شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

تفاوت در مسیر شغلی تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست؟

صرف نظر از جاه طلبی ها و چشم انداز بازار، برای حفظ کیفیت، تولید و عملکرد عادی، هر گره در زنجیره تامین صنعت لوازم خانگی باید تامین کنندگان واجد شرایطی برای تامین قطعات مختلف خود داشته باشد. با این حال، بسیاری از شرکت ها تنها زمانی به دنبال تامین کنندگان می گردند که “کمبود عرضه” وجود داشته باشد. در چنین شرایطی، یافتن تامین کنندگان مناسب اغلب غیرممکن است و تنها باعث اتلاف وقت و هزینه می شود. آنچه که می‌توان به عنوان نمونه در نظر گرفت، همه‌گیری کرونا است، که چالش‌های اقتصادی آن شرکت‌ها را مجبور کرده است درباره «لجستیک»، «مشارکت»، «روابط تأمین‌کننده» و «اهمیت انعطاف‌پذیری زنجیره‌ای» صحبت کنند. زیرا این سه سنگ بنای یک زنجیره تامین موفق به کسب و کارها “ابزار”، “شبکه سازی” و “اطمینان” را می دهد که آنها برای انعطاف پذیری و مقاومت در برابر هر گونه اختلال، خواه اپیدمی یا کمبود، نیاز دارند. آنها را توانمند کرده و از منظر هدفمند به آنها اجازه می دهد تا بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرند.

سنگ بنای موفقیت

جوهر رقابت در صنعت لوازم خانگی زنجیره تامین است. در طول بحران 2020، شرکت ها در سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری از اهمیت زنجیره تامین آگاه شده اند. زمانی که شیوع کرونا باعث اختلال در عرضه اولیه شد و تولیدکنندگان قادر به تهیه مواد حیاتی نبودند، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان به ارزش زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر پی بردند. قابلیت عملیاتی زنجیره تامین یک “مزیت رقابتی” کلیدی در نظر گرفته می شود. “چرخه پاسخ طولانی”، “تحویل کند” و “عدم مدیریت مشارکتی زنجیره تامین” در شرکت های لوازم خانگی سنتی منجر به کاهش کارایی در عملیات زنجیره تامین آنها می شود. این به نوبه خود منجر به افزایش بیش از حد موجودی در مسیرهای توزیع می شود که مستقیماً بر “چرخه تحویل محصول” و “رضایت مشتری” تأثیر می گذارد. در آینده بسیار نزدیک (و حتی در حال حاضر)، انتظار می‌رود که شرکت‌های لوازم خانگی برای بهبود کارایی و همگرایی تمامی رویه‌ها و بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تامین، به پلتفرم‌های صنعتی IoT (IoT) تکیه کنند.

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در یادداشتی به اهمیت مقوله «زنجیره تامین» در صنعت و نقش آن در صنعت لوازم خانگی امروزی اشاره کرد.

مدیریت زنجیره تامین: یک ضرورت برای رقابت

او مشاهده کرد که از طریق پلت فرم صنعتی اینترنت اشیاء، «اطلاعات دارایی تولید» مانند تجهیزات، مواد و نیروی کار به صورت بلادرنگ قابل دسترسی است و «مصرف مواد در محل» و «توزیع دقیق» را بر اساس «وضعیت موجودی» ردیابی می‌کند. همچنین در این شرایط امکان «تعدیل پویا»، «بهینه سازی تولید» و «مدیریت موجودی» فراهم خواهد بود.

در ضرورت و اهمیت بحث زنجیره تامین، بازیگران اصلی در صنعت لوازم خانگی اغلب تامین کنندگان بالادستی را ساده کرده اند. از آنجایی که تولیدکنندگان عمده لوازم خانگی حداکثر سهم بازار را به دست می آورند، آنها همچنین به دنبال گسترش زنجیره تامین بالادستی و پایین دستی خود برای تسهیل “افزایش سودآوری” هستند. به عنوان مثال، Midea و Gree شرکت‌های تابعه خود را ایجاد کرده‌اند که اجزای حیاتی محصولات خود مانند کمپرسورها و موتورها را طراحی و تولید می‌کنند. به طور خاص، کمپرسورسازان GMCC و Landa به ترتیب متعلق به Midea و Gree و سازندگان موتور Welling و Kaibang به ترتیب متعلق به Midea و Gree هستند.
طبق نظرسنجی‌ها، تولیدکنندگانی که قطعات را به رهبران لوازم خانگی چینی (مانند Midea، Haier و Gree) عرضه می‌کنند، نسبت به فروش به تولیدکنندگان لوازم خانگی بین‌المللی در سایر کشورها، حاشیه سود خالص کمتری را از چینی‌ها طلب می‌کنند. و قدرت چانه زنی آنها نسبت به تامین کنندگان آنها.

هماهنگی زنجیره تامین بین شرکتی

ساده سازی زنجیره تامین

برای دستیابی به «هماهنگی مؤثر زنجیره تأمین»، شرکت‌های لوازم خانگی باید از داده‌های اینترنت اشیا، از جمله «داده‌های عملیات تولید»، «داده‌های تأمین‌کننده»، «ادراک کاربر» و «داده‌های تجاری» از طریق «پلتفرم اینترنتی صنعتی» استفاده کنند. این داده ها را به صورت هدفمند جمع آوری کنید و با ایجاد قابلیت ابری، دسترسی و استفاده بین سازمانی را فراهم کنید. چنین سطحی از هماهنگی باید به افزایش کارایی خدمات دیگر مانند «تدارکات متمرکز»، «طراحی مشارکتی»، «تجارت الکترونیک» و «لجستیک هوشمند» کمک کند.
پلتفرم COSMOPlat که توسط Haier طراحی شده است، نمونه جالبی است. حایر برای ادغام R&D، منابع تأمین‌کننده و مصرف‌کننده، و خدمات تجاری/کاربر، مانند طرح‌بندی کارخانه‌ای به هم پیوسته، تولید مشترک، عملیات و نگهداری تجهیزات، تدارکات، زنجیره تأمین» و… بر این پلتفرم تکیه کرد. با استفاده از پلتفرم COSMOPlat، حایر توانست ارزش بیشتری برای تامین کنندگان، شرکت ها و کاربران پلتفرم خود بیافزاید و آنها را از یک “شرکت تولیدی” به یک “شرکت پلتفرم” تبدیل کند. COSMOPlat در حال حاضر بیش از 3.9 میلیون تامین کننده را پوشش می دهد و به بیش از 43000 کسب و کار خدمات ارائه می دهد و از زمان آغاز به کار بیش از 15.1 میلیارد یوان درآمد ایجاد کرده است.

absnews

به گزارش ای بی اس نیوز، در یادداشت میلاد رحمتی آمده است: همانطور که بدن انسان باید از مجموعه ای از اعضای بدن برای رفع نیازهای بدن به عنوان یک «کل واحد» برای رفع نیاز خود استفاده کند، در حوزه تولید صنعتی نیز به عنوان یک چرخه. به عنوان تضمین کننده عمر یک صنعت در نظر گرفته می شود. بنابراین، در صنعت، این چرخه زندگی “زنجیره تامین” نامیده می شود. اساساً، “زنجیره تامین” سیستمی از سازمان ها، افراد، فعالیت ها، اطلاعات و منابعی است که در ارائه یک “محصول” یا “خدمات” به مصرف کننده نقش دارند. فعالیت‌های زنجیره تامین شامل تبدیل «منابع طبیعی»، «مواد خام» و «اجزا» به «محصول نهایی» است که به «مشتری/مصرف‌کننده نهایی» تحویل داده می‌شود. به عبارت دیگر، زنجیره تامین به عنوان «فرایند» تولید و فروش کالاهای تجاری، شامل تمامی مراحل از «تامین مواد اولیه» و «تولید کالا» تا «توزیع» و «فروش» آن‌ها تعریف می‌شود. با توجه به اهمیت این چرخه، در حوزه لوازم خانگی توجه به زنجیره تامین آنقدر مهم است که جایگاه تولیدکنندگان کوچک و بزرگ با این چرخه مشخص می شود. با این حال، مقیاس و پیچیدگی تدارکات زنجیره تامین اغلب سازندگانی را که جاه طلبی ندارند از ایجاد آن باز می دارد. اینگونه است که آینده درخشان «تولیدکنندگان سرب» با «تولیدکنندگان عرضی» متفاوت است.

هماهنگی زنجیره تامین شرکت

نوشته های مرتبط:

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *