17:12 – 30 اوت 1403
در میز اقتصاد موضوع اعمال نقدی غیرحضوری برای بیمه تکمیلی دارو مطرح شد و اختردانیش معاون مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، کیان مدیر توسعه سامانه ها و اطلاعات سازمان بیمه مرکزی و خدابندی رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
کیان گفت: 13 ماه پیش تقریباً 62 میلیون نسخه به بیمه مرکزی ارسال شد که از این تعداد 2 میلیون نسخه فاقد کارت بوده و از 60 میلیون بیمه تکمیلی 8 میلیون نسخه مربوط به نسخه های خط میخی بوده است. از این هشت میلیون، حدود 3 میلیون پرونده به بیمه مرکزی رسیده و به شرکت های بیمه ارسال شده است. قرار بود طی 6 ماه گذشته 18 میلیون نسخه به بیمه مرکزی برسد اما این اتفاق نیفتاد.
اختردنش گفت: آیین نامه اجرایی نسخه الکترونیکی پزشکی در کشور، لزوم ارسال مدارک و نسخه الکترونیکی پزشکی شهروندان به وزارت بهداشت را پیش بینی کرده است. اما اینطور نیست که وزارت بهداشت علاقه ای به انتقال نسخه بین سایر نهادها داشته باشد. اما در تعاملی که با موسسات بیمه پایه و بیمه مرکزی صورت گرفت، مقرر شد نسخه از ارائه دهندگان خدمات سلامت به موسسات بیمه پایه ارسال شود.
وی افزود: در وزارت بهداشت پردازش دستی برای ارسال نسخه ها به بیمه مرکزی وجود ندارد و پس از ارسال اطلاعات از سوی موسسات بیمه بر اساس دقت نظر، رونوشت ها بدون معطلی به بیمه مرکزی ارسال می شود.
کیان ادامه داد: بیشتر هزینه هایی که مردم می پردازند تحت پوشش بیمه پایه نیست و بیمه تکمیلی مکمل آن است. اگر تامین اجتماعی اطلاعات را برای بیمه مرکزی ارسال نکند، قطعا در نسخه الکترونیکی نخواهد بود یا اینکه خود فرد فرم را ارسال کند.
وی افزود: طی 13 ماه گذشته تعداد انصراف های دریافتی از وزارت بهداشت برای بیمه سلامت به 716 هزار و برای تامین اجتماعی به 2 میلیون و 440 هزار رسید. در فروردین ماه که بهترین ماه برای ارسال اطلاعات بود، حدود 20 درصد از کل تولید شده در کشور به بیمه مرکزی ارسال شد که متاسفانه این رقم در مردادماه به 47 هزار معادل 2 درصد کاهش یافت.
اختردانیش گفت: در سازمان تامین اجتماعی 61 درصد اطلاعات پیام ها به دلیل عدم رعایت استانداردهای کدگذاری مخدوش بود. ما اطلاعات بیمه را در یک مخزن مشترک قرار می دهیم که به داشتن یک استاندارد شناخته شده است.
رئیس اطلاعات بیمه مرکزی گفت: از داده های ارسالی وزارت بهداشت به بیمه مرکزی 6 ایراد شناسایی شد که بحث اقلام و اعداد و بحث تاخیر یا عدم ارسال اطلاعات است. اگر در فرآیند جدید که قرار است بیمه پایه بدون دخالت وزارت بهداشت اطلاعات را مستقیماً به بیمه مرکزی ارسال کند، این ایرادات اصلاح شود، می توان گفت که این روند تکمیل می شود.