت به سمع و نظر رئیس یا نایب رئیس اول او برسد و آنها نیز تاییدیه ها را تایید کنند، دیدگاه دستگاه های ذیربط در حال عبور از یک سرویس نظارتی به یک کشور ملی تبدیل می شود. یکی
absnews
دبیر کارگروه ترانزیت شورای عالی حمل و نقل خاطرنشان کرد: تعرفه های گمرکی تاثیر چندانی در حوزه ترانزیت ندارد و با تعرفه های موجود می توان توسعه ترانزیت را انجام داد.
دبیر کارگروه ترانزیت شورای عالی حمل و نقل خاطرنشان کرد: تعرفه های گمرکی تاثیر چندانی در حوزه ترانزیت ندارد و با تعرفه های موجود می توان توسعه ترانزیت را انجام داد.
وی وحدت منطقه ای را یکی از نیازهای ترانزیتی خواند و گفت: تحقق این هدف در گرو درهم تنیدگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… کشورهای منطقه است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز