رئیس انجمن صنفی CNG گفت: به منظور افزایش جایگزینی بنزین با CNG، طرحی را تهیه کرده ایم که بر اساس آن به مدت سه سال عرضه رایگان CNG برای همه خودروها ارائه می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، محسن جوهری با اشاره به شایعه افزایش قیمت بنزین که البته از سوی دولت تکذیب شد، اظهار کرد: قابل پیش بینی بود که در شرایط فعلی اقتصادی کشور و با وجود افزایش قیمت، دولت چنین تصمیمی اتخاذ نکند. مصرف بنزین و اثرات منفی تورم، بعید است که دولت از ابزار قیمت گذاری برای تعادل تولید و مصرف استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه بارها این موضوع را مطرح کرده ایم که بهترین راه حلی که می توان برای نجات کشور از بحران بنزین استفاده کرد، استفاده و توسعه CNG و در واقع جایگزینی بیشتر CNG با بنزین است، گفت: به منظور با ایجاد تقاضا، لازم است خودروسازان تولید خود را به سمت خودروهای دوگانه سوز سوق دهند یا تصمیم مقتضی برای تبدیل تمامی خودروهای بنزینی به صورت رایگان و ارتقای ناوگان فعلی اتخاذ کنند که این امر به دلیل بازنگری اخیر مصوبه شورای اقتصاد است. و حل نشدن مشکلات مصوبه قبلی به ویژه با در نظر نگرفتن منابع برای تبدیل رایگان خودروهای سواری و جایگزینی رایگان مخازن فرسوده ناوگان فعلی، اقدامات دولت در این زمینه به نظر نمی رسد. برای کار در کوتاه مدت
رئیس انجمن حرفه ای CNG گفت: در این راستا پیشنهاد عرضه رایگان CNG را به مدت سه سال به وزارت نفت ارائه کرده ایم که مصرف روزانه حداقل 20 میلیون لیتر بنزین در سال اول خواهد بود. جایگزین GNC خواهد شد.
جوهری با بیان اینکه این موضوع اکنون در سطح پیشنهادی است که به وزارت نفت ارائه شده است، گفت: زمانی که CNG رایگان شود، مردم تمایل بیشتری به استفاده از این سوخت دارند و شخصا خودروهای خود را به دوبل تبدیل می کنند. سوخت .
وی افزود: سودآوری این طرح در صورت تصویب در دولت، سالانه حدود دو میلیارد دلار سود اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت. و دولت می تواند علاوه بر رفع نیاز کشور به واردات بنزین، مازاد بنزین خود را صادر کرده و ارز خوبی برای کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به مزیت های صنعت CNG گفت: ایران دارای بزرگترین منابع گازی جهان است و مشکل گازرسانی وجود ندارد و کمتر از 3 درصد گاز تولیدی کشور صرف تولید CNG می شود.
در حال حاضر به دلیل کمبود تقاضا، جایگاه های CNG کشور حدود 20 میلیون متر مکعب در روز ظرفیت خالی دارند. همچنین به دلیل فشار کاری بالا نمی توان سوخت CNG را قاچاق کرد.
جوهری در پایان گفت: در سال های اخیر کارمزد جایگاه داران سی.ان.جی متناسب با افزایش هزینه ها افزایش نیافته است و اکثر جایگاه های سی.ان.جی به دلیل پایین بودن کارمزد و عدم تقاضا از نظر اقتصادی صرفه اقتصادی ندارند. دولت امسال تصمیم درستی خواهد گرفت، اداره عرضه و تقاضا باید از تشدید بحران ملی سوخت CNG جلوگیری کند و برخلاف گذشته به نظرات بخش خصوصی توجه کند.
انتهای پیام