وی با اشاره به توافق با روس ها گفت: بر اساس این قرارداد هر 10 روز یک قطار حامل کود شیمیایی از ایران عبور می کند. با چینی ها هم به توافق رسیده ایم و قطار چینی به طور مرتب از کشور ما عبور می کند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با وجود عدم اتصال ریلی در کشور، حمل کانتینر از هند به اروپا (فنلاند) 15 تا 17 روز طول می کشد، در حالی که حمل کانتینر از طریق دریای سیاه و دریای سرخ زمان بیشتری می برد. بیش از 45 روز .
وی با تاکید بر اینکه حوزه دریانوردی کشور مظلوم است و هرگز نتوانسته ایم از توانمندی های حوزه دریانوردی زیربنای اقتصاد ایران قرار دهیم، افزود: در حال حاضر 14 هزار کیلومتر راه آهن در کشور داریم که به آن متصل نیست. هر یک از کریدورهای اصلی کشور اکنون کانتینر از هند در بندر شهید رجایی می آید و با ریل به رشت می رود و از آنجا به دلیل عدم ارتباط ریلی با آستارا کانتینرها با ترولی به آذربایجان تحویل می شوند.
وی از سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت های ریلی، دریایی و هوایی کشور در 3 تا 4 سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، رستم قاسمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با یادآوری اینکه پس از جنگ تحمیلی هیچ بندر بزرگی در کشور نداشتیم، اظهار داشت: در آن زمان بندر شهید رجایی تنها سرمایه ما در دریا بود. .
قاسمی با اشاره به اینکه حدود 200 میلیون تن بار در منطقه ترانزیت می شود، گفت: اگر بتوانیم یک پنجم این محموله را جابه جا کنیم، پس از نفت درآمد پایدار و پایان ناپذیری خواهیم داشت.
absnews
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از جنگ توسعه بندر شهید رجایی در فازهای مختلف اجرایی شد، افزود: ساخت موج شکن با آب خور 40 متر در عسلویه، اسکله شناورهای سوپر پانامکس در بندر امام خمینی (ره) ) و… از جمله اقدامات اصلی در آن، بنادر کشور بوده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز