وی در ادامه تاکید کرد: معمولا تصمیماتی که گرفته می شود به نفع خودروسازان است که مصداق بارز آن حمایت های بلندمدتی است که تا به امروز از خودروسازی ناسالم، معیوب و ناکارآمد شده است. در نتیجه امروز از رهبری تا پایین ترین قشر این جامعه از وضعیت خودروسازی کشور گلایه دارند. تنها راه برون رفت از وضعیت نامطلوب صنعت خودرو، شکستن انحصار است. انحصار فقط با واردات خودرو شکسته می شود. واردات باید به اندازه نیاز مردم انجام شود.
واردات خودرو نباید انحصاری باشد
عضو کمیسیون امور داخلی و ارشاد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی شرکت خودروسازی ما مطمئن است که مردم مجبور به خرید ضایعاتی هستند که تولید می کند، مشخص است که در کیفیت خودروهایش کار نمی کند. و قیمت هر روز.” می افزاید.
وی افزود: البته واردات خودرو نباید در انحصار باشد. مجلس واردات 60 هزار خودروی سبک و سنگین را به کمیسیون تلفیق پیش بینی کرد. این خودش باعث ایجاد رانت و فساد می شود. هنگام تعیین یک عدد قابل بحث است. این 60000 ماشین از کجا می آیند؟ چه کسی و چگونه این مبلغ را وارد می کند؟ این خود رانت و فساد است. نظر من این است که هرکس می تواند خودرو وارد کند باید این مجوز را داشته باشد و دولت نقش نظارتی داشته باشد.
وی در پایان گفت: شاید امروز خیلی ها می گویند که به دلیل دخالت دولت در صنعت خودرو است که این روزها در صنعت خودرو این وضعیت است. اما امروزه برخی از شرکت های خودروسازی ما مانند مدیران خودرو یا بهمن کاملا خصوصی هستند و قیمت های مورد نظر خود را تعیین می کنند. یعنی هیچ نظارتی وجود ندارد. خودرویی که قیمت آن در بازار جهانی 500 میلیون تومان است در بازار داخلی یک میلیارد و 750 میلیون می شود. انحصار باید شکسته شود.
انتهای پیام/
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: خودروساز با وجود اینکه توان دارد با توجه به طرح های افزایش قیمت، تولید را به حداکثر نمی رساند و همین امر باعث می شود مردم برای خرید خودرو صف بکشند. علاوه بر این، سود بسیاری از سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور با سود خودروسازان گره خورده است. این بدان معناست که بسیاری از تصمیماتی که به نفع مردم است در میان اعراب جایی ندارد.
جلال رشیدی کوچی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت نامناسب صنعت خودرو کشور، اظهار کرد: علت اصلی ناکارآمدی صنعت خودرو به انحصاری است که در این صنعت وجود دارد. وقتی انحصار وجود داشته باشد، قطعاً فساد نیز وجود خواهد داشت. وقتی خودروساز ما متقاعد شود که مردم مجبورند آجری را که تولید میکند بخرند، مشخص است که روی کیفیت خودروهایش کار نمیکند.
وی در ادامه بیان کرد: تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو وجود داشته باشد و خودروساز اطمینان داشته باشد که هر چیزی که مردم مجبور به خرید هستند را تولید خواهد کرد، تغییری در وضعیت صنعت ایجاد نخواهد شد. او سال به سال کیفیت خودرو را پایین می آورد و هر قیمتی روی خودروی تولیدی خود می گذارد. زیرا انحصار در این صنعت وجود دارد و مردم چاره ای جز خرید این خودرو ندارند. این یک سوال بسیار ساده است. از طرفی خودروساز ما آنقدر توان تولید خودرو را ندارد که بتواند نیاز داخلی را تامین کند. این امر عرضه و تقاضا را ناسازگار می کند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز