اخبار اقتصادی روز

توسعه تجارت نفت روسیه از افغانستان و کریدور شمال-جنوب

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از رویترز، نورالدین عزیزی وزیر تجارت طالبان هفته گذشته در گفت وگو با رویترز گفت که ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان در حال بررسی ساخت یک مرکز لجستیکی در استان هرات در غرب این کشور هستند. این سه کشور در حال آماده سازی مجموعه ای از برنامه های رسمی با هدف ایجاد یک پلت فرم لجستیکی جدید در دو ماه آینده هستند.

اما این سوال مهم که تامین مالی ساخت این هاب لجستیکی را چه کسی تامین خواهد کرد، بی پاسخ مانده است. هاب پیشنهادی بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب INSTC خواهد بود، یک پروژه حمل و نقل بین دولتی به طول 7200 کیلومتر که اولین بار در سال 2000 توسط ایران، روسیه و هند پیشنهاد شد. فهرست شرکت کنندگان در این پروژه بعداً به 14 کشور از جمله عمان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و پاکستان گسترش یافت. اوکراین نیز عضو این پروژه است، اما جنگ به مشارکت فعال آن پایان داد.

نقطه شروع این کریدور بین المللی در روسیه است و حمل و نقل از آنجا از طریق شبکه های جاده ای، ریلی و دریایی گسترش خواهد یافت. این مسیر از بیشتر کشورهای روسیه، آذربایجان، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، هند و ایران می گذرد. منطق پشت این پروژه بسیار ساده است. هدف از طراحی این کریدور بین المللی ایجاد کوتاه ترین مسیر حمل و نقل زمینی ممکن است. کانال سوئز را جایگزین کنید و زمان حمل کالا بین هند و روسیه را 30 روز کاهش دهید.
این مرکز جدید لجستیک در افغانستان به عنوان کانال توزیع کالاها از جاده به ریل و سپس به بنادر ایران، پاکستان و هند برای حمل و نقل به منطقه خاورمیانه و آفریقا، آسیا و اقیانوسیه عمل خواهد کرد.
وزیر بازرگانی عربستان سعودی در گفتگو با رویترز گفت که این قطب برای انتقال نفت روسیه به خاورمیانه و آسیا استفاده می شود.
یافتن مسیرهای تجاری به دور از تحریم های آمریکا برای کشورهایی مانند روسیه و ایران بسیار مهم است. رویدادهای بین المللی مانند تهاجم روسیه به اوکراین و بحران کانال سوئز، زنجیره تامین جهانی را مختل کرده و مسیرهای تجاری را بی ثبات کرده است. بنابراین پروژه هایی مانند کریدور شمال-جنوب می توانند تجارت جهانی را تقویت کنند.
این پروژه به ایران و روسیه کمک می کند تا تحریم های آمریکا را دور بزنند. این مسیر چندین سیستم حمل و نقل را در کشورهای مختلف یکپارچه می کند و روسیه و ایران بیشترین پروژه های زیرساختی را خواهند داشت. روسیه 34.6 درصد و ایران 33.7 درصد از کل سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده را تشکیل می دهند. قزاقستان 16.5 درصد از سرمایه گذاری در این پروژه را بر عهده دارد.
اروپا همواره مرکز اصلی منافع اقتصادی روسیه بوده است. اتحادیه اروپا بیش از یک سوم تجارت روسیه را در سال 2020 به خود اختصاص داده است. اما تغییر شرایط و سیاست ها افغانستان را دوباره در مرکز توجه روسیه قرار داده است.
absnews31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *