آیا واردات خودروهای برقی تنها گزینه رفع عدم تعادل بنزین است؟

این در گفتگو با آنا توضیح داده شد؛

یک کارشناس صنعت نفت و انرژی گفت: استفاده از خودروهای برقی جزء سبد سوخت است اما تمام کار نیست. در نهایت، خودروهای برقی 5 درصد از بازار را تشکیل می دهند و نمی توانند تأثیر زیادی بر مشکل عدم تعادل بنزین داشته باشند.
آیا دولت برای حل مشکل کمبود بنزین باید بنزین را گران کند؟ این تصمیم دولت علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای واردات خودروهای برقی راهکار مناسبی برای کاهش مصرف بنزین و در نهایت رفع عدم تعادل این سوخت در سال جاری است؟!
محمدعلی صادقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تحلیل علل نارضایتی بنزین و راهکار حل این معضل پرداخت و گفت: تمام دستورالعمل ها و برنامه هایی که بررسی نشده است، دولت را در این مسیر قرار می دهد. شرایطی که مجبور به افزایش قیمت بنزین می شود. استفاده از خودروهای الکتریکی بخشی از سبد سوخت است، اما نه همه چیز. در نهایت، خودروهای برقی 5 درصد از بازار را تشکیل می دهند و نمی توانند تأثیر زیادی بر مشکل عدم تعادل بنزین داشته باشند.
یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: باید به جای صرف پروژه های غیرکارشناسی به دنبال پروژه های خوب مانند واردات خودروهای خارجی کم کارکرد با تکنولوژی روز و حتی خودروهای برقی باشند. بنابراین، بخش خصوصی نمی تواند به طور ناگهانی 5000 خودرو با فناوری های جدید تولید کند، هرچند واردات این مقدار خودرو کار سختی نیست. اما چنین تصمیمی به تنهایی نمی تواند اهرمی برای تعادل مصرف بنزین باشد.
به گفته صادقی؛ بسیاری از برنامه های کنترل مصرف بنزین با الزامات عرضه بنزین دولتی مطابقت ندارند. دولت هر چقدر هم که با کارت و سهمیه بندی بر عرضه بنزین نظارت داشته باشد، با وجود تقاضای بالا، مردم تمایل به خرید بنزین با قیمت های بالا نشان می دهند که زمینه را برای عرضه خارج از سهمیه و به عبارتی قاچاق سوخت مخفیانه فراهم می کند. . .
این کارشناس نفت و انرژی ادامه داد: تقاضای زیاد برای سوخت مصرفکنندگان را مجبور میکند به مرور زمان خود را با هزینههای بالاتر تطبیق دهند، اما محدود کردن عرضه سوخت منجر به افزایش قاچاق و عرضه سوخت در خارج از شبکه میشود و این تنها زنگ خطری برای افزایش آن نیست در عدم تعادل سوخت پیش بینی شده است، اما با وجود مشکلات اساسی، هزینه تولید بنزین در حال افزایش است.
عجله در تعرفه و حفظ اجباری قیمت بنزین
صادقی گفت: باید به سمتی برویم که قیمت سوخت بر اساس مصرف همه تعیین شود. علاوه بر این، تعیین نرخ و حفظ آن به شدت باعث فشرده شدن فنر قیمت و تعدیل آن واکنش شدید می شود. این روند قیمت گذاری ناقص است. به عنوان مثال، هر 6 ماه یکبار باید یک تعدیل جزئی قیمت انجام شود تا مردم بتوانند هزینه های خود را برنامه ریزی کنند.
وی گفت: خودروهای مستهلک و قدیمی ما عامل اصلی مصرف سوخت هستند اما عجیب است که هیچکس به فکر آن نیست. خودروها در شرایط یکسان و با قطعات مشابه ساخته و استفاده می شوند. میانگین مصرف سوخت خودروهای ما چندین برابر میانگین جهانی است و جالب اینجاست که این موتورها و خودروها رتبه استاندارد نیز دریافت می کنند.